chaplin
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 23 dec 2014 21:38 Onderwerp: Ontbinding overeenkomst vanwege wanprestatie |
|
|
Ik heb zelf geen rechten gestudeerd en zou graag willen vragen of jullie even met me mee willen denken over de volgende situatie:
('casus in notedop')
Overeenkomst tussen belastingadviseur en mijzelf voor het leveren van advies en verzorgen van aangiften . Overeenkomst met deelactiviteiten plus prijzen gesloten.
Gedurende het traject is (steeds) duidelijker geworden dat adviseur zijn werk minder zorgvuldig verricht (Aantoonbaar fout advies, belangrijke omstandigheden ‘vergeten’, afspraak planning (fatale termijn) niet nakomen etc.) .
Hierop heb ik hem aangesproken en verbetering verlangd.
Het gaat even goed, maar steeds vaker weigert adviseur te communiceren (geeft geen reactie op email e.d.)
Voor de aangiften was er relevante (voor)informatie van belang die al op een eerder moment door de belastingdienst was behandeld.
Vanwege deze voorgeschiedenis heb ik uiteraard adviseur hierover geïnformeerd; hem alle informatie toegestuurd en nadrukkelijk bij herhaling gemeld dat hij deze informatie diende te gebruiken voor aangifte en bij het contact met de belastingdienst (o.a. naam van contactpersoon).
Adviseurheeft informatie niet gelezen of gebruikt, waardoor in het contact met de belastingsdienst zaken behoorlijk verkeerd zijn gelopen.
Ik heb adviseur hierover geïnformeerd, dit werd een lang defensief verhaal van ontkenning en vervolgens heb ik de overeenkomst ontbonden vanwege toerekenbare tekortkomingen in prestatie (wanprestatie).
Vervolgens heb ik het bedrag van de eerder betaalde deelfactuur teruggevorderd, zelf heb ik geen bruikbare prestatie overgehouden (adviezen die verkeerd en/of onvolledig zijn en een ‘halve’ aangifte, e.e.a. verder niet bruikbaar en door mij om deze reden beschouwd als zijnde teruggeven.)
Ik heb direct voor ontbinding gekozen (niet eerst voor verzuim enz.) omdat deze persoon er in het contact rondom de belastingaangiften en de fiscale advisering zo'n puinhoop van heeft gemaakt, dat ik geen vertrouwen meer kan hebben in zijn vakbekwaamheid en e.e.a. niet meer door deze persoon kan laten herstellen. Immers hij heeft willens en wetens belangrijke informatie ondanks mijn opdracht niet gebruikt, en ook toen het eenmaal fout bleek te zijn, heeft hij verzuimd mij over zijn contacten met de belastingdienst te informeren. Ik kan hem verdere contacten/overleg met de belastingdienst echt niet meer toevertrouwen dus ook nakoming overeenkomst/herstel is m.i. onmogelijk.
Adviseur accepteert blijkbaar ontbinding overeenkomst niet, betaalt niets terug maar stuurt mij voor zijn wanprestatie ook nog een (tweede) factuur.
Wat zijn goede vervolgstappen...
Alvast bedankt, groet van
Chaplin |
|