Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 04 jul 2025 23:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Auto weggesleept en vernietigd (politie namens gemeente)
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hakkelaar

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: wo 05 nov 2014 2:58    Onderwerp: Auto weggesleept en vernietigd (politie namens gemeente) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geachte dames en heren,

Ik heb een enigszins lastige zaak.

De politie heeft - namens de gemeente (?) - een auto laten wegslepen.

Smart met 20.000km op de teller, met bedrijfs-belettering van 1000,-.

De eigenaar was echter op vakantie, en heeft niks meegekregen van het tafereel.

De Smart is echter getaxeerd op 200,- waardoor deze binnen 3 weken is vernietigd (door de gemeente?). Als reden voor de lage taxatie wordt aangegeven dat de auto zonder sleutels niet motorisch getest kon worden. Ook de bedrijfs-belettering interesseert een opkoper natuurlijk weinig. (verder krijg ik een rare smaak in m'n mond van het gebruik van 'vaste' opkopers door de gemeente).

De gemeente heeft inmiddels toegegeven dat het wegslepen onterecht was, en de taxatie-waarde ad 200,- aan de eigenaar betaald. De schade voor de eigenaar is uiteraard groter.

De grootste ergernis bestaat er echter in dat de politie (Den Haag) in het geheel geen causaal verband ziet tussen de opdracht tot het wegslepen, en de vernietiging.

De reacties van de politie zijn ondertekend door iemand zonder enige juridische titel. Hiernaast wordt er bovenaan de brief verwezen naar een persoon met een LLB (een bachelor in de rechten).

Wat betreft het causaal verband is er m.i. sowieso sprake van een condicio sine qua non. Zonder opdracht vd politie was de auto nooit in een procedure terecht gekomen waarin deze eventueel kon worden vernietigd.

Tevens is er m.i. sprake van een causaal verband in de zin van redelijke toerekening.

Het kan niet anders dan dat de politie er kennis van draagt dat auto's die worden weggesleept blootgesteld worden aan de mogelijkheid van vernietiging.

Ik heb het idee dat ik, wat betreft het leerstuk van 'redelijke toerekening', tijdens mijn studie wel omstandigheden ben tegengekomen waarin de rechter causaal verband aanwezig achtte, welke een 'meer vergezocht' karakter hadden, dan in de hierboven geschetste casus.

Laatst aangepast door Hakkelaar op wo 05 nov 2014 15:16, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 05 nov 2014 9:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, en wat is nou precies je vraag?

Wil je de gemeente verder aansprakelijk stellen?
Wil je de politie aansprakelijk stellen?
Waarom zou iemand met een juridische titel moeten reageren op de brieven?
Hakkelaar

BerichtGeplaatst: wo 05 nov 2014 11:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sorry,

De vraag is inderdaad wie hier aansprakelijk is.

Verder is het enigszins storend dat jan met de pet bij de politie in lekentaal eventjes bepaald dat er geen causaal verband is. Dat getuigt niet van zorgvuldigheid. Dat vraagstuk had m.i. gewoon intern moeten worden voorgelegd aan een huisjurist.

Laatst aangepast door Hakkelaar op wo 05 nov 2014 11:36, in totaal 1 keer bewerkt
hilde12

BerichtGeplaatst: wo 05 nov 2014 11:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat betreft het laatste..

Er wordt juist gestimuleerd om zo weinig mogelijk ambtelijke/juridische taal te gebruiken, om alles begrijpend te houden voor de normale burger.

Dat er geen titel bij de naam staat wil overigens niet zeggen dat er geen titel aanwezig is. Ik teken ook nooit met m'n titel..

De zaak kan daarnaast best aan een jurist zijn voorgelegd, waarna een ander het antwoord geeft.

Wat betreft de aansprakelijkheid: de gemeente heeft al erkend, waarom daar niet verder schade claimen?
Hakkelaar

BerichtGeplaatst: wo 05 nov 2014 12:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik begrijp waar je op doelt, maar in dit geval is duidelijk op te maken dat iemand zonder verstand van zaken bij de politie eventjes bepaald heeft dat er geen causaal verband is.

Bij dat soort ingewikkelde juridische kwesties is het gewoon onbehoorlijk om zoiets te laten uitzoeken door een LLB (hetgeen vrijwel zeker in dit geval is gebeurd).

Het lijkt mij overigens - vanuit de politie gezien - juist zeer voor de hand liggend om titels te gebruiken om argumenten kracht bij te zetten. Gelet op de enigszins onvriendelijke en belerende toon uit de politie-brief weet ik vrijwel zeker dat als deze man zelf een titel had gehad, hij deze expliciet had vermeld.

De gemeente heeft 200 uitgekeerd omdat ze eigenlijk de auto terug moesten geven. Die was inmiddels vernietigd. Ik vraag mij af in hoeverre dit als een erkenning van aansprakelijkheid gezien kan worden.

Vraag blijft, wie is er nou daadwerkelijk aansprakelijk?
A.Verkerk

Leeftijd: 43

BerichtGeplaatst: wo 05 nov 2014 12:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hakkelaar schreef:
Bij dat soort ingewikkelde juridische kwesties is het gewoon onbehoorlijk om zoiets te laten uitzoeken door een LLB (hetgeen vrijwel zeker in dit geval is gebeurd).
Gezien het feit dat je er zelf niet uitkomt, vind ik dat je wel erg neerbuigend doet over iemands diploma. Daarnaast vul je wel heel erg in wat er gebeurd is zonder bewijs daarvoor.
Gelet op mijn diploma ga ik overigens verder geen antwoord geven, want dit zal me wel boven de pet gaan.
Hakkelaar

BerichtGeplaatst: wo 05 nov 2014 12:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sorry, het was geenszins neerbuigend bedoeld.

Van een overheidsinstantie mag m.i. echter gewoon worden verwacht dat complexe juridische vraagstukken inzake causaliteit worden uitgezocht door een volleerd jurist, en het liefst eentje met enige ervaring.

Dit om ervoor te voorkomen dat foutieve juridische standpunten worden ingenomen. Deze kunnen de betreffende instantie overigens ook gewoon geld kosten indien deze later bij de rechter in het ongelijk wordt gesteld.

Enigszins vergelijkbaar; zou u het accepteren als jan met de pet een door u opgelopen schade komt taxeren? Ik hoop het niet voor u.

Laatst aangepast door Hakkelaar op wo 05 nov 2014 13:20, in totaal 1 keer bewerkt
Regin

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: wo 05 nov 2014 12:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De gemeente heeft erkend dat de auto ten onrechte is weggesleept en heeft de waarde van de auto vergoed. Daarin ligt besloten dat de gemeente zich aansprakelijk acht voor het waardeverlies van de auto. Dat is de belangrijkste horde. Het geschil gaat slechts over het bepalen van de waarde van de auto.

De eigenaar zal moeten stellen en aannemelijk maken dat de auto meer waard was dan EUR 200. Je zou bijvoorbeeld kunnen aanknopen bij de dagwaarde van de auto volgens een verzekeraar. Verder zou je kunnen proberen een rechterlijk vermoeden ten gunste van de eigenaar te scheppen door erop te wijzen dat de nadelige bewijspositie van de eigenaar -- de auto kan immers niet nogmaals getaxeerd worden -- is veroorzaakt door de onrechtmatige handeling van de gemeente. De gemeente zou dan moeten bewijzen dat de aannemelijke waardering van de eigenaar niet klopt.

Hakkelaar schreef:
Ik begrijp waar je op doelt, maar in dit geval is duidelijk op te maken dat iemand zonder verstand van zaken bij de politie eventjes bepaald heeft dat er geen causaal verband is. Bij dat soort ingewikkelde juridische kwesties is het gewoon onbehoorlijk om zoiets te laten uitzoeken door een LLB (hetgeen vrijwel zeker in dit geval is gebeurd). Het lijkt mij overigens - vanuit de politie gezien - juist zeer voor de hand liggend om titels te gebruiken om argumenten kracht bij te zetten. Gelet op de enigszins onvriendelijke en belerende toon uit de politie-brief weet ik vrijwel zeker dat als deze man zelf een titel had gehad, hij deze expliciet had vermeld.

Dat is allemaal volstrekt irrelevant. Een juridisch argument wordt niet meer of minder geldig naar gelang het opleidingsniveau van de auteur. Bestrijd de wederpartij op inhoud, niet op vorm. Ook het psychologiseren van de houding van de briefschrijver is zinloos. Als je zo'n argument in je processtuk opneemt, sta je meteen met 1-0 achter, omdat de rechter zal aannemen dat je kennelijk geen betere argumenten hebt.
Hakkelaar

BerichtGeplaatst: wo 05 nov 2014 13:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Regin,

Allereerst ontzettend bedankt voor je juridisch inhoudelijke reactie.

De quote die je van mij aanhaalde, zou ik nooit opnemen in een processtuk. Het was een reactie op een eerdere reageerder. Ik wilde uitleggen dat mijn keus voor het woord 'lekentaal' onhandig was. Ik had moeten schrijven dat de opsteller er m.i. enigszins met juridische termen smijt, terwijl ik sterk het vermoeden heb dat deze die niet geheel lijkt te bevatten.

Uiteraard is het inderdaad zo dat bijv. een niet-natuurkundige prima en correct quantumtheorie kan uitleggen. Wanneer het er echter op lijkt dat deze fouten maakt, bestaat bij mij toch wel de neiging deze persoon te 'onderzoeken'.

Verder debateren over de brief van de politie is inderdaad vrij zinloos. Eigenlijk had ik de brief direct moeten posten, en heb ik niet helemaal duidelijk gemaakt wat er m.i. mis mee was. De opsteller spreekt over causaal verband maar heeft daar gewoon weinig kaas van gegeten, hetgeen men maar van mij moet aannemen. Het stokt een beetje op "wij hebben alleen opdracht gegeven tot wegsleping, maar de gemeente heeft hem vernietigd, dus is er onmogelijk causaal verband". Leerstukken zoals 'condicio sine qua non' en 'de leer van de redelijke toerekening' zijn deze man dus onbekend. Dit in combinatie met was basale spelfouten (ja ik weet het; slechts vorm) deed mij gewoon sterk twijfelen aan het feit of deze man wel de geëigende persoon was om dit vraagstuk te beantwoorden.

Excuses dat ik het niet direct duidelijk uiteen heb gezet.
Bronza

Leeftijd: 32
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 05 nov 2014 13:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb je net colleges gehad over causaal verband ofzo en kwam je dat woordje tegen?
Gemeente heeft toch de onrechtmatigheid van het wegslepen erkend? Waarde vergoed. Zoals Regin zegt is het enige relevante om te proberen meer geld te krijgen door te stellen en te bewijzen dat de auto meer waard was.

Wellicht probeerde de politie in de brief hun eigen aansprakelijkheid uit te sluiten wat betreft het vernietigen van de auto. En kennelijk is de gemeente dus aansprakelijk, dus dan hebben ze ook nog eens gelijk. Wellicht is causaal verband verkeerde woordkeus, maar dat is niet ter zake.

Waarschijnlijk heeft die politiemedewerker 1 minuut besteed aan het schrijven dan die brief en ben jij er ondertussen al 3 uur over aan het nadenken Very Happy
De nieuwe Ars Aequi is uit, dat is wellicht betere tijdsbesteding (Gratis voor studenten)

Laatst aangepast door Bronza op wo 05 nov 2014 14:04, in totaal 1 keer bewerkt
Hakkelaar

BerichtGeplaatst: wo 05 nov 2014 13:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bronza schreef:
Heb je net colleges gehad over causaal verband ofzo en kwam je dat woordje tegen?

Moet dat nou?

Het komt overigens dicht in de buurt van hetgeen ik de betreffende politie-medewerker verwijt.

Van mij mogen brieven binnen 1 minuut worden opgesteld, maar niet wanneer deze onterechte standpunten innemen welke vrijwel zeker te wijten zijn aan onkunde, en n.b. van de overheid afkomstig zijn.

Laatst aangepast door Hakkelaar op wo 05 nov 2014 14:13, in totaal 1 keer bewerkt
Hakkelaar

BerichtGeplaatst: wo 05 nov 2014 14:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alhoewel het mij inmiddels duidelijk is dat ik vrijwel zeker bij de gemeente moet zijn, toch het volgende:

De brief is ondertekend door een Chef Financieel-Economisch Beleid.

Bovenaan de brief staat, vrij klein, achter Behandeld door een naam met daarachter LLB, en achter Functie Deskundige Schade & Verzekeringen A.

Dat een LLB wordt aangewezen als 'deskundige' leidt in de onderhavige casus m.i. tot problemen.

Verder staat in de brief. "Door dit demonteren heeft u direct schade geleden en is er sprake van een zogenaamd causaal verband".

Uit het gebruik van het woord 'zogenaamd' valt m.i. op te maken dat de opsteller van de brief niet of nauwelijks bekend is met het fenomeen causaal verband.

Verder valt in de brief te lezen: "Het antwoord hierop moet ontkennend zijn omdat de verbalisant niet kon voorzien dat het voertuig zou worden gedemonteerd".

M.i. is het bij de politie gewoon bekend dat voertuigen die worden weggesleept blootgesteld worden aan de mogelijkheid van demontage.
A.Verkerk

Leeftijd: 43

BerichtGeplaatst: wo 05 nov 2014 16:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hakkelaar schreef:
Dat een LLB wordt aangewezen als 'deskundige' leidt in de onderhavige casus m.i. tot problemen.
Je kunt je beter druk maken over de boodschap dan over de boodschapper. Een titel zegt weinig over de capaciteiten van mensen. Hoogstens over het startpunt van hun carriere.
hilde12

BerichtGeplaatst: wo 05 nov 2014 16:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik snap niet dat je door blijft gaan op wat de politie wel of niet vindt of heeft gedaan.

De gemeente heeft de aansprakelijkheid al erkend.
Het enige wat nu nog gedaan moet worden is de juiste schade bepalen.
En daarvoor moet je bij een taxateur zijn.
Hakkelaar

BerichtGeplaatst: wo 05 nov 2014 17:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hilde,
Het lijkt erop dat je over het volgende hebt heengelezen "Alhoewel het mij inmiddels duidelijk is dat ik vrijwel zeker bij de gemeente moet zijn, toch het volgende: "

Ik ga er overigens over door omdat ik de minieme mogelijk wens open te houden dat toch (mede) de politie aansprakelijk wordt gesteld. Het condicio sine qua non verband is er in ieder geval. Aan het vereiste van redelijke toerekening is m.i. ook voldaan. Hier ga ik de politie dan ook nog zeker op wijzen.

Verder taxeren taxateur volgens mij geen vernietigde auto's, maar misschien mis ik iets en doen zij dit aan de hand van gelijkwaardige auto's. Volgens heeft dat echter geen taxatie.

A. Verkerk:
Een bachelor-student zou het bij het juiste eind kunnen hebben wanneer deze een oordeel geeft over causaliteit. De leer van de redelijke toerekening is echter vrij complex. Het is in mijn ogen gewoon not-done om als overheidsinstantie dergelijke complexe beslissingen over te laten aan een niet-meester in de rechten.

Zojuist sprak ik een advocaat welke tevens aangeeft dat het standpunt van de politie in dezen vrijwel zeker niet correct is.

Qua verhaalbaarheid van de vordering is het echter beter om de gemeente aan te spreken met het argument dat de auto meer waard was dan € 200,-

Laatst aangepast door Hakkelaar op wo 05 nov 2014 20:19, in totaal 1 keer bewerkt
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds