|
Auteur |
Bericht |
mariska009
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 29 apr 2014 20:17 Onderwerp: Trouwen schoonbroer krijg ik vrij of niet |
|
|
Goedeavond,
In het cao van mijn werk staat dat ik vrij krijg bij het huwelijk van schoonbroer/zus.
Nu is het zo dat de broer van mijn vriend afgelopen week is getrouwd. Ik ging er van uit dat ik hier een vrije dag voor kreeg, maar dit bleek dus niet het geval, omdat ik niet getrouwd ben met mijn vriend. Ik ben al wel 5 jaar samen en we wonen 2 jaar samen. Hij staat verder ook in mijn pensioen omschreven als partner wil ik overlijden.
Ik heb nog genoeg vrije uren dit jaar daar gaat het niet over maar ik vindt het gewoon raar.
Betekend het niet getrouwd zijn echt dat het geen schoonfamilie is, of wil mijn werk gewoon onder een extra dag uitkomen?
Bij voorbaat dank voor u reactie. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: di 29 apr 2014 21:10 Onderwerp: |
|
|
Dat ligt eraan hoe het in de cao staat.
Als er bijvoorbeeld staat huwelijk van aanverwanten (zoals bijvoorbeeld in cao basisscholen), dan geldt dat (officieel gezien) niet voor u.
Aanverwantschap ontstaat door huwelijk of geregistreerd partnerschap. |
|
|
|
 |
FlyingDutchman
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 66
|
Geplaatst: di 29 apr 2014 22:55 Onderwerp: |
|
|
Uitgaande van de informatie die je zelf verstrekt ("huwelijk van schoonbroer/zus") lijkt het mij vrij duidelijk.
Dat je voor sommige regels/wetten de fiscaal partner van je vriend bent, hoeft niet relevant te zijn voor andere regels/wetten. Definities kunnen immers verschillen. Zo wijkt de definitie van de term 'partner' in de Wet IB (Inkomstenbelasting) af van de Successiewet.
Zelfs met alle regelingen voor samenlevers etc. in Nederland is het nog steeds zo dat je indien je alle gevolgen van het huwelijk wenst, je alsnog in het huwelijksbootje dient te stappen. Als je dit al raar vindt, wacht maar tot je kinderen krijgt met je vriend of van elkaar wilt erven.  |
|
|
|
 |
|