|
Auteur |
Bericht |
nemootje
Leeftijd: 61 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 06 mrt 2014 22:06 Onderwerp: ex heeft sloten vervangen |
|
|
Hallo,
Mijn dochter en haar vriend zijn met ruzie uit elkaar gegaan.
Zij woonde (nog niet op papier) bij hem in, in een huurflat die op zijn naam staat.
Nu wil zij, na 2 dagen, haar spullen halen, maar hij heeft intussen de sloten vervangen.
Wij hebben geprobeerd te bellen om hier op een redelijke manier uit te komen, maar hij neemt gewoonweg niet op.
Mag hij zomaar de sloten vervangen?
Wat zijn haar rechten? Wat kan zij doen?
Bedankt alvast en vriendelijke groeten,
Karin |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 06 mrt 2014 22:18 Onderwerp: |
|
|
Zij heeft uiteraard geen vrije toegang meer tot de woning, of hij nu de sloten heeft vervangen of niet. Het lijkt erop dat zij geprobeerd heeft zonder zijn toestemming binnen te komen, dus het vervangen van de sloten was niet onverstandig.
Uiteraard heeft zij wel recht op haar spullen. Daarvoor moet ze een afspraak maken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
nemootje
|
Geplaatst: do 06 mrt 2014 23:25 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor het antwoord.
Nee, zij heeft niet geprobeerd binnen te komen.
Zij is er heen gegaan op een moment dat hij er niet zou zijn en toen ontdekte ze dat de sloten vervangen zijn en is zij weer weggegaan.
Een afspraak maken? Met hem? Hoe? Hij neemt zijn telefoon niet op.
Groetjes,
Karin |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 06 mrt 2014 23:41 Onderwerp: |
|
|
nemootje schreef: | Een afspraak maken? Met hem? Hoe? Hij neemt zijn telefoon niet op. |
Mailtje sturen, brief schrijven, wachten tot de gemoederen weer wat bedaard zijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet.
Laatst aangepast door bona fides op vr 07 mrt 2014 0:02, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Roos0410
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: do 06 mrt 2014 23:47 Onderwerp: |
|
|
Kan die dochter niet ook revindiceren op grond van 5:2 BW? Niet dat je hier natuurlijk mee naar de rechter wilt gaan, maar je kunt een nette mail, of beter een brief, opstellen en dit daarin noemen. Dat wat officiëler, en is misschien net intimiderend genoeg om ervoor te zorgen dat die jongen zijn telefoon de volgende keer wel opneemt. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: vr 07 mrt 2014 12:16 Onderwerp: |
|
|
Roos0410 schreef: | Kan die dochter niet ook revindiceren op grond van 5:2 BW? Niet dat je hier natuurlijk mee naar de rechter wilt gaan, maar je kunt een nette mail, of beter een brief, opstellen en dit daarin noemen. Dat wat officiëler, en is misschien net intimiderend genoeg om ervoor te zorgen dat die jongen zijn telefoon de volgende keer wel opneemt. |
Uit niets blijkt dat de ex de spullen (al) "verduisterd" heeft. Van revindiceren kan geen sprake zijn. En dan nog; wat wil je met revindiceren bereiken? Je mag er nog niet mee inbreken in de woning van de ex...
Overigens lijkt het mij dat je met formele brieven en een "juridisch intimiderende opstelling" in deze fase van relationele problemen exact het tegenovergestelde bereikt, namelijk een "hakken in het zand" mentaliteit. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
1e_jaars_fiscaal_recht
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 125
|
Geplaatst: vr 07 mrt 2014 15:05 Onderwerp: |
|
|
Hoeveel zijn de spullen waard? (emotionele waarde? JA/NEE)
Ik heb dat vaker meegemaakt dat er voor onder de 100 euro contact wordt gezocht om op te halen. Altijd natuurlijk niet thuis of weg met die en die, niet opnemen etc. Je kunt dan ook de afweging maken met jezelf: ik heb ze niet zo nodig dat ik door die ellende wil gaan. Let erop dat een gang naar de rechter best prijzig kan zijn.
Hij kan ze ook per post verzenden.
Brief inderdaad (aangetekend??) EN eentje niet aangetekend (kan die ook niet weigeren) kan ook en dan vergoeding van PostNL van 6,75 euro bijvoorbeeld. Ligt er uiteraard aan hoeveel spullen het zijn.
Bel een keer anoniem
Probeer maar een keer anoniem te bellen. Natuurlijk niet eerst gewoon bellen en dan anoniem, haha. Als die opneemt gewoon zeggen dat je het af wilt ronden mbt spullen en dat er niet meer dan 10 minuten (reele tijd dan) nodig is.
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 07 mrt 2014 19:35 Onderwerp: |
|
|
DENNIS79 schreef: | Roos0410 schreef: | Kan die dochter niet ook revindiceren op grond van 5:2 BW? Niet dat je hier natuurlijk mee naar de rechter wilt gaan, maar je kunt een nette mail, of beter een brief, opstellen en dit daarin noemen. Dat wat officiëler, en is misschien net intimiderend genoeg om ervoor te zorgen dat die jongen zijn telefoon de volgende keer wel opneemt. |
Uit niets blijkt dat de ex de spullen (al) "verduisterd" heeft. Van revindiceren kan geen sprake zijn. En dan nog; wat wil je met revindiceren bereiken? Je mag er nog niet mee inbreken in de woning van de ex... |
De spullen zijn haar eigendom, dus ze kan ze revindiceren. Maar dat er een juridische grond bestaat voor de teruggave zal de ex vast ook niet betwisten, dus ik ben het met je eens dat het niet helpt om de eis juridisch te onderbouwen.
De precieze feiten kennen we niet en hoeven we niet te kennen, maar het is niet zo moeilijk om voor te stellen dat één en ander gepaard is gegaan met knallende ruzies en hoogoplopende emoties. Gewoon even geduld hebben tot er weer enigszins normale communicatie mogelijk is. Tenzij het gaat om spullen die je niet goed kunt missen als een rijbewijs en bankpasje. Ik neem aan dat hij dergelijke zaken toch wel even wil afgeven, op wat voor manier dan ook. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
nemootje
|
Geplaatst: vr 07 mrt 2014 22:26 Onderwerp: |
|
|
Ten eerste bedankt voor de antwoorden!
Ze zou vanavond hier komen (ze woont hier 1,5 uur rijden vandaan) en dan zou ik haar aangeraden hebben om een brief te schrijven, ware het niet dat haar vader (mijn ex) mij vandaag belde dat ze in de cel zit!!!!
Ze is gisteravond teruggegaan met wat vrienden en dat is geëscaleerd en wat er precies gebeurd is weet niemand.
Hier wisten zowel haar vader als ik niets van. We weten zeer weinig want ze laten niet veel los.
Ok, hier stop ik even, want ze lijkt nu aan de telefoon met mijn vriend en dus weer op vrije voeten.
Ik zal vanavond of morgen een update doen.......
Nogmaals, bedankt allen tot zover. |
|
|
|
 |
nemootje
|
Geplaatst: vr 07 mrt 2014 23:28 Onderwerp: |
|
|
Ben ik weer.
Zij schijnt met 2 vrienden hem gevolgd te zijn vanaf zijn ouders huis tot aan zijn huis, om met hem mee naar binnen te kunnen.
Hij bleef onder in het halletje en weigerde de deur open te maken.
Toen is het geëscaleerd (wat er precies gebeurd is weet ik niet), en heeft hij uiteindelijk de politie gebeld en zijn mijn dochter en haar vrienden later opgepakt.
Maar goed, wie wat heeft gedaan daar gaat het nu even niet om.
Waar het wel om gaat is dat wij nog steeds haar spullen terug willen hebben.
Mijn vriend heeft net even met de politie hierover gebeld en die zegt dat dat geen politiezaak is maar een civiele zaak en dat je dit met een advocaat moet oplossen.
Nu denken wij dat tegen die tijd haar spullen wel vernield zullen zijn.
Ook heeft hij haar en haar familie via sms en whatsapp bedreigd. Ook daar hebben we naar gevraagd bij de politie, maar het schijnt van belang te zijn wat er precies geschreven is of ze er iets mee kunnen, dus dat moeten we haar nog even vragen.
Maar goed, we weten nu dus even niet wat we hiermee aan moeten, we gaan er even een nachtje over slapen |
|
|
|
 |
rockchild
|
Geplaatst: za 26 apr 2014 22:24 Onderwerp: |
|
|
revindiceren? Is de ex dan soms eigenaar geworden, waarbij hij niet te goeder trouw is? Daar is toch helemaal geen sprake van?
revindicatie is m.i. slechts mogelijk, wanneer je het bezit hebt verloren van roerende zaken. Ze heeft toch nog steeds (middelijk)bezit?
Gewoon de politie bellen ! |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 27 apr 2014 7:17 Onderwerp: |
|
|
rockchild schreef: | Gewoon de politie bellen ! | Welk artikel?? _________________ Ben geen jurist |
|
|
|
 |
|