|
Auteur |
Bericht |
citomaster
Leeftijd: 32 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: wo 26 feb 2014 13:41 Onderwerp: Pas bij vierde contract van art. 7:668a lid 1 BW afgeweken |
|
|
De ketenregeling bepaalt in beginsel dat de vierde opeenvolgende arbeidsovereenkomst van rechtswege converteert naar een overeenkomst voor onbepaalde tijd. Lid 5 verschaft de mogelijkheid daar bij cao van af te wijken.
Wat is rechtens indien er drie opeenvolgende contracten voor bepaalde tijd zijn geweest (zonder toepasselijkheid van een cao) en pas bij de vierde overeenkomst (onder verwijzing naar een cao) van 7:668a lid 1 wordt afgeweken?
In de lagere rechtspraak heb ik één zaak gevonden die daar zijdelings mee te maken heeft, namelijk: LJN BG4326 onder paragraaf 4.4. Het probleem daarbij is echter, dat er al tien overeenkomsten waren geweest, waardoor buiten kijf stond dat er van rechtswege was geconverteerd.
In de situatie die ik schets: kan je stellen dat bij de totstandkoming van de vierde overeenkomst van rechtswege een overeenkomst voor onbepaalde tijd tot stand is gekomen, óf kan rechtsgeldig bij de vierde overeenkomst van art. 7:668a BW worden afgeweken? |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 26 feb 2014 15:23 Onderwerp: |
|
|
Is de CAO waar naar wordt verwezen algemeen verbindend verklaard? _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
citomaster
Leeftijd: 32 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: do 27 feb 2014 16:38 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor het antwoord! Nee, de CAO is niet algemeen verbindend verklaard. |
|