Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
larry
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 02 feb 2014 14:07 Onderwerp: vraag over interpretatie vuurwerkbesluit |
|
|
Vorige week werd ik aanhouden door de politie. Er stond nog een doosje (kinder)vuurwerk -categorie1- achter in mijn auto van oud en nieuw.
Agenten hebben dit in beslag genomen op grond van artikel 1.2.5 lid 2 van het vuurwerkbesluit. Als ik dit artikel lees op overheid.nl zie ik nergens staan dat dit niet mag. Het betrof <2 KG.
Ik heb nu een document thuis gekregen waar ik moet tekenen voor afstand.
Maakt mij verder niet zoveel uit, maar vind het raar dat ik nergens terug kan vinden dat dit niet mag.
Lees ik fout of is het een kwestie van anders interpreteren?
vg Larry
Artikel 1.2.5
1. Het is verboden handelingen als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder c, d en e, van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen te verrichten, voor zover het betreft handelingen met vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik, anders dan:
a. het laten staan en het laten liggen van een vervoermiddel waarin of waarop zich vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik bevinden, in verband met:
1°. de toepassing van artikel 1.2.4, tweede lid, onder c,
2°. een wettelijk voorschrift dat dat voorschrijft in verband met weersomstandigheden.
b. het ononderbroken beladen van een vervoermiddel met vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik en het ononderbroken lossen daaruit, of
c. het in inrichtingen als bedoeld in artikel 1.1.4, eerste lid:
1°. laten staan en laten liggen van een vervoermiddel waarin of waarop zich vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik bevinden,
2°. beladen van een vervoermiddel met vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik en het lossen daaruit, of
3°. nederleggen tijdens het vervoer van vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik.
2. Het is verboden verpakt of onverpakt consumentenvuurwerk, anders dan voor eigen gebruik, in een hoeveelheid van meer dan 25 kilogram per vervoermiddel dan wel professioneel vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik te vervoeren, tenzij degene die vervoert tijdens dat vervoer schriftelijk kan aantonen door middel van een inschrijvingsbewijs of een vrachtbrief als bedoeld in de artikelen 20 onderscheidenlijk 29 van de Wet goederenvervoer over de weg, dan wel door middel van een cognossement als bedoeld in boek 8 van het Burgerlijk Wetboek, dat de artikelen zijn bestemd voor een natuurlijk persoon of een rechtspersoon:
a. die ingevolge het bij of krachtens dit besluit bepaalde, dit vuurwerk of deze pyrotechnische artikelen voor theatergebruik mag opslaan,
b. die houder is van een vergunning als bedoeld in artikel 3B.1, eerste lid, of
c. wiens gegevens, als het vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik buiten het grondgebied van Nederland worden gebracht, zijn verstrekt bij de melding, bedoeld in artikel 1.3.2, vierde lid, onder f. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: zo 02 feb 2014 16:34 Onderwerp: |
|
|
Het is én voor eigen gebruik én minder dan 25 kilo, dus artikel niet van toepassing. |
|
|
|
 |
svdongen
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 02 feb 2014 17:38 Onderwerp: |
|
|
Maar is het ook onrechtmatig ingenomen?
Zo ja, wat kan TS doen? |
|
|
|
 |
DutchFallero
Leeftijd: 74 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 03 feb 2014 21:53 Onderwerp: |
|
|
Uitgaande van het feit dat het daadwerkelijk Fop- en Schertsvuurwerk / Categorie 1 vuurwerk betrof, heeft de politie dit vuurwerk op foutieve grond in beslag genomen.
Artikel 2.3.7 van het vuurwerkbesluit stelt namelijk:
De artikelen 1.2.4, 1.2.5, 2.3.2, 2.3.3 en 2.3.6 gelden niet ten aanzien van fop- en schertsvuurwerk.
Het betreffende artikel waarop gehandhaafd is, is dus in zijn geheel niet van toepassing op fop- en schertsvuurwerk/categorie 1. (Zie voor lijst met vuurwerk wat tot Categorie 1/F&S behoort, bijlage 2 van de Regeling Aanwijzing Consumenten- en Theatervuurwerk (RACT) op www.wetten.nl)
Mijn suggestie is het document niet te ondertekenen en een bezwaarschrift op te stellen met verzoek tot teruggave dan wel vergoeding van het onterecht in beslag genomen vuurwerk.
Categorie 1 vuurwerk is namelijk heel het jaar vrij te verkrijgen, te bezitten, bij u te hebben en af te steken. Er is dan ook geen grond tot inname hiervan. |
|
|
|
 |
larry
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 04 feb 2014 0:57 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor jullie reacties tot zover!
Ik heb contact gehad en er zaten ook een paar grondbloemen bij, die vallen schijnbaar in categorie 2. Mag je categorie 2 niet in je auto hebben? Zo nee, dan kan ik daar afstand van doen en alle categorie 1 zaken terugvragen?
Blijft raar dat de agent blijft volhouden dat er in dat artikel staat dat je het niet mag vervoeren. Dat lees ik nergens, je mag het niet kopen en niet afsteken buiten de periode rond nieuwjaar. |
|
|
|
 |
DutchFallero
|
Geplaatst: di 04 feb 2014 11:32 Onderwerp: |
|
|
Grondbloemen hoeven niet per definitie onder Cat. 2 te vallen, maar kunnen tegenwoordig ook gewoon Cat. 1 zijn. Dit is echter afhankelijk van het feit of de importeur ze als Cat. 1 heeft laten keuren/op de markt heeft gezet.
De RACT stelt namelijk onder onder Cat. 1/Fop en schertsvuurwerk dat 'Grondtollen' (zoals benoemd in de RACT) toegestaan zijn tot 5,0 gram pyrotechnische stoffen of preparaten. In de praktijk zullen hierdoor 95% van de grondtollen onder Cat. 1 kunnen vallen, echter, als de importeur dit niet onder Cat. 1 laat keuren, maar onder Cat. 2, blijft het dus 'regulier vuurwerk' ook al voldoet wel technisch wel aan Cat. 1.
De vraag is nu dus of jij Cat. 1 grondbloemen had of niet. Mocht dit het geval zijn, wat absoluut niet ondenkbaar is, en ze zijn voorzien van de aanduiding Cat. 1 (en voorzien zijn van een CE nummer, waarin ook de categorie aanduiding in verwerkt is), dan sta jij volledig in je recht.
Ik weet niet of je toevallig nog uit je hoofd weet of je Cat. 1 grondbloemen had? (of wellicht nog een identiek doosje thuis hebt liggen, waarop je dat na kan kijken)
Het mooiste is natuurlijk als je je kan beroepen op artikel 2.3.7 van het vuurwerkbesluit, aangezien je dan ook geen discussie hoeft te voeren over de zienswijze van artikel 1.2.5.
Echter vanuit gaand dat het hier wel Cat. 2 grondbloemen betreft, dan maakt dat de situatie wel iets lastiger.
Even kort een stukje over het, buiten de verkoopperiode van consumentenvuurwerk, in het bezit hebben van consumentenvuurwerk:
Artikel 1.2.4 lid 1 stelt dat dit verboden is, echter lid 2 b. van dat artikel stelt: Het eerste lid is niet van toepassing buiten de perioden, bedoeld onder a, indien niet meer dan 25 kilogram consumentenvuurwerk voorhanden is op een plaats die niet voor het publiek toegankelijk is;
Concreet: het is dus als consument toegestaan gedurende het hele jaar tot 25 kg consumentenvuurwerk op te slaan in bijvoorbeeld uw huis of schuur.
Een auto is natuurlijk ook niet voor het publiek toegankelijk, maar dan komt in dat geval 'de wet vervoer gevaarlijke stoffen' om de hoek kijken omdat het in een vervoersmiddel ligt.
Nou ben ik niet volledig op de hoogte van die wet, maar daar moet je dus in uitpluizen of het toegestaan is buiten de verkoopdagen (van Cat. 2 en 3) consumentenvuurwerk in de auto te hebben. In dit geval ben je dus niet alleen meer afhankelijk van het vuurwerkbesluit, voor zover ik weet. (Zal hier nog wel even navraag over doen.)
Even resumerend:
Het handigste is nu eerst uit te zoeken, mits mogelijk, of de grondbloemen Cat. 1 of Cat. 2 waren. Zijn ze Cat. 1, dan is het zaak het document waarin u afstand doet, niet te ondertekenen en de agent een Proces Verbaal op te laten stellen, waarna u daarop in bezwaar kunt gaan en zich kan beroepen op artikel 2.3.7.
Zijn het Cat. 2 grondbloemen (of bent u er niet helemaal zeker van), dan resten er mijns inziens een paar opties:
-U doet vrijwillig afstand van het vuurwerk, om hiermee de zaak te schikken (neem aan dat verdere consequenties uitblijven/niet genoemd zijn?) Dan bent u in ieder geval van de situatie af.
-U pluist uit hoe het zit betreffende de wet 'vervoer gevaarlijke stoffen' en u zou moeten uitzoeken of u in uw recht staat of u krachtens die wet gemachtigd bent gedurende het jaar Cat. 2 in uw auto te hebben/vervoeren.
-U ondertekend het besluit niet (neem aan dat het niet specifiek gericht is op alleen de grondbloemen en u dus ook niet alleen daarvoor kan tekenen). U laat dan een PV opstellen door de agent en tekent daar bezwaar tegen aan. U heeft dan de keuze in dat bezwaar vrijwillig afstand te doen t.o.v. de grondbloemen, maar u maakt bezwaar tegen de onterechte inbeslagname van het daadwerkelijke Cat. 1/Fop en scherts en eist dat terug.
U kunt eventueel ook nog een beroep doen op de redelijkheid van de officier van justitie, waarbij u aangeeft dat u voor 95% legaal Cat. 1 bij u had en dat tegenwoordig ook grondtollen technisch onder Cat 1 (kunnen) vallen, echter die van u dat nog niet deden, maar technisch niet gevaarlijker of anders zijn dan degene die daar wel onder vallen. En gezien het overige, onterecht, in beslag genomen vuurwerk en de aard daarvan, een beroep doet op de redelijkheid van de OvJ.
U kan uiteraard ook nog proberen, in overleg, alleen afstand te doen van de grondbloemen en de rest terug te vragen, om daarmee de zaak af te handelen.
Ik hoop u wat geholpen te hebben. Echter ben ik geen rechtspersoon/jurist (en heb daar ook niet voor gestudeerd) dus ik kan het op sommige punten ook fout hebben. Mochten andere leden van dit forum, met wel genoeg juridische achtergrond, op of aanmerkingen hebben of tips hebben met betrekking tot plan van aanpak, dan verzoek ik die deze meneer daar verder in te adviseren.[/i] |
|
|
|
 |
DutchFallero
|
Geplaatst: di 04 feb 2014 11:42 Onderwerp: |
|
|
U kunt vanavond als het goed is nog een reactie verwachten van een ander persoon met een grotere expertise op het gebied van de vuurwerk regelgeving.
Deze persoon zal waarschijnlijk meerdere dingen verder kunnen verduidelijken.
EDIT:
Wij (desbetreffende persoon en ik) hebben al even wat discussie gehad en volgens ons lijkt er vooralsnog voldoende reden om in bezwaar te gaan. Deze persoon zal hier vanavond verder op in gaan. |
|
|
|
 |
michelK
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 05 feb 2014 23:29 Onderwerp: |
|
|
Zoals door dutchfallero aangegeven zou ik ook nog even een kort inhoudelijk antwoord geven op deze kwestie
we kunnen heel diep op deze kwestie ingaan, maar de basis voor de inbeslagname door de politie klopt helemaal van geen kant.
Het artikel waar de invordering op gebaseerd is gaat over het bedrijfsmatig vervoeren van vuurwerk, dit is ook de reden dat er expliciet in vermeld staat "..... in een hoeveelheid van meer dan 25 kilogram per vervoermiddel....".
Onder de 25 kilo vuurwerk (let op cat1,2, en gedeeltelijk 3, oftewel consumentenvuurwerk) zijn het namelijk hoeveelheden die je het gehele jaar voorhanden mag hebben, mits dit op een niet voor publiek toegankelijke plaats is.
Kort is mijn advies dan ook;
-Niet tekenen voor afstand.
-Bezwaar maken tegen de inbeslagname.
-Indien de politie het in beslag genomen vuurwerk al heeft afgevoerd, de politie officieel in gebreke stellen en een schadevergoeding eisen. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|