|
Auteur |
Bericht |
AkaAlias
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI Studieomgeving (MA): LOI Berichten: 4
|
Geplaatst: vr 24 mei 2013 19:25 Onderwerp: Diefstal op het werk en eventuele vergoeding v.d. werkgever |
|
|
Deze week is mijn tas gestolen op het werk met o.a. rijbewijs, paspoort, bankpasjes e.d.
Ik begrijp dat mijn werkgever kluisjes/lockers dient aan te bieden.
Deze kluisjes staan er pas sinds 3 weken, terwijl ik er al werkzaam ben sinds oktober 2012.
Men heeft mij nooit verwittigd van het feit dat de kluisjes beschikbaar waren, terwijl ik vóór de beschikbaarheid van de kluisjes meermaals gevraagd heb waar de nieuwe kluisjes bleven.
Nu zijn mijn spullen gestolen en vraag ik mij af of ik recht heb op een tegemoetkoming van mijn werkgever om de kosten te dekken.
Heeft iemand enig idee? |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 26 mei 2013 20:02 Onderwerp: |
|
|
Het gaat om art. 7:658 BW, de vraag of de werkgever in zijn zorgplicht voor goede diefstalpreventie is tekortgeschoten. Zo ja, dan is de werkgever aansprakelijk, tenzij sprake is van opzet of bewust roekeloos gedrag van de werknemer.
De rechter zal bij het beantwoorden van deze vraag alle omstandigheden van het geval afwegen. Onder andere is de vraag of het plaatsen van kluisjes als voorzorgsmaatregel van de werkgever gevergd kon worden. Art. 7:658 BW biedt geen absolute waarborg tot vergoeding van schade als gevolg van arbeidsongevallen. Ik weet dan ook niet hoe deze afweging zal uitvallen.
Laat u vóór u naar de rechter stapt goed inlichten door een advocaat; als u verliest, moet u de proceskosten van de werkgever betalen. |
|
|
|
 |
AkaAlias
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI Studieomgeving (MA): LOI Berichten: 4
|
Geplaatst: do 30 mei 2013 20:26 Onderwerp: |
|
|
marja.verstralen schreef: | De rechter zal bij het beantwoorden van deze vraag alle omstandigheden van het geval afwegen. Onder andere is de vraag of het plaatsen van kluisjes als voorzorgsmaatregel van de werkgever gevergd kon worden. Art. 7:658 BW biedt geen absolute waarborg tot vergoeding van schade als gevolg van arbeidsongevallen. Ik weet dan ook niet hoe deze afweging zal uitvallen. |
Bedankt voor het advies. Ik weet nog niet precies wat de kosten voor mij zijn aangezien ik nog geen nieuwe pas en rijbewijs heb aangevraagd. Ik wacht nog een klein weekje, misschien duikt er nog iets op.
Als ik weet wat de totale schade is schrijf ik eerst een brief naar mijn werkgever met een vriendelijk verzoek me tegemoet te komen in de kosten.
Daarna zal ik overwegen of het de mogelijke kosten en tijd waard is gerechtelijke stappen te nemen.
Nogmaals bedankt! |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: vr 31 mei 2013 9:56 Onderwerp: |
|
|
[quote="marja.verstralen"]Het gaat om art. 7:658 BW, de vraag of de werkgever in zijn zorgplicht voor goede diefstalpreventie is tekortgeschoten. Zo ja, dan is de werkgever aansprakelijk, tenzij sprake is van opzet of bewust roekeloos gedrag van de werknemer.
De rechter zal bij het beantwoorden van deze vraag alle omstandigheden van het geval afwegen. Onder andere is de vraag of het plaatsen van kluisjes als voorzorgsmaatregel van de werkgever gevergd kon worden.
(...)[\quote]
Op het moment van de diefstal waren er echter wél kluisjes, echter wist TS niet dat deze er waren.
Er kan dus wel betwist worden waarom TS het niet wist. |
|
|
|
 |
AkaAlias
|
Geplaatst: vr 31 mei 2013 20:27 Onderwerp: |
|
|
Het stomme is, men heeft wel al weken briefjes ophangen dat we niet meer onze rugzakken mogen meenemen de zaak omdat er schijnbaar van alles verdwijnt uit de winkel. Maar ze hebben nooit laten weten, verbaal of dmv het ophangen van een briefje dat er nieuwe kluisjes beschikbaar waren. Die briefjes hingen er een dag nadat mijn tas gestolen was natuurlijk wel.
Hoe achten jullie mijn kansen?
Bedankt voor de hulp!
Groet
S |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: zo 02 jun 2013 16:15 Onderwerp: |
|
|
Je werkgever heeft je gewaarschuwd dat je je tas niet mocht meenemen. Dat je dat toch hebt gedaan, is voor je eigen risico. Je werkgever is niet aansprakelijk, ook al waren er op het moment van de diefstal kluisjes beschikbaar waarvan jij niet wist. |
|
|
|
 |
ksan
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 42
|
Geplaatst: zo 02 jun 2013 18:07 Onderwerp: |
|
|
Regin schreef: | Je werkgever heeft je gewaarschuwd dat je je tas niet mocht meenemen. Dat je dat toch hebt gedaan, is voor je eigen risico. Je werkgever is niet aansprakelijk, ook al waren er op het moment van de diefstal kluisjes beschikbaar waarvan jij niet wist. |
Volgens mij bedoeld TS het anders.
Bedoeld wordt dat de tassen niet meer op de werkvloer mochten komen omdat er spullen van de baas verdwenen. |
|
|
|
 |
AkaAlias
|
Geplaatst: wo 12 jun 2013 12:46 Onderwerp: |
|
|
ksan schreef: | Regin schreef: | Je werkgever heeft je gewaarschuwd dat je je tas niet mocht meenemen. Dat je dat toch hebt gedaan, is voor je eigen risico. Je werkgever is niet aansprakelijk, ook al waren er op het moment van de diefstal kluisjes beschikbaar waarvan jij niet wist. |
Volgens mij bedoeld TS het anders.
Bedoeld wordt dat de tassen niet meer op de werkvloer mochten komen omdat er spullen van de baas verdwenen. |
Dat is correct. Werknemers mochten hun tas niet meer de zaak in nemen vanwege diefstal door werknemers. Aangezien ik daarom geen zicht op mijn tas kon houden, is deze gestolen. Kluisjes waren er op dat moment, al was dit niet bekend bij mij. |
|
|
|
 |
stopfraude.nu
Leeftijd: 111 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 26 jan 2014 9:24 Onderwerp: |
|
|
Hoi AkaAlias, ik hoop dat het voor jou redelijk is opgelost.
Mocht je onverhoopt nog eens slachtoffer worden van diefstal op het werk, of een vermoeden hebben dat een collega steelt, dan kun je het ook altijd via deze site melden: http://www.stopfraude.nu/
Maar uiteraard hoop ik dat het niet meer voorkomt. |
|
|
|
 |
|