Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 20:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Conflict met werkgever
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jarnoz

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: do 23 jan 2014 20:24    Onderwerp: Conflict met werkgever Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Sorry dat ik voor mijn vraag een account heb aangemaakt hier maar ik weet anders niet waar ik anders moet zijn.
Jullie kunnen mij vast de juiste kant op sturen hoop ik.
Het volgende is er aan de hand:

Ik werk al 4 jaar bij de zelfde werkgever , dit is seizoenswerk van april tot oktober.
Mijn contract ging in op 1 april en eindigt de laatste dag van oktober.
Ik heb een contract voor 30 uur per week gekregen met een vast salaris, vakantiegeld etc etc.

Het afgelopen seizoen heb ik in april en oktober minder uren gemaakt dan 30 uur maar ook van het seizoen ervoor stonden nog minuren.
Hoeveel precies heb ik even niet bij de hand maar het ging om een bedrag van ongeveer 5000€ aan uren.
Ik heb geen vakantiedagen opgenomen.

Afgelopen oktober is mijn contract afgelopen en ik werk dan tot april ergens anders.
Mijn werkgever wil mij komend seizoen geen 30 uur contract meer geven maar een contract die opbouwend is, april 12 uur, mei 12 uur en vanaf juni 24 uur, dan oktober weer 12 uur.
Nu heb ik besloten voor zekerheid te kiezen en ergens anders te gaan werken voor 40 uur in de week.

Wat ze nu willen doen is mij voor de minuren laten opdraaien en verrekenen met mijn vakantiedagen die ik nog te goed heb.
Dan zou ik nog ruim 4000€ moeten betalen omdat ik daar geen uren voor gemaakt heb.
Kan dit zomaar, ik heb toch gewoon recht op mijn vakantiegeld?
Ik ben een beetje radeloos want voor ons is geld op dit moment erg belangrijk en wil niet 4000€ betalen als dat niet hoeft.
En anders gezegd wil ik gewoon mijn vakantie dagen uitbetaald hebben.

In mijn contract staat alleen dat de werkgever overuren niet uitbetaald en dat het wel eens voor kan komen.
Er staat niks over te weinig uren en dat het eventueel verrekend zou worden met vakantie geld of terug betalen.

Ik heb eventueel mijn contract ter inzage, maar wil niet zomaar alles het net op gooien.
Ik heb geen rechtsbijstand maar als ik weet dat ik aan de goede kant sta dan kan ik wel een advocaat of iets dergelijks in schakelen.

Ik hoop dat iemand mij advies kan geven wat ik nu kan doen want ik zit al de hele avond te piekeren.

Alvast bedankt,
Jarno
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 24 jan 2014 10:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit artikel 7:628 lid 1 BW volgt dat een werknemer ook recht heeft op het loon voor niet gewerkte uren, als het niet verrichten door een oorzaak komt die in redelijkheid voor rekening van de werkgever hoort te komen.

Het is dan ook belangrijk te weten waarom u minder dan de overeengekomen 30 uur heeft gewerkt.

Als dit is omdat de werkgever simpelweg geen werk voor u beschikbaar had en u daarom eerder naar huis heeft gestuurd, dan is dat een oorzaak die voor zijn rekening blijft.

Als u echter zelf heeft verzocht om eerder weg te kunnen of later te beginnen , dan is dat niet voor rekening van de werkgever en zijn het uren die wel verrekend kunnen worden.

Daartussenin zijn diverse grijze gebieden denkbaar.

Wat was de oorzaak van het minder dan 30 uur werken?
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 24 jan 2014 11:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:
Uit artikel 7:628 lid 1 BW volgt dat een werknemer ook recht heeft op het loon voor niet gewerkte uren, als het niet verrichten door een oorzaak komt die in redelijkheid voor rekening van de werkgever hoort te komen.

Het is dan ook belangrijk te weten waarom u minder dan de overeengekomen 30 uur heeft gewerkt.

Als dit is omdat de werkgever simpelweg geen werk voor u beschikbaar had en u daarom eerder naar huis heeft gestuurd, dan is dat een oorzaak die voor zijn rekening blijft.

Als u echter zelf heeft verzocht om eerder weg te kunnen of later te beginnen , dan is dat niet voor rekening van de werkgever en zijn het uren die wel verrekend kunnen worden.

Daartussenin zijn diverse grijze gebieden denkbaar.

Wat was de oorzaak van het minder dan 30 uur werken?

Dit verhaal klopt helemaal. TS zal moeten aangeven waarom hij minder heeft gewerkt dan zijn contracturen. En daarnaast ben ik benieuwd in hoeverre TS ook bij zijn werkgever heeft aangegeven dat hij meer uren wil werken, omdat hij zijn contracturen niet haalt.

In beginsel heb je recht op uitbetaling van je vakantieuren, en hoef je NIET de minuren te vergoeden. Ik zou echter niet zelf naar de rechter stappen voor uitbetaling van het vakantiegeld. De risico's zijn doorgaans te groot.

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: vr 24 jan 2014 12:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de reacties,

De reden dat ik minder gewerkt heb is inderdaad omdat er geen werk was, of dat ze de uren aan andere werknemers hebben gegeven.
Ik heb mails als bewijs dat ik meermaals gevraagd heb om mij 7 dagen per week 5 uur te laten maken zodat ik op 30+ uur uit zou komen.
Dit voorstel heb ik meerdere keren via mail naar voren geschoven maar steeds is er niks mee gedaan.

Nu blijkt ook dat ze nog minuren van het jaar ervoor hebben laten staan en die meenemen in hun berekening.
Vandaar dat het aantal minuren ook enorm hoog opgelopen is.
Eigenlijk wisten ze dus vorig jaar al dat het niet in orde was.
Uit alle redelijkheid had ik vorig jaar mijn 40 uren contract al laten aanpassen naar 30 uur omdat ik toen al wist dat ik nooit aan de 40 uur zou raken.

Dus halverwege het seizoen ben ik van 40 naar 30 gegaan om hun tegemoet te komen.
Nu ik aangeef dat ik ergens anders voor 40 uur kan werken en daar dus voor kies gaan ze moeilijk doen over de minuren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds