|
Auteur |
Bericht |
webhaas
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 08 jan 2014 3:55 Onderwerp: Terugwerkende kracht arbeidsovereenkomst aanpassen |
|
|
LS
Met mijn werknemer ben ik overeengekomen dat ik het vaste contract per 1/7/2013 (6 maanden terugwerkend) aanpas.
Mogen wij dit - wederzijdse overeenstemming - arbeidsrechtelijk doen?
En waarom wel/niet? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 08 jan 2014 13:01 Onderwerp: |
|
|
Aanpassing in welke zin? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
webhaas
|
Geplaatst: wo 08 jan 2014 14:20 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Aanpassing in welke zin? |
Loon(verlaging) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 08 jan 2014 20:57 Onderwerp: |
|
|
Hij betaalt je dus nu het over die 6 maanden achteraf gezien teveel betaalde loon terug?
Hoe heb je de werknemer zover gekregen dat hij hiervoor heeft getekend? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
webhaas
|
Geplaatst: wo 08 jan 2014 21:01 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Hij betaalt je dus nu het over die 6 maanden achteraf gezien teveel betaalde loon terug?
Hoe heb je de werknemer zover gekregen dat hij hiervoor heeft getekend? |
Beste Bona Fides,
Omdat wij elkaar vertrouwen en ik, als dit kan, ook in positieve sfeer iets anders met terugwerkende kracht voor hem doe.
Ik snap je nieuwsgierigheid maar als je het niet erg vind hou ik dat (de reden etc) verder privé.
Mijn simpele vraag is alleen of dat qua contractrecht mag. |
|
|
|
 |
BartL
|
Geplaatst: do 09 jan 2014 11:38 Onderwerp: |
|
|
webhaas schreef: | bona fides schreef: | Hij betaalt je dus nu het over die 6 maanden achteraf gezien teveel betaalde loon terug?
Hoe heb je de werknemer zover gekregen dat hij hiervoor heeft getekend? |
Beste Bona Fides,
Omdat wij elkaar vertrouwen en ik, als dit kan, ook in positieve sfeer iets anders met terugwerkende kracht voor hem doe.
Ik snap je nieuwsgierigheid maar als je het niet erg vind hou ik dat (de reden etc) verder privé.
Mijn simpele vraag is alleen of dat qua contractrecht mag. |
Of het mag is mede afhankelijk van de reden en de omstandigheden en ook van eventuele CAO bepalingen. Zonder meer informatie is het dus lastig te beoordelen. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: do 09 jan 2014 12:33 Onderwerp: |
|
|
In Nederland mag je (vrijwel) alles afspreken.
Een antwoord waar je ECHT iet aan hebt moet je natuurlijk niet verwachten, als je niet bereid bent meer openheid van zaken te geven.
Stel dat jullie afspraak gemaakt is om enerzijds loonbelasting en anderzijds BTW verplichting te omzeilen, dan mag dat uiteraard niet. In dat geval heeft het weinig zin om hier te vragen of iets "mag"!
(Want het heeft er alle schijn van dat die dubbele belasting ontduiking hier aan de orde is...) _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
webhaas
|
Geplaatst: za 11 jan 2014 13:08 Onderwerp: |
|
|
Beste Juriste,
Grappig om te zien dat jullie privacy meteen inruilen voor negatief (frauduleus) handelen...... maar een kritische houding waardeer ik wel.
Toch dan wat meer informatie.
Bewuste werknemer heeft een OT contract. Wij zijn gezamenlijk tot de conclusie gekomen dat hij een x percentage aan aandelen (met terugwerkende kracht 1/7/13) zou moeten krijgen. Uiteindelijk wordt hij dus mede eigenaar, met terugwerkende kracht.
Wij vroegen ons af of contractuele afspraken dan ook teruggedraaid konden worden.
Overigens is het in de praktijk geen probleem. Het “teveel betaalde” salaris brengt hij als nieuwe mede eigenaar gewoon weer in.
Was dus meer een nieuwsgierigheid vraag. |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: za 11 jan 2014 14:25 Onderwerp: |
|
|
De werknemer kan het verschil tussen zijn verlaagde loon en het winstrecht voortvloeiend uit de aandelen betalen als koopprijs voor de aandelen. In die constructie is volgens mij geen fiscaal of arbeidsrechtelijk probleem, omdat de afspraken niet met terugwerkende kracht hoeven te worden aangepast. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 11 jan 2014 15:11 Onderwerp: |
|
|
webhaas schreef: | Grappig om te zien dat jullie privacy meteen inruilen voor negatief (frauduleus) handelen...... maar een kritische houding waardeer ik wel. |
We vragen niet naar jouw naam, maar naar de relevante feiten. Die mag je best geanonimiseerd weergeven. Met privacy heeft dit niets te maken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 13 jan 2014 12:48 Onderwerp: |
|
|
webhaas schreef: | Bewuste werknemer heeft een OT contract. Wij zijn gezamenlijk tot de conclusie gekomen dat hij een x percentage aan aandelen (met terugwerkende kracht 1/7/13) zou moeten krijgen. Uiteindelijk wordt hij dus mede eigenaar, met terugwerkende kracht.
Wij vroegen ons af of contractuele afspraken dan ook teruggedraaid konden worden.
Overigens is het in de praktijk geen probleem. Het “teveel betaalde” salaris brengt hij als nieuwe mede eigenaar gewoon weer in. |
Ik kan me voorstellen dat je je door mijn bericht aangevallen valt, omdat ik schrijf dat het er alle schijn van heeft...
Maar de boodschap blijft -ook na verheldering- hetzelfde. Als je de constructie zo bedenkt om belastingafdracht te ontlopen, dan mag dat natuurlijk niet.
Waarom zeg ik dat? Omdat ik niet begrijp waarom jullie een zo moeilijke constructie kiezen.
Hoe dan ook zullen de aandelen als loon gezien worden waarover afdracht plaats dient te vinden. Ik zie de toegevoegde waarde van de terugwerkende kracht niet, als jullie niet het doel hebben de belasting deels te ontduiken. Anders zou je namelijk het bedrag wat nu aan salaris teruggestort wordt, ook gewoon als koopprijs van de aandelen kunnen beschouwen, zonder de problemen van het antedateren. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
|