werknemer999
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
Berichten: 8
|
Geplaatst: za 04 jan 2014 17:51 Onderwerp: Probleem aanpassing contracturen + beoordeling |
|
|
Hallo,
Ik heb wat vragen inzake wat dingen die momenteel spelen op werk, hoop dat jullie advies hebben voor me.
Ik werk sinds 2007 bij een grote verzekeraar. Ben fulltime begonnen en vanaf 2011 werk ik parttime i.v.m. een voltijdse studie. Nadat de vermindering van uren is goedgekeurd in juli 2011 is er een soort van mini-reorganisatie geweest waardoor er nieuwe afdelingen zijn opgericht. Per april 2012 ben ik op een nieuwe afdeling terecht gekomen met nieuwe collega's en een nieuwe leidinggevende. Tijdens het kennismakingsgesprek met deze nieuwe leidinggevende kwam naar voren dat hij zelf niet helemaal achter mijn lage urenaantal (16 uur) stond, hij gaf zelfs aan dat ik geluk had met mijn voormalige leidinggevende en dat hij dit zelf nooit goedgekeurd zou hebben.
Nu heb ik onlangs het beoordelingsgesprek gehad over het jaar 2013 en hier kwam naar voren dat door mijn lage urenaantal er niet echt een band kon ontstaan met mijn collega’s en ik dus buiten de groep viel, dat het veel tijd en energie kost om rekening te houden met mijn wisselende rooster (i.v.m. studie), dat ik niet mee kon draaien met projecten etc. Mondeling werden de positieve dingen toegelicht, maar op papier helaas niet. Toen ik hem hier op wees gaf hij aan dat de ‘negatieve’ punten zwaarder wogen (weegschaal).
Ik schrok hier enorm van. Het afgelopen jaar heb ik steeds per semester een rooster opgesteld en rondgemaild (met uren, dagen en exacte tijden wanneer ik aanwezig zou zijn), ik heb me flexibel opgesteld in het overnemen van diensten van anderen (dan sla ik maar een hoorcollege over). Heb leuke collega’s met wie ik altijd plezier heb. Dit erkent hij allemaal, maar de negatieve punten wegen zwaarder, eigenlijk het minimale urenaantal…. Ik vroeg hem dus gelijk “hoeveel uren is wel acceptabel voor je?” Hij gaf aan dat dit minimaal 24 uur is en verdeeld over 3 dagen. Mijn reactie was toen gelijk: Dan pas ik mijn uren aan! (ondanks dat mijn studie nog niet afgerond is). Zijn eerste reactie was dat dit niet zomaar kon en de situatie van het bedrijf dit niet toeliet. Later gaf hij aan dit met zijn leidinggevende te gaan bespreken. Hij begon ook over het bedrijf en dat we een turbulente periode hebben gehad etc.. Ik voelde een harde nee. Toen ik vroeg wat ik er dan aan kan doen aankomende jaar om te voorkomen dat dit weer gaat spelen, reageerde hij dat er weinig te doen is en dat het is zoals het is….
Na wat gelezen te hebben ben ik er achter gekomen dat er een wet is voor het aanpassingen van de arbeidsduur (WAA) en conform deze regels heb ik een schriftelijk verzoek gedaan om weer fulltime te werken. Een kopie van dit schriftelijk verzoek heb ik op verzoek leidinggevende ook naar hem gemaild. In deze wet worden een aantal zwaarwegende redenen die aanvaardbaar zijn om het verzoek af te wijzen, zelf ben ik niet van mening dat mijn werkgever hier aanspraak op kan doen (er wordt veelvuldig overwerk georganiseerd, nieuwe werknemers etc., er staan volgens mij zelfs sollicitaties open). Waarschijnlijk wordt verzoek wel afgewezen, maar hier heb ik nog overleg over. Wat kan ik doen als het verzoek wordt afgewezen? Kan ik de reden van mijn werkgever toetsen? Gaat dit effect hebben op de relatie met mijn leidinggevende? Reden voor ontslag wegens verschil van inzicht? Of vertrouwensbreuk?
Ook zijn er wat punten aangaande de dingen die in de beoordeling staan, en ook wat tegenstrijdigheden. Ik heb alle dingen afgevinkt die we hebben besproken aan het begin van het jaar. Alles. Maar toch net een voldoende. Waarom? Omdat ik dus parttime werk zei hij. Hij gaf ook aan dat hij eigenlijk aan het begin van het jaar had moeten zeggen dat ik niet hoger dan een magere voldoende kon scoren. Wordt ik door mijn parttime werken niet benadeeld dan?
Hij gaf zelf aan dat ik een 2e beoordeling kon krijgen bij zijn leidinggevende, maar noemde “verschil van inzicht” en toen gingen alarmbellen wel rinkelen… Kan ik zonder gevolgen de interne procedure volgen die beschreven staat in onze organisatieregels? Dit is dus een 2e beoordeling aanvragen bij naaste hogere leidinggevende en daarna is er ook een interne klachtenprocedure. De relatie met mijn leidinggevende is eigenlijk best goed, ondanks dit nu allemaal. Ik ben heel blij met hem. Maar ik weet dat dit wel in mijn dossier gaat en daar zit ik wel mee. Ik heb volgens mij drie weken de tijd om hierover te beslissen.
Sorry voor de lange tekst… hoop dat jullie me kunnen helpen. |
|