Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 20 jul 2025 22:24
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Probleem met opleiding/school
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jpst

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: ma 23 dec 2013 21:23    Onderwerp: Probleem met opleiding/school Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een situatie die ik maar niet los kan laten.

Ik heb in 2009 een studie gevolgd binnen een leer/werktraject.
Deze studie heb ik slechts voor de helft afgerond.

In 2011 bij een andere werkgever heb ik de mogelijkheid gekregen deze studie weer op te pakken. Ik heb hierop in juli (opleiding begint in september) contact gezocht met de school. Ik heb hierbij ook de vraag gesteld of er naar de oude opdrachten gekeken kon worden. Een en ander zou uitgezocht worden. Inmiddels werd het eind september en ik werd ook op school verwacht om de opleiding vanaf 0 weer te beginnen. Zowel begin september als 2 maal in oktober heb ik per mail aan de school aangegeven dat het zo niet gaat werken en dat ik graag wil weten hoe en of er iets met de reeds gemaakte opdrachten gedaan gaat worden. Ik heb ook duidelijk nogmaals aangegeven dat dit voor mij een kritiek punt is om al dan niet met de studie verder te willen.
Uiteindelijk heb ik in januari een gesprek met mijn werkgever en iemand van de school. Plots stelt deze persoon van de school dat er helemaal niets uitgezocht had hoeven worden mbt reeds gemaakte opdrachten en dat vrijstelling totaal niet mogelijk zou zijn. Je kunt je voorstellen dat ik bepaald niet amused was met deze opmerking. Vanaf juli loopt mijn vraag daarover en plots een half jaar later is er zonder enig verder onderzoek dit antwoord. Deze persoon wist al in september van mijn vraag, omdat een mail naar hem is geforward.
Na januari ben ik ook niet verder gegaan met de opleiding.

Naar mijn idee is er sprake van dwaling, daar mijn insteek bij de school bekend was. Nu een half jaar later helemaal niets mogelijk blijkt, heeft de school naar mijn visie verzuimt mij correct te informeren bij aanvang.
Ik had ook absoluut niet de wil de opleiding weer helemaal vanaf 0 te beginnen.
Ook uit mailcontact áchteraf blijkt dat men maar al te duidelijk weet aan te geven dat er niets mogelijk geweest zou zijn. Mooi, maar had dat eerder gezegd dan had ik destijds überhaupt een keuze kunnen maken voor aanvang.

Iemand die hier enig licht op kan laten schijnen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
A.Verkerk

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: do 02 jan 2014 9:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb je schade geleden door het trage antwoord van de opleiding?
jpst

BerichtGeplaatst: vr 03 jan 2014 3:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De schade betreft de kosten van de studie. In dit geval een ruime 5000 Euro. Weggegooid geld op deze manier. Een groot deel daarvan heb ik uit eigen zak moeten betalen vanwege een studiekostenregeling met de werkgever.

Had de werkgever vóór aanvang van de studie een duidelijk antwoord gegeven, had ik de mogelijkheid gehad om een keuze te maken. Nu niet, nu heb ik het gevoel in hun traject geduwd te zijn. En dat terwijl ik mijn insteek toch meerdere malen duidelijk heb aangegeven.
Regin

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 03 jan 2014 13:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De school heeft mogelijk een spreekplicht geschonden (art. 6:228 lid 1 sub b BW). Uit het e-mailverkeer zou voldoende kunnen blijken dat de school al bij aanvang wist of had moeten weten dat de vrijstelling niet mogelijk zou zijn en ook dat het verkrijgen van een vrijstelling van wezenlijk belang was voor TS. De school had dus moeten begrijpen dat TS dwaalde en hem uit de droom moeten helpen.

Ook al is sprake van dwaling, dan kan deze op grond van de omstandigheden van het geval toch voor rekening van TS blijven (art. 6:228 lid 2 BW). TS heeft de "mogelijkheid gekregen" zijn opleiding te vervolgen. Van enige verplichting lijkt geen sprake. Daarom kan ik niet goed begrijpen waarom TS, toen nog onduidelijkheid bestond over de geldigheid van de vrijstelling, toch heeft besloten zich in te schrijven voor de opleiding. Als TS ervan uitging dat het wel goed zou komen, is die aanname mogelijk een reden waarom de dwaling voor rekening van TS behoort te blijven.

De precieze inhoud van het e-mailverkeer lijkt mij van doorslaggevend belang in deze zaak.
jpst

BerichtGeplaatst: za 04 jan 2014 5:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik de reacties van de school achteraf goed begrijp dan is men dermate stellig, dat ik me sterk afvraag of er überhaupt wat uitgezocht had hoeven/moeten worden omtrent vrijstelling waar ik om vroeg.

Ik zal eens wat details gaan invullen, wellicht helpt het.

In de lesstof van destijds stond dat de studie op ieder moment weer voortgezet kon worden.
Op de huidige website en in het huidige lesmateriaal staat ook iets van dergelijke strekking.
Enige is dat er een vak als Nederlands van overheidswege is toegevoegd aan de opleiding (net als bij vele andere opleidingen de afgelopen 2 jaar).

- Met mijn werkgever heb ik een gesprek gehad over een nieuw contract. Zij gingen mij een vast contract bieden incl. de mogelijkheid om mijn studie af te ronden. Zij waren er mee bekend dat ik reeds een deel van de studie had doorlopen. Men gaf aan meewerkend te zijn om hier vanuit de werkgever iets mee te willen doen. Ik hoefde het wiel niet opnieuw uit te vinden, aldus mijn werkgever.

- Zo heb ik halverwege juli 2011 per mail aan mijn oude school gevraagd wat er met de reeds gemaakte opdrachten mogelijk is.
- Halverwege augustus kreeg ik letterlijk de volgende tekst in een mailtje daarop:
Quote:
We gaan er in ieder geval voor zorgen dat je de draad
weer op kan pakken.

- Op 5 september leg ik nogmaals de vraag voor wat er met eerder gemaakte opdrachten gedaan gaat worden. Op dit moment is de 1e lesdag nog niet geweest.
Dit mailtje wordt intern door de school rondgestuurd en zeker 3 mensen aldaar zijn nu op de hoogte van mijn vraag.
- Op 22 september stuur ik 2 van die 3 mensen een herinnering dat mijn vraag nog steeds openstaat.
- Van beiden ontvang ik binnen een dag antwoord, maar niet op deze vraag.
- Binnen een dag herhaal ik nogmaals aan beiden dat ik antwoord wil op deze vraag omtrent de reeds gemaakte opdrachten.
- Op 26 september krijg ik als antwoord dat men het met de docent gaat bespreken. De mappen (lesstof) schijnen anders te zijn. Ik vond map 1 toch wel héél erg letterlijk hetzelfde als wat ik al gedaan had, maar goed.
- Ik word op school verwacht. Ik ga ook naar de les. In totaal ben ik 2 keer naar een les geweest. Ik zou 1x per week een lesdag hebben.
- Op 11 oktober stuur ik een mail aan zowel docent, de eerder gesproken mensen van school en mijn werkgever. In deze mail geef ik aan dat het niet zo werkt dat ik maar naar school moet gaan en we ooit weleens gaan zien hoe het met vrijstellingen zit. Ik geef ook aan dat ik reeds in juli hier vragen over heb gesteld en dat mijn keuze om met de opleiding überhaupt te beginnen hier mede afhankelijk van is.
Quote:
Via deze weg wil ik graag antwoord op het volgende.
Ik heb reeds op 19-7-2011 contact opgenomen met A omtrent de
mogelijkheden om studie x te doen cq af te ronden.
Ik heb destijds al gevraagd wat er met de reeds gemaakte opdrachten bij oude werkgever wel of niet gedaan kan worden.
Tot op de dag van vandaag is mij niet duidelijk waar dit naar toe gaat.
B gaf min of meer aan dat ik maar aan de huidige opdrachten moest beginnen.
Zo werkt het natuurlijk allemaal niet.
Als ik reeds voor aanvang van een opleiding vraag naar het hoe of wat, dan is het niet de bedoeling dat hier pas naar wordt gekeken als de opleiding al is gestart. Op dat moment is er geen weg meer terug.
Indien vrijstelling niet aan de orde is, wat mij erg vreemd lijkt, de opdrachten tot nu toe komen toch echt overeen met wat ik al gedaan heb, dan had ik me wel 2 keer bedacht of ik uberhaupt wel aan de opleiding had willen beginnen.
Het is namelijk compleet niet motiverend om voor de zoveelste keer dezelfde stof door te moeten nemen, kennelijk te moeten laten zien dat je alles begrijpt etc. terwijl een groot deel al is afgetoetst

- Vervolgens wil de school dat ik de eerdere opdrachten zelf ga opsturen om naar de vrijstelling te kijken. Dat is bijzonder bijdehand, want men bewaarde destijds altijd een kopie van zaken die waren afgetekend. En ik dacht nog wel dat het makkelijk zou zijn bij dezelfde school te blijven omdat daar alles van mij bekend is. Tel uit je winst.
- Het traject van zaken opsturen duurt ook nog eens zo'n 2 maanden, zeker tot in december. Steeds ontbrak er weer wat.
- Halverwege december heeft men nog resultaten nodig van een eerder gemaakte toets. Niet te geloven deze gang van zaken. Ik begin dus al in juli hierover! Ik kan die resultaten zelf ook niet aanleveren, ik heb destijds slechts gehoord dat ik 2 toetsen voldoende had afgesloten, daar kregen we geen certificaat of iets van.
- Een week later mailt een andere medewerker van de school dat ie de voortgang samen met mij en de werkgever wil bespreken. De medewerker met wie ik eerder contact had schijnt per eind december er niet meer te werken.
- Eind januari 2012 vindt dit gesprek plaats. Deze medewerker van de school is plots heel erg duidelijk: er kan geen vrijstelling mogelijk zijn. Deze zelfde medewerker wist ook op 5 september al van mijn vraag, hij was 1 van de 3 die mijn mail doorgestuurd had gekregen. Tijdens dit gesprek ben ik flink over de rooie gegaan vanwege zijn antwoord. Het leek hem niets te doen dat de doorlooptijd en studielast behoorlijk verschillen als je al bijna de helft af hebt.
- In februari 2012 is de studie op hold gezet vanwege mijn gezondheid, of beter gezegd het gebrek daar aan.
- Juni 2012 stuur ik mijn werkgever nog maar eens een mailtje om mijn ongenoegen te uiten over deze gang van zaken. Voor zover ik dit teruglees geef ik ook daar weer zeer stellig in aan dat ik helemaal niet vanaf 0 de studie wilde beginnen, maar verder wilde gaan waar ik was gebleven.
- Zomer 2012 stap ik op bij de werkgever. Een deel van de studiekosten wordt met mijn laatste loon verrekend tot mijn grote ongenoegen.
- Kort hierop vraagt de school ivm nieuwe schooljaar wat er met de studie moet gaan gebeuren. Hierop start ik de discussie over de gang van zaken, aangezien de oude werkgever daar schijnbaar geen zin in had. Maar nu het mij persoonlijk geld gaat kosten kunnen ze het krijgen ook wat mij betreft.
Ik heb werkelijk op geen enkel moment een fatsoenlijke uitleg gekregen over waarom men nooit duidelijk is geweest. Deze discussie blijft enige tijd duren totdat ik het onzinnige gedoe een beetje zat ben. Ik besluit in later termijn de directeur zelf maar te gaan mailen, aangezien ik er met zijn knullige personeel niet uit kom. Of ze me nu werkelijk niet begrepen, het onkunde was of een verkooppraatje om me wéér aan de studie te krijgen, feit is dat ik geen antwoorden kreeg.
De directeur heeft altijd mijn mails beantwoord, al kwamen er wel opmerkelijke zaken naar voren.
Zo geeft de directeur aan dat ik destijds inderdaad 2 van de 5 delen heb afgerond. Hij vervolgt echter met de mededeling dat dit feitelijk geen vrijstelling kan opleveren in de nieuwe opleiding.
Vervolgens de uitleg:
Quote:
Wat wellicht bedoeld is in de contacten die u heeft gehad met bijv. de heer A, waaraan u refereert, is dat er wel de mogelijkheid is om een
opleidingstraject te verkorten en/of meer effectief in te vullen als een
kandidaat al over de nodige kennis en/of praktijkervaring beschikt. Feitelijk
moeten dan nog wel alle examens worden gedaan, maar de studietijd kan worden ingekort. En eventuele praktijk opdrachten die u al heeft gemaakt kunnen worden ingebracht in uw portfolio, mits deze daarin passend zijn

De uitleg is op zich duidelijk, eigenlijk zo duidelijk dat ik me afvraag waarom die informatie als zodanig dan nooit eerder met mij is gedeeld.
Maar dan zijn we er nog niet. De directeur kan nog veel duidelijker en behulpzamer zijn, helaas wel jammer dat het allemaal achteraf pas is.
Quote:
Wat de rol dan wel de beweegredenen van de heer A zijn geweest kunnen we niet meer achterhalen. Wij hebben geen contact meer met de heer A en we kunnen hem niet meer aanspreken op die zaken die toentertijd zijn voorgevallen dan wel juist zijn nagelaten te doen. Daar waar zaken niet goed (niet tijdig) door ons zijn behandeld en u daardoor wellicht niet de juiste beslissingen hebt kunnen nemen betreur ik, maar kan ik deze niet meer met terugwerkende kracht herstellen.

Vreemd dat er eigenlijk wordt gesuggereerd dat als er al verkeerd is gehandeld dat ik dan pech zou hebben.
Het wordt nog mooier in diezelfde mail:
Quote:
> Wat blijft is de mogelijkheid om via een "verkorte" procedure vast te stellen (te waarderen) voor welke onderdelen u een vrijstelling kunt krijgen (theorie en/of praktijk). Dan moet er wel sprake zijn van een werkgever, waar u eventueel het resterende deel van uw opleiding zou kunnen afmaken en u moet in beginsel de opleiding gaan volgen bij het instituut dat ook die procedure afneemt. Anders krijgt u op enig moment weer het probleem dat vrijstellingen die worden gegeven in het ene
opleidingsmodel niet een op een over genomen worden door een instituut dat een ander opleidingsmodel hanteert.

Het bleef mij verbazen hoe vrij exact en zeer duidelijk de directeur wist van de (on)mogelijkheden.
En tot slot:
Quote:
Nogmaals daar waar wij fouten hebben gemaakt betreur ik dat, maar wij kunnen geen vrijstellingen verlenen, anders dan via de eerder beschreven "verkorte" procedure. Ook hier geldt echter op voorhand de opmerking dat u geen al te hoge verwachtingen daarvan moet hebben en het per saldo er op neer zal komen dat u de gehele opleiding zal moeten doen om uiteindelijk alle cijfers (resultaten) te behalen die u nodig hebt om uw diploma te behalen.

Wederom duidelijk en helder, maar waarom was mij dit dan niet in juli voor aanvang van de opleiding verteld? Waar zijn we dan überhaupt al die tijd mee bezig geweest met uitzoeken? Helemaal als de directeur stelt dat het toch niet zo heel veel zin zal gaan hebben.
Voor de toekomst is het voor mij nu wel duidelijk wat er wel en niet mogelijk is. Maar voor de situatie van destijds vind ik het erg vervelend. Het hoeft toch niet zo te zijn dat ik direct een directeur moet spreken omdat het personeel schijnbaar niet kundig genoeg is mij duidelijk te informeren?
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: za 04 jan 2014 11:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jpst schreef:
Het hoeft toch niet zo te zijn dat ik direct een directeur moet spreken omdat het personeel schijnbaar niet kundig genoeg is mij duidelijk te informeren?
Althans snappen die blijkbaar wel, dat een paard nog geen ruiter is.

BerichtGeplaatst: za 04 jan 2014 23:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja dat kan zo zijn, maar ik mag toch vertrouwen op de uitspraken van het overige personeel? En indien die er een potje van maken lijkt mij gewoon de school daarvoor aansprakelijk, zoals een werkgever doorgaans aansprakelijk is voor wat het personeel aanricht. En niet zoals de directeur stelt dat ik min of meer maar pech heb als zij mij mogelijk niet juist hebben voorgelicht. Dat laatste lijkt mij absurd en hiermee neem je je verantwoordelijkheid niet.

Het is toch op z'n minst opmerkelijk te noemen dat de directeur een zeer helder antwoord kan geven, bijna tot in detail, en dat een werknemer ergens mee bezig is geweest dat schijnbaar toch nutteloos geweest zou zijn en totaal indruist tegen dit antwoord.

Ik heb alle mailcontact nog eens doorgenomen tussen zowel school en mij en werkgever en mij en overal spreek ik er van dat ik de opleiding niet geheel vanaf 0 weer had willen beginnen.
Had ik vanaf 0 moeten beginnen had ik ook zeker niet bij deze school begonnen. De enige keuze voor deze school was omdat reeds gemaakte opdrachten daar bekend waren.
jpst

BerichtGeplaatst: zo 06 apr 2014 6:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:
De school heeft mogelijk een spreekplicht geschonden (art. 6:228 lid 1 sub b BW). Uit het e-mailverkeer zou voldoende kunnen blijken dat de school al bij aanvang wist of had moeten weten dat de vrijstelling niet mogelijk zou zijn en ook dat het verkrijgen van een vrijstelling van wezenlijk belang was voor TS. De school had dus moeten begrijpen dat TS dwaalde en hem uit de droom moeten helpen.

Ook al is sprake van dwaling, dan kan deze op grond van de omstandigheden van het geval toch voor rekening van TS blijven (art. 6:228 lid 2 BW). TS heeft de "mogelijkheid gekregen" zijn opleiding te vervolgen. Van enige verplichting lijkt geen sprake. Daarom kan ik niet goed begrijpen waarom TS, toen nog onduidelijkheid bestond over de geldigheid van de vrijstelling, toch heeft besloten zich in te schrijven voor de opleiding. Als TS ervan uitging dat het wel goed zou komen, is die aanname mogelijk een reden waarom de dwaling voor rekening van TS behoort te blijven.

De precieze inhoud van het e-mailverkeer lijkt mij van doorslaggevend belang in deze zaak.

Goed, maar ik denk er toch wel over een briefje naar de rechtbank te sturen. Als ik het zelf doe hoeft het mij niet veel te kosten en concepten voor een dagvaarding heb ik reeds gevonden.

Ik heb ook nog rondgekeken op rechtspaak.nl
Het enkele feit dat ik me toch heb ingeschreven hoeft de dwaling niet altijd in de weg te zitten. Ik denk namelijk dat ik op basis van het mailcontact uit kan leggen dat mij iets is voorgehouden dat niet mogelijk was. En als dat genoegzaam blijkt, dan zie ik verder geen obstakels in de procedure.
Als ik op voorhand mijn insteek duidelijk maak, dan lijkt mij dat de bal bij de school ligt om aan te geven of iets wel of niet mogelijk is, de spreekplicht.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds