samsungs4
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HR
|
Geplaatst: do 05 dec 2013 12:04 Onderwerp: Ontbrekend salaris |
|
|
Beste,
Ik heb in de maand juli tot en met half augustus vakantiewerk gedaan waarvoor ik een vakantiecontract had. Hierna (16aug) werd mij gevraagd of ik nog langer wou blijven, wat ik geaccepteerd heb. Mij werd toen verteld dat een contract geregeld was.
Een maand later is gebleken dat ik toch nog geen contract had. Vanaf 17 september heb ik een nuluren contract gekregen. Ik zou in oktober (omdat ik altijd mijn gewerkte uren een maand later uitbetaald krijg) anderhalve maand uitbetaald krijgen (halve maand contr+ maand gewerkt zonder contr). Echter heb ik deze maand slechts een halve maand betaald gekregen, namelijk de dagen waarin ik wel een contract had.
Tot op heden nooit de ontbrekende uren ontvangen. De administratie zit er achteraan sinds november maar tot op heden heb ik de maand nog niets ontvangen.
Mijn vragen zijn:
1. Wat kan ik eraan doen om zo spoedig mogelijk mijn geld te ontvangen? 2. Is er een mogelijkheid om een wettelijke verhoging / wettelijke rente in te stellen voor de werkgever, omdat zij in gebreke gebleven zijn?
mvg, |
|
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: vr 06 dec 2013 16:57 Onderwerp: |
|
|
Allereerst, een arbeidscontract is vormvrij en kan schriftelijk zijn vastgelegd, maar ook prima mondeling zijn geregeld. Als je werkgever je een aanbod deed en jij hebt dat aanvaard, dan heb je een contract.
Vanuit je contract kun je, als men blijft weigeren te betalen, nakoming vorderen tot uitbetaling van loon en afdracht van belastingen etc en pensioenpremies. Omwille van de relatie behouden, maar tegelijkertijd wel je eigen rechten waarborgen, zou ik een schriftelijke ingebrekestelling indienen. Doe dit niet per email, maar verstuur deze per post EN aangetekende post met handtekening retour naar het officiële vestigingsadres, en stel daarin een termijn voor de nakoming. Hou het kort en bondig, noem enkel de relevante details van de kwestie waar het over gaat (alleen feiten, ook al heb je die al besproken), meld daar eventueel bij wie je gesproken en meerdere keren gemaand hebt. En heel belangrijk!!! Begin je brief met dat je sinds datum x een arbeidscontract hebt voor zoveel uren [wat jij hebt afgesproken, niet wat ze nu zeggen als dat niet klopt] en maanden zus en zo nog geen loon hebt ontvangen, waarbij je je ook zorgen maakt over het feit of de sociale lasten/belastingen/pensioenpremie's zijn afgedragen. Reageert men niet, dan heb je in ieder geval iets in handen voor vervolgstappen en ook ter bescherming van je belangen, mocht je werkgever besluiten dat je meer lastpost dan aanwinst bent (immers moet je ook bij het UWV kunnen aantonen dat je een contract had). _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|