|
Auteur |
Bericht |
juliusk
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 04 dec 2013 17:28 Onderwerp: Vraag relatiebeding |
|
|
Hoi allemaal,
Ik heb een relatiebeding in mijn arbeidsovereenkomst waarin staat dat ik 2 jaar niet "in contact mag treden of contacten onderhouden" met zakelijke relaties of potentiele zakelijke relaties van het bedrijf waar ik nu werk.
Ik wil binnenkort gaan freelancen en heb een kans om bij een van de klanten van mijn huidige werkgever te gaan zitten. Dan zou je zeggen: duidelijk zaak, dat mag dus niet, en ik denk dat dat ook het geval is.3
ECHTER, er zijn twee dingen die de zaak wellicht anders maken.
- Ik heb zelf nooit voor bedrijf X gewerkt bij mijn huidige werkgever. Het was een ander team.
- Bedrijf X is een enorme onderneming en ik zou gaan werken bij een divisie waar mijn werkgever nooit voor heeft gewerkt.
Maken deze twee punten uit of moet ik gewoon een andere opdrachtgever zoeken dan bedrijf X? |
|
|
|
 |
Alziend Oog
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 116
|
Geplaatst: wo 04 dec 2013 19:08 Onderwerp: |
|
|
Een relatiebeding verbiedt u inderdaad om na het einde van uw dienstverband contact te onderhouden met relaties van uw voormalige werkgever. Dat u tijdens uw werkzaamheden niet persoonlijk met een bepaalde onderneming (of afdeling) in aanraking bent gekomen wilt niet zeggen dat deze daarom niet als relatie is aan te merken. Het gaat immers om de relatie van uw werkgever en niet om die van u.
U kunt natuurlijk wel uw voormalige werkgever verzoeken om u uit het relatiebeding te ontheffen. Wellicht wordt daarmee ingestemd indien u aanmelijk kunt maken dat zij door uw contact met de relatie geen schade zullen lijden. _________________ Iuvat inconcessa voluptas |
|
|
|
 |
juliusk
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 04 dec 2013 23:58 Onderwerp: |
|
|
Dan zou ik mijn werkgever om een uitzonderingsregeling moeten vragen voor deze klant en afdeling denk ik, of natuurlijk een andere opdrachtgever zoeken. In elk geval bedankt voor de verduidelijking. |
|
|
|
 |
pride_187
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: do 05 dec 2013 11:45 Onderwerp: |
|
|
Zo te zien geef je zelf al prima argumenten om eventueel de Kantonrechter te verzoeken het beding te schorsen dan wel in te perken. Je kunt ook een vergoeding vragen voor de tijd dat je ex-werkgever je aan het beding wenst te houden, ex artikel 7:653 lid 4 BW. Als je werkgever dan een jaar lang 30 procent van jouw salaris moet betalen, zal hij er nog wel eens twee keer over nadenken om jou eraan te houden.
Succes. |
|
|
|
 |
|