|
Auteur |
Bericht |
Fabvanes
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 25 nov 2013 11:23 Onderwerp: Concurrentiebeding van toepassing ja of nee? |
|
|
Op dit moment ben ik werkzaam als adviseur bij een commercieel adviesbureau. Ik verkoop en lever namens mijn werkgever bepaalde diensten en producten aan bedrijfsleven en non-profit.
Nu is mij een baan aangeboden door een universiteit, waarbij één van mijn hoofdtaken het leveren van dezelfde diensten betreft, maar uitsluitend voor het betreffende onderdeel binnen de universiteit, dus niet op commerciële basis voor externe partijen.
In hoeverre heb ik dan te vrezen van onderstaande concurrentiebeding?
"Het is werknemer verboden om binnen een tijdvak van 12 maanden na het einde van de arbeidsovereenkomst binnen de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Flevoland direct of indirect en in welke hoedanigheid dan ook werkzaam te zijn bij een onderneming gelijk, gelijksoortig of aanverwant aan die van werkgever en/of de met werkgever geassocieerde en gelieerde vennootschappen, hetzij tegen vergoeding, hetzij om niet, of daarin aandeel van welke aard ook te hebben, tenzij werknemer daartoe voorafgaande schriftelijke toestemming van werkgever heeft gekregen, aan welke toestemming werkgever voorwaarden kan verbinden".
Laatst aangepast door Fabvanes op ma 25 nov 2013 18:11, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Eidhof
Leeftijd: 31 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 19
|
Geplaatst: ma 25 nov 2013 16:15 Onderwerp: Re: Concurrentiebeding van toepassing ja of nee? |
|
|
Fabvanes schreef: | Op dit moment ben ik werkzaam als adviseur bij een commercieel adviesbureau. Ik verkoop en lever namens mijn werkgever bepaalde diensten en producten aan bedrijfsleven en non-profit.
Nu is mij een baan aangeboden door de Rijksuniversiteit Groningen, waarbij één van mijn hoofdtaken het leveren van dezelfde diensten betreft, maar uitsluitend voor het betreffende onderdeel binnen de universiteit, dus niet op commerciële basis voor externe partijen.
In hoeverre heb ik dan te vrezen van onderstaande concurrentiebeding?
"Het is werknemer verboden om binnen een tijdvak van 12 maanden na het einde van de arbeidsovereenkomst binnen de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Flevoland direct of indirect en in welke hoedanigheid dan ook werkzaam te zijn bij een onderneming gelijk, gelijksoortig of aanverwant aan die van werkgever en/of de met werkgever geassocieerde en gelieerde vennootschappen, hetzij tegen vergoeding, hetzij om niet, of daarin aandeel van welke aard ook te hebben, tenzij werknemer daartoe voorafgaande schriftelijke toestemming van werkgever heeft gekregen, aan welke toestemming werkgever voorwaarden kan verbinden". |
Heeft de Universiteit enige betrekkingen (zowel commercieel als niet-commercieel) met je huidige werkgever?
Daarnaast is de Universiteit geen onderneming maar een publieke instelling. In jouw beding staat uitsluitend, en ik citeer, "bij een onderneming gelijk, gelijksoortig of aanverwant aan die van werkgever en/of de met werkgever geassocieerde en gelieerde vennootschappen".
Ik denk niet dat dit concurrentiebeding van toepassing is wanneer je het aanbod van de Universiteit daadwerkelijk aanneemt. Echter ken ik de relatie tussen de Universiteit en je huidige werkgever niet. _________________ Eidhof
Legal Advisor |
|
|
|
 |
Fabvanes
|
Geplaatst: ma 25 nov 2013 16:38 Onderwerp: Re: Concurrentiebeding van toepassing ja of nee? |
|
|
Eidhof schreef: | Heeft de Universiteit enige betrekkingen (zowel commercieel als niet-commercieel) met je huidige werkgever? |
Nee, geen enkele.
Eidhof schreef: | Daarnaast is de Universiteit geen onderneming maar een publieke instelling. |
In eerste instantie dacht ik dit ook. Maar iemand tipte mij deze link, wat mij aan het twijfelen heeft gebracht: http://www.bedrijfscommissie.nl/faq/medezeggenschap/wat_is_onderneming.aspx |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: ma 25 nov 2013 17:38 Onderwerp: |
|
|
Wat hierboven ook al wordt gezegd, de RUG is geen onderneming als bedoeld in het concurrentiebeding. De RUG is immers een krachtens publiekrecht ingestelde rechtspersoon in de zin van de WHW. Je zou ambtenaar worden bij deze rechtspersoon en niet bij een commerciële afsplitsing ervan, verder zullen je werkzaamheden betrekking hebben op verkoop aan onderdelen van diezelfde RUG die nu ook al kopen bij de betreffende organisatie (tenminste, dat maak ik eruit op). Gegeven bovenstaande zie ik niet hoe dit concurrentiebeding hieraan in de weg kan staan. En zelfs dan nog, dan moet je huidige baas kunnen aantonen welke schade concreet is geleden doordat jij deze nieuwe functie aanvaardt; het enkele feit dat je werkt bij een vermeende concurrent is natuurlijk onvoldoende bewijs.
Je kunt het natuurlijk ook je baas vragen. Wel moet je je afvragen in hoeverre e.e.a. aanleiding geeft om er überhaupt ruchtbaarheid te geven. Je kunt ook gewoon niets zeggen, of gewoon aangeven dat je gaat werken als ambtenaar bij de logistiek/binnendienst o.i.d. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: ma 25 nov 2013 18:06 Onderwerp: |
|
|
Je kunt ook - conform de tekst van het beding - zekerheidshalve om toestemming aan je huidige werkgever vragen. |
|
|
|
 |
Fabvanes
|
Geplaatst: ma 25 nov 2013 18:08 Onderwerp: |
|
|
dr.dunno schreef: | . En zelfs dan nog, dan moet je huidige baas kunnen aantonen welke schade concreet is geleden doordat jij deze nieuwe functie aanvaardt; het enkele feit dat je werkt bij een vermeende concurrent is natuurlijk onvoldoende bewijs. |
Dat is een sterk punt, dankjewel. |
|
|
|
 |
Fabvanes
|
Geplaatst: ma 25 nov 2013 18:10 Onderwerp: |
|
|
lawyer schreef: | Je kunt ook - conform de tekst van het beding - zekerheidshalve om toestemming aan je huidige werkgever vragen. |
Helaas staat mijn werkgever erom bekend weinig toegeeflijk te zijn in dit soort situaties. Ik heb menig oud-collega op vervelende wijze zien vertrekken om deze reden, met rechtszaken en schikkingen als uiteindelijke uitkomst. Dat wil ik het liefst handig omzeilen. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: ma 25 nov 2013 21:00 Onderwerp: |
|
|
Fabvanes schreef: | dr.dunno schreef: | . En zelfs dan nog, dan moet je huidige baas kunnen aantonen welke schade concreet is geleden doordat jij deze nieuwe functie aanvaardt; het enkele feit dat je werkt bij een vermeende concurrent is natuurlijk onvoldoende bewijs. |
Dat is niet waar. Als het concurrentiebeding van toepassing is, kan de werkgever nakoming vorderen via een kort geding procedure. Hij hoeft hierbij niet aan te tonen dat er schade wordt geleden. Ook zou je nog kunnen bezien of er elders niet een boeteclausule is opgenomen voor niet-nakoming van het beding.
Of het beding van toepassing is, is een tweede. |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: di 26 nov 2013 13:30 Onderwerp: |
|
|
Fabvanes schreef: | lawyer schreef: | Je kunt ook - conform de tekst van het beding - zekerheidshalve om toestemming aan je huidige werkgever vragen. |
Helaas staat mijn werkgever erom bekend weinig toegeeflijk te zijn in dit soort situaties. Ik heb menig oud-collega op vervelende wijze zien vertrekken om deze reden, met rechtszaken en schikkingen als uiteindelijke uitkomst. Dat wil ik het liefst handig omzeilen. |
Niet bedoeld als advies, enkel informatief: als je onder bepaalde omstandigheden ontslagen wordt, kan je werkgever zich in beginsel niet op het concurrentiebeding beroepen (voor zover een dergelijk beroep in casu überhaupt stand houdt). Je moet immers je brood kunnen verdienen. Dit is met name het geval als de werkgever zich onredelijk gedraagt jegens de werknemer. Er zijn nog meer mogelijkheden om de beperkingen te omzeilen, maar dan kun je je het beste tot een arbeidsrechtdeskundige wenden.
Maar de allereerste vraag moet zijn: heb je überhaupt ooit wel een contract getekend (met ook je handtekening onder het concurrentiebeding)? En was er wilsovereenstemming over deze bepaling? => zo nee, dan ben je al klaar.
Verder moet je jezelf afvragen of en in hoeverre je ruchtbaarheid moet geven aan je nieuwe functie. Je kunt natuurlijk ook gewoon niet je hele leven op facebook/twitter/linkedin zetten en ook niet bespreken bij de koffieautomaat en tegenover je huidige collega's en baas radiostilte houden. Ook lijkt mij het lastig voor je huidige werkgever om zonder meer eenvoudig na te gaan, gelet op de privacywetgeving die ook door de RUG moet worden nageleefd, wat jouw functie daar precies zal zijn (tenzij je daar zelf natuurlijk weer ruchtbaarheid aan geeft en überhaupt aangeeft dat je daar werkt). _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Laatst aangepast door dr.dunno op di 26 nov 2013 13:44, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
dr.dunno
|
Geplaatst: di 26 nov 2013 13:43 Onderwerp: |
|
|
cia76 schreef: | Fabvanes schreef: | dr.dunno schreef: | . En zelfs dan nog, dan moet je huidige baas kunnen aantonen welke schade concreet is geleden doordat jij deze nieuwe functie aanvaardt; het enkele feit dat je werkt bij een vermeende concurrent is natuurlijk onvoldoende bewijs. |
Dat is niet waar. Als het concurrentiebeding van toepassing is, kan de werkgever nakoming vorderen via een kort geding procedure. |
Klopt, heb je gelijk in. Echter een vordering tot nakoming wordt pas ingesteld bij een concreet belang; zeker in deze tijden gaat een rationeel ondernemer niet zomaar geld pompen in een juridisch zinloze kwestie, zelfs al zouden we aannemen dat het concurrentiebeding gehandhaafd zou kunnen worden. Immers als er niets bij te winnen valt vs. de te maken kosten, is het geld weggooien in een bodemloze put, ook al zou je als werkgever gelijk hebben.
Quote: | Hij hoeft hierbij niet aan te tonen dat er schade wordt geleden. |
Wel voor een vordering tot schadevergoeding. Daar ging het over. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
|