Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 18:04
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Doorstromen Mastersprogramma na HBO rechten, ja of nee?
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 9 van 13 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Doorstromen Mastersprogramma na HBO rechten, ja of nee?
Ja
47%
 47%  [ 47 ]
Nee
24%
 24%  [ 24 ]
Rechten hoort sowieso niet thuis op HBO
28%
 28%  [ 29 ]
Totaal aantal stemmen : 100

Auteur Bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: wo 01 dec 2004 17:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja, retro is weer in Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: wo 01 dec 2004 17:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Tja, retro is weer in Wink
Not good
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 01 dec 2004 18:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sovereign schreef:
Michael schreef:
Ik ben het overigens met je eens, Steven. Niet alleen scherpt grondige grammaticale kennis, tot het verkrijgen waarvan de klassieke talen toch het geeigendst zijn, de geest, maar het recht, met name dan het privaatrecht, staat ook in innige verbondenheid met de Romeinse taal en geest. Very Happy
Als je er ook zoveel komma's door gaat gebruiken zoals jij thans pleegt te doen, dan kan het wat mij betreft achterwege blijven. Twisted Evil

Het mooie is dat het hier geen één komma teveel staat Smile

En voor het overige ben ik met Michael van mening dat een lange, grammaticaal correcte en liefst met enig metrum toebedeelde zin in het Latijn, maar overigens ook in andere talen, vaak een genot is om te lezen.

Een punt wat hier trouwens ook nog niet aangeroerd is, maar ook voor juristen evenmin als onbelangrijk terzijde geschoven kan worden, is dat het beheersing en waarderen van grammaticale regels ertoe bij zou kunnen dragen dat ook in het spraakgebruik, waarbij ik hier vooral denk aan de concrete mondelinge vaardigheden die in de praktijk van een jurist gevergd worden, minder vaak over de eigen, veelal mislukte, zinsbouw gestruikeld wordt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: wo 01 dec 2004 18:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Het mooie is dat het hier geen één komma teveel staat Smile
Grammaticaal gezien wellicht niet, desondanks is het een monster om te lezen. Twisted Evil
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: do 02 dec 2004 0:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gemeenschappelijk Standpunt van Europese Commissie schreef:

Niettegenstaande de in lid 1 bedoelde rechtsbescherming nemen de lidstaten, bij gebreke van door de rechthebbenden vrijwillig genomen maatregelen, waaronder overeenkomsten tussen de rechthebbenden en andere betrokken partijen, passende maatregelen om ervoor te zorgen dat de rechthebbenden aan de begunstigde van een nationaalrechtelijke beperking of restrictie overeenkomstig artikel 5, lid 2, onder a), c), d), en e), en lid 3, onder a), b), en e), de nodige middelen verschaffen om van die beperking of restrictie gebruik te kunnen maken, ingeval die begunstigde op rechtmatige wijze toegang heeft tot het beschermde werk of materiaal.


Één zin, maar om nou te stellen dat deze, door het overdadig -mijns inziens misbruik- gebruik van komma's, overhoudt aan duidelijkheid, lijkt mij geen sinecure.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
me

me


Geslacht: Vrouw



Berichten: 19


BerichtGeplaatst: do 02 dec 2004 11:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even terug komend op de topic of HBO studenten mogen instromen op de Uni. Ik zelf studeer HBO-rechten en vind het volstrekt onzin dat wij minder zouden kunnen als een student van de universiteit. Ten eerste worden wij grondig voorbereid op de masterstudie en wordt ons de mogelijkheid gesteld om in het vierde jaar keuzevakken op de Universiteit te volgen.

Of ik nu na mijn havo diploma vwo zou gaan doen of na de hbo wo ga doen, het komt op hetzelfde neer. Ik snap niet wat het probleem is nu wordt er gelukkig een mogelijkheid geboden dat ik alsnog het beroep kan uitoefenen wat ik altijd al wilde. Wat is hier nou het probleem aan?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: do 02 dec 2004 12:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

me schreef:
Even terug komend op de topic of HBO studenten mogen instromen op de Uni. Ik zelf studeer HBO-rechten en vind het volstrekt onzin dat wij minder zouden kunnen als een student van de universiteit.
Het feit dat een HBO-student geen universitair student is en derhalve ook geen universitair onderwijs heeft genoten geeft toch wel enigszins aan dat tussen beiden een onderscheid bestaat dunkt me. Wink

Voor wat betreft de 'capaciteiten' van de gemiddelde HBO-rechten student verwijs ik je naar het door mij geciteerde stukje op de vorige pagina.

Het feit is gewoon dat de meeste HBO'ers de universiteit niet of met moeite kunnen verhapstukken. Ik snap niet wat het probleem is met die constatering. Voor veel MBO'ers is de universiteit ook te hoog gegrepen, so what? Onderscheid moet er nu eenmaal zijn. En als jij de HBO'er bent die het wel lukt op de universiteit, prima toch?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
me

me


Geslacht: Vrouw



Berichten: 19


BerichtGeplaatst: do 02 dec 2004 12:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tussen mbo - universiteit en hbo - universiteit zit toch ook wel een verschil en dat lijkt me ook geen goede vergelijking. Als een mbo-er naar de hbo wil gaan staat die mogelijkheid ook open.
Maar tussen mbo en universiteit zit nog een extra stap. Maar als een mbo-er dmv een bepaalde opleiding net zo als de opleiding hbo-rechten, in kan stromen bij de masteropleiding van de HBO dan is dat toch geen probleem?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: do 02 dec 2004 13:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

me schreef:
Tussen mbo - universiteit en hbo - universiteit zit toch ook wel een verschil en dat lijkt me ook geen goede vergelijking.
Het gaat me erom _dat_ er een niveau verschil is daar je meent "dat [HBO-rechten studenten helemaal niet] minder zouden kunnen als een student van de universiteit."

Daarmee misken je toch wel het zeer grote onderscheid tussen HBO en universitair onderwijs, en de feiten staven dit ook. Mensen met een HBO-propedeuse draaien moeilijk mee op de universiteit.

Quote:
in kan stromen bij de masteropleiding van de HBO dan is dat toch geen probleem?
HBO'ers kunnen ook instromen op de universiteit, maar kennelijk gaat dit vaak mis omdat men het niveau niet aan kan. Zo is nu eenmaal de realiteit.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 02 dec 2004 13:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

me schreef:
Even terug komend op de topic of HBO studenten mogen instromen op de Uni. Ik zelf studeer HBO-rechten en vind het volstrekt onzin dat wij minder zouden kunnen als een student van de universiteit.

QED
Quote:

Ten eerste worden wij grondig voorbereid op de masterstudie en wordt ons de mogelijkheid gesteld om in het vierde jaar keuzevakken op de Universiteit te volgen.

Je hebt de discussie niet echt gevolgd, of wel ? Je geeft hier zelf aan dat wordt voorbereid op de vakken van de masterstudie.

Het hele argument tegen de doorstroom van HBO-ers is dat teveel op een schoolse manier hebben geleerd en juist niet op een academisch niveau.
Quote:

Of ik nu na mijn havo diploma vwo zou gaan doen of na de hbo wo ga doen, het komt op hetzelfde neer. Ik snap niet wat het probleem is nu wordt er gelukkig een mogelijkheid geboden dat ik alsnog het beroep kan uitoefenen wat ik altijd al wilde. Wat is hier nou het probleem aan?

Het probleem is dat veel HBO-leerlingen geen academisch denk & werkniveau hebben en dat ook nooit zullen krijgen.

Nu gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen dat ditzelfde waarschijnlijk ook voor een grote groep studenten opgaat.

En persoonlijk heb ik niet tegens de doorstroom mogelijkheid, omdat er ongetwijfeld mensen zijn die in hun middelbare school periode om allerlei redenen niet het VWO-niveau en daarna het WO niveau hebben kunnen op het moment dat dit door hun omgeving en door het NL onderwijssysteem van het verwacht c.q. geëist werd.

Ik zie dit niet anders als dat ik als gesjeesde econometriestudent dertien jaar na dato rechten ga studeren.

Echter, zoals ik ook al de Latijn-discussie, en in een topic over samenvattingen, heb aangegeven, vind ik wel dat WO studenten daadwerkelijk dat academisch denk en werk niveau moeten hebben.

En als ik dan zie dat hier mensen zijn die het presteren om met een 'ontslag op staande voet' casus te komen en nog niet eens een idee hebben van wat de probleemstelling van die casus is noch enige blijkt tonen van enige zelfwerkzaamheid om ook maar iets van een antwoord te verzinnen, dan heb ik voorzichtige twijfels bij vermogen van die mensen om ooit op een academisch niveau een pleitnota te schrijven of te pleiten.

Daarbij komt dat in veel omgevingen de taalvaardigheid van dezelfde groep mensen dusdanig abonimabel is, dat ze wanneer ze gaan procederen veel praktijk ervaring op kunnen doen met de term 'innerlijk tegenstrijdig of onbegrijpelijk'.

Waar baseer ik dit op: ik frequenteer diverse fora waar veel MBO en HBO-ers rondlopen en het aantal mensen dat in staat is een taalkundig foutloze post te dichten is beperkt, ernstig beperkt.

Maar nogmaals, ik ben er van overtuigd dat er een groep HBO-ers die absoluut in aanmerking komt voor het volgen van een Master. En er zullen er ook zijn die het niveau hebben om een Master met civiel effect te kunnen behalen en dat predikaat waar te maken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michael






Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 71


BerichtGeplaatst: do 02 dec 2004 18:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:

Echter, zoals ik ook al de Latijn-discussie, en in een topic over samenvattingen, heb aangegeven, vind ik wel dat WO studenten daadwerkelijk dat academisch denk en werk niveau moeten hebben.

En als ik dan zie dat hier mensen zijn die het presteren om met een 'ontslag op staande voet' casus te komen en nog niet eens een idee hebben van wat de probleemstelling van die casus is noch enige blijkt tonen van enige zelfwerkzaamheid om ook maar iets van een antwoord te verzinnen, dan heb ik voorzichtige twijfels bij vermogen van die mensen om ooit op een academisch niveau een pleitnota te schrijven of te pleiten.

Daarbij komt dat in veel omgevingen de taalvaardigheid van dezelfde groep mensen dusdanig abonimabel is, dat ze wanneer ze gaan procederen veel praktijk ervaring op kunnen doen met de term 'innerlijk tegenstrijdig of onbegrijpelijk'.



Ik denk dat wij nog dikke maatjes kunnen worden. We verkondigen dezelfde impopulaire standpunten. Want wat jij hier zegt, is in de kern wat ik zeg: rechten op zichzelf is een fraai en taai studieobject, maar de studie rechten is gewoon te makkelijk, hieruit blijkend, dat die niet academische figuren, die daar toch voor willen doorgaan, van wie jij rept, waarschijnlijk nog wel zullen afstuderen. Bovendien zie ik dikwijls medestudenten die in mijn ogen beslist beter op een HBO -of dat zelfs niet- thuis horen, waar zij, op het moment al dat de prof van het hoorcollege aankondigt te zullen afronden zonder evenwel al uitgesproken te zijn, gretig opspringen, jas aantrekken, aanstalten maken, met elkaar over loze lulonderwerpen gaan zwatelen, terwijl de prof nog aandacht probeert te wijden aan de laatste casus die hij wilde bespreken! Gatver de gatver, denk ik dan, dit zijn dan academici? Laat me niet lachen. Dit soort lui zou de propedeuse niet eens mogen halen. Nogmaals, dat dat toch gebeurt, legt een deficit bloot in de rechtenstudie.
En ik heb nu nog niets gezegd over werkgroepdocenten die aantekenen, dat ze toch wel veel d's en t's in de uitwerkingen van de opdrachten van studenten moesten corrigeren, over studenten die nog steeds spreken van een dagvaardiging, of over studenten die gekleed als een campinggast naar het onderwijs komen, om maar een greep te doen.

Uiteraard geldt bovenstaande niet voor Tilburg. Rustig maar, Soeverein. Smile
_________________
beatus qui sua novit vitia.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: do 02 dec 2004 18:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael schreef:

Uiteraard geldt bovenstaande niet voor Tilburg. Rustig maar, Soeverein. Smile
Jawel hoor, ook ik vond de studie daar te gemakkelijk. Maar ik denk dat het een niet zo populair standpunt zou zijn had ik dat vaak openlijk verkondigd. Laughing

Er mag best wel wat meer druk op de ketel.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 02 dec 2004 23:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sovereign schreef:
Michael schreef:

Uiteraard geldt bovenstaande niet voor Tilburg. Rustig maar, Soeverein. Smile
Jawel hoor, ook ik vond de studie daar te gemakkelijk. Maar ik denk dat het een niet zo populair standpunt zou zijn had ik dat vaak openlijk verkondigd. Laughing

Er mag best wel wat meer druk op de ketel.

Druk op ketel hoeft helemaal niet nodig te zijn; maar inspirerende en motiverende college's wel.

Ik heb in mijn middelbare schooltijd les gehad van 2 docenten klassieke talen die in staat waren de leerlingen te motiveren zich helemaal in te leven in de Latijnse en Griekse wereld; daarnaast heb ik ook een leraar wiskunde gehad die ervoor zorgde dat ik net zo diep in de materie dook als ik maar kon.

Ook wanneer ik zelf cursus geef vind ik dat juist de uitdaging: mensen motiveren om zich helemaal op de stof te werpen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: vr 03 dec 2004 0:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Druk op ketel hoeft helemaal niet nodig te zijn; maar inspirerende en motiverende college's wel.
Ik betwijfel of dat opgaat, ik kan zo docenten opnoemen bij ons welke best boeiend les gaven maar waar de attitude van de gemiddelde student echt niet door veranderd is. Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: vr 03 dec 2004 0:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ach, als het nu ook al een maatstaf is of je snel opspringt na college of niet vind ik zwaar overdreven. Ik ben toevallig geen HBO-student, loop nominaal, haal goede cijfers en ben erg geínteresseerd in mijn studie en ga toch echt wel eens zo snel mogelijk weg na een college....
Beetje oppervlakkig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 9 van 13 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds