|
Auteur |
Bericht |
Jewel
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 08 nov 2013 15:36 Onderwerp: Wie is aansprakelijk? |
|
|
Tijdens een plezierrit van verscheiden paarden met wagens, is er een paard geschrokken van onweer. Paard steigerde, gleed uit, stond weer op en werd onhandelbaar. De zeer deskundige koetsier heeft het paard gegeven moment weer helemaal onder controle. Helaas is er door dit incident een kop staart botsing ontstaan. Waaronder ook een paard in de wagen voor hem is geklommen. Hoe dan ook, er is materiële schade ontstaan aan wagens, maar ook diergeneeskundige kosten gemaakt voor een aantal paarden. Nu wil de vereniging al deze kosten gaan verhalen op de eigenaar van het paard dat schrok van de onweer.
De eigenaar van dit paard is verzekerd, daar gaat het niet om. Alleen is het niet zo dat ieder verantwoordelijk is voor zijn eigen paard, als deze schade berokkent aan anderen? |
|
|
|
 |
Stefb91
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: vr 08 nov 2013 18:15 Onderwerp: |
|
|
Als ik de vraag goed interpreteer bedoel je of eigenaar A (paard 1) ook voor de door de andere paarden gemaakte schade aansprakelijk is OF dat de eigenaren van de andere paarden dat zijn.
Zie het eens als volgt: Persoon A geeft Persoon B een duw, die daardoor ten val komt en in die val tegen Persoon C opbotst. Persoon C valt ook en scheurt door die val zijn kleding. Wat zou redelijk zijn, dat persoon B de rekening betaalt of persoon A?
Het lijkt mij dus dat Eigenaar A voor alle geleden schade aansprakelijk is. (Tenzij onweer een overmachtsituatie is, maar dat kan ik zo niet vinden) |
|
|
|
 |
Jewel
|
Geplaatst: vr 08 nov 2013 19:10 Onderwerp: |
|
|
Ik bedoel of eigenaar A (paard 1) aansprakelijk is voor de ontstane schade.
Maar alle ontstane schade is gebeurd achter paard 1. Als paard 2,3,4 etc. nou ruime afstand had genomen, zeg maar een paard/koets-lengte afstand, dan lijkt mij toch dat iedere koetsier (eigenaar) van de combinatie verantwoordelijk is? |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 09 nov 2013 10:30 Onderwerp: Re: Wie is aansprakelijk? |
|
|
Jewel schreef: | Nu wil de vereniging al deze kosten gaan verhalen op de eigenaar van het paard dat schrok van de onweer. | Op grond waarvan?? _________________ Ben geen jurist |
|
|
|
 |
Jewel
|
Geplaatst: za 09 nov 2013 11:25 Onderwerp: |
|
|
Op grond van het feit dat paard 1, geschrokken van het onweer, de oorzaak was van deze kettingbotsing.
Voorheen met deze pleziertochten, liet de vereniging iedereen een vrijwaring tekenen (dat de vereniging niet verantwoordelijk is voor eventuele schades). Alleen die dag had de vereniging dit verzuimd.
Wat ik zelf ook niet begrijp, is dat de vereniging deze tocht door liet gaan, terwijl er onweer voorspeld was. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 10 nov 2013 9:12 Onderwerp: |
|
|
Jewel schreef: | ruime afstand...Wat ik zelf ook niet begrijp, is dat de vereniging deze tocht door liet gaan, terwijl er onweer voorspeld was. | Over wie of wat de oorzaak was, kunnen de meningen blijkbaar verschillen; is althans iets binnen een groep.
In zo'n geval kan er sprake zijn van hoofdelijke verbondenheid, waarbij ieder uit die groep kan worden aangesproken voor de gehele schade; maar hij (m/v) krijgt/heeft dan wel een vordering op elk van de anderen voor telkens hun aandeel in de (totale) schade.
Zie art. 6:6 BW.
De eigenaar van het voorste paard zal daarvoor zijn verzekeraar aanspreken, die dat verder afhandelt.
Dat kan trouwens blijkbaar op verschillende manieren; voor b.v. het geval ik zelf schade heb vanwege een derde, wordt die door mijn eigen Aansprakelijkheidsverzekering, dus die van de eigenaar van het beschadigde, opgelost. _________________ Ben geen jurist |
|
|
|
 |
|