|
Auteur |
Bericht |
BoschE
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 28 okt 2013 11:04 Onderwerp: rechtsgeldigheid vaststellingsovereenkomst |
|
|
Beste,
Ik zit in een situatie waarin de werkgever zich niet aan de mondelinge afspraak heeft gehouden.
Er is een afspraak ontstaan tussen mij en mijn werkgever dat ik een vaststellingsovereenkomst zou tekenen, als ik voor de beeindigingsdatum nog een benodigde werkgeversverklaring zou ontvangen. Zo gezegd zo gedaan.
Hierop is de vaststellingsovereenkomst getekend zonderd datum, omdat de datum van de gewenste werkgeversverklaring nog onbekend was.
Echter, nu ik 1,5 maand voor de besproken beeindigingsdatum in de vaststellingsovereenkomst een werkgeversverklaring vraag, blijkt dit ineens niet meer mogelijk te zijn.
In principe is de mondelinge afspraak hierbij verbroken en zou ik ook wensen dat de vaststellingsovereenkomst komt te vervallen.
Ziet iemand van jullie mogelijkheden hierin?
Hoe geldig is een vaststellingsovereenkomst als mijn versie niet ondertekend is met een datum.
Alvast bedankt voor de reacties!
P.s.: Al het bovenstaande heeft in goeder trouw plaatsgevonden. Uiteraard is dit eens en nooit weer... |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 28 okt 2013 11:08 Onderwerp: |
|
|
Een werkgeversverklaring mag niet geweigerd worden, dat is namelijk een wettelijke verplichting. Deze bepaling had dus niet in de vaststellingsovereenkomst opgenomen hoeven worden.
De werkgever kan dus gewoon verplicht worden om een verklaring af te geven. Ik zie niet in waarom dit, en of de datum de vaststellingsovereenkomst nietig zouden doen zijn. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 28 okt 2013 11:22 Onderwerp: |
|
|
Misschien hoopt TS op een werkgeversverklaring die geen melding maakt van het naderende einde van de arbeidsovereenkomst? Hypotheekfraude, zeg maar. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
BoschE
|
Geplaatst: ma 28 okt 2013 11:29 Onderwerp: |
|
|
Dat laatste klopt inderdaad.
Vanaf de eerste datum dat er gesproken werd over een beeindiging op deze wijze heb ik aangehaald dat ik niet akkoord ga, mits ik een werkgeversverklaring zou ontvangen waarop staat dat het de intentie van de werkgever is mij in dienst te houden.
Mocht aanvankelijk aangegeven zijn dat dit niet mogelijk was zou ik niet hebben ingestemd met een vaststellingsovereenkomst, maar zou de werkgever een normale ontslagprocedure laten starten waar ik tegen in beroep zou kunnen gaan. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 28 okt 2013 13:59 Onderwerp: |
|
|
BoschE schreef: | Dat laatste klopt inderdaad.
Vanaf de eerste datum dat er gesproken werd over een beeindiging op deze wijze heb ik aangehaald dat ik niet akkoord ga, mits ik een werkgeversverklaring zou ontvangen waarop staat dat het de intentie van de werkgever is mij in dienst te houden. |
Een paar jaar geleden was dit, hoewel strafbaar want fraude, de normaalste zaak van de wereld. Tegenwoordig is dit niet meer normaal om te doen en is strafvervolging een reële mogelijkheid. Voorbeeld.
Om je vraag te beantwoorden: aan rommelafspraken kun je geen rechten ontlenen. De vaststellingsovereenkomst heb je blijkbaar al getekend. Wellicht zonder datum, maar dat maakt je handtekening niet ongeldig. De datum die er had moeten staan is de datum waarop daadwerkelijk is getekend. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
BoschE
|
Geplaatst: vr 01 nov 2013 14:07 Onderwerp: |
|
|
Als vervolg hierop:
Is het mogelijk een vaststellingsovereenkomst om te zetten in een eenzijdig ontslag van uit de werkgever via de kantonrechter?
Er van uit gaande dat de werkgever wil meewerken?
Bedankt |
|
|
|
 |
Jay Gatsby
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): Berichten: 111
|
Geplaatst: vr 01 nov 2013 16:38 Onderwerp: |
|
|
Wat probeer je eigenlijk precies te bereiken? |
|
|
|
 |
cecilekoenig
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 01 nov 2013 20:53 Onderwerp: |
|
|
Een werkgever is niet verplicht om een werkgeversverklaring te geven, een getuigschrift wel maar dat is iets anders. Als je onder die vaststellingsovereenkomst uit wil dan zou je het kunnen proberen te vernietigen op basis van bedrog, de werkgever heeft je immers voorgelogen en zonder die werkgeversverklaring had je nooit willen tekenen. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: vr 01 nov 2013 21:53 Onderwerp: |
|
|
cecilekoenig schreef: | Een werkgever is niet verplicht om een werkgeversverklaring te geven, een getuigschrift wel maar dat is iets anders. Als je onder die vaststellingsovereenkomst uit wil dan zou je het kunnen proberen te vernietigen op basis van bedrog, de werkgever heeft je immers voorgelogen en zonder die werkgeversverklaring had je nooit willen tekenen. |
Een werkgeversverklaring is wel een verplichting.
Echter wilde TS een verklaring die vals was, namelijk waarop stond dat er de intentie is TS in dienst te houden, terwijl dit niet zo was. |
|
|
|
 |
|