|
Auteur |
Bericht |
David146
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 28 okt 2013 12:46 Onderwerp: Wijzigingskosten reis rechtsgeldig? |
|
|
Gisteravond heb ik een reis geboekt bij een reisorganisatie. In de haast daarbij heb ik per ongeluk een verkeerde "extra" optie aangeklikt. Nu kan ik dit wijzigen maar er worden dan wijzigingskosten in rekening gebracht. Mag dit wel? Is er niet een bepaalde wet omtrent consumentenbescherming dat ik (binnen 24 uur bijvoorbeeld) kosteloos mijn samenstellingspakket van de reis kan aanpassen? |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 28 okt 2013 14:17 Onderwerp: |
|
|
Ik kan me voorstellen dat dat zo maar van toepassing zou kunnen zijn. Het ligt er dan wel aan wat voor soort extra optie je hebt aangeklikt. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
David146
|
Geplaatst: ma 28 okt 2013 15:00 Onderwerp: |
|
|
DENNIS79 schreef: | Ik kan me voorstellen dat dat zo maar van toepassing zou kunnen zijn. Het ligt er dan wel aan wat voor soort extra optie je hebt aangeklikt. |
Ik wil de optie tot materiaalhuur wijzigen (minder dagen) bij een wintersportvakantie |
|
|
|
 |
svdongen
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 28 okt 2013 16:26 Onderwerp: |
|
|
Dit heb je dus digitaal gedaan? |
|
|
|
 |
David146
|
Geplaatst: ma 28 okt 2013 18:01 Onderwerp: |
|
|
svdongen schreef: | Dit heb je dus digitaal gedaan? |
Ja |
|
|
|
 |
svdongen
|
Geplaatst: ma 28 okt 2013 19:21 Onderwerp: |
|
|
De eerste vraag is natuurlijk of die wijzigingskosten redelijk zijn, daar zet ik al mijn vraagtekens bij.
Verder denk ik dat je allicht een beroep kunt doen op artikel 7:46d j. 46i BW. Dit is alleen het geval als er nog onduidelijkheid bestaat over wanneer de reis gaat plaatsvinden (vanwege de clausule "[hier: niet] indien de dienstverlener zich er bij het sluiten van de overeenkomst toe verplicht, deze diensten te verrichten op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode".)
Dan is mijn vraag nog: is er sprake van een reisovereenkomst? (de overeenkomst waarbij een reisorganisator zich jegens zijn wederpartij verbindt tot het verschaffen van een door hem aangeboden van te voren georganiseerde reis die een overnachting of een periode van meer dan 24 uren omvat alsmede ten minste twee van de volgende diensten: 1°. vervoer, 2°. verblijf, 3°. een andere niet met vervoer of verblijf verband houdende, toeristische dienst die een significant deel van de reis uitmaakt)
In dat geval zou namelijk nog een andere titel van toepassing zijn en daarmee het geweldige artikel 7:503.
Een totaalconclusie zou kunnen zijn, dat het slechts redelijk is om bij jou in rekening te brengen de kosten die echt als schade worden veroorzaakt als jij zoiets wijzigt. |
|
|
|
 |
David146
|
Geplaatst: ma 28 okt 2013 20:44 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor het antwoord, ik heb echter nog wat vragen...
De wijzigingskosten zijn in dit geval zeker niet redelijk, de wijziging omtrent materiaal lijdt namelijk niet tot een prijsverandering in de factuur. Er zou alleen een wijziging doorgevoerd moeten worden met een externe partij (verhuur) maar naar alle waarschijnlijkheid is er nog geen overeenkomst tussen reisorganisatie en verhuur.
Echter heeft de reisorganisatie mij wel via de boekingsprocedure gevraagd (in een extra stap) of persoonlijke gegevens en opties juist waren en of ik akkoord ging... Daarbij gaven ze op dat moment aan dat ik later nog kon wijzigen met daarbij aangegeven de wijzigingskosten. Voor de boeking ben ik ook akkoord gegaan met de voorwaarden, waarin staat dat er wijzigingskosten worden gehanteerd.
Ik snap niet wat ik in dit geval heb aan 7:503 (er is inderdaad sprake van een reisovereenkomst) --> ik wil namelijk de overeenkomst niet opzeggen maar alleen wijzigen...
7:46 gaat inderdaad over bedenktijd maar dit lijdt ook tot opzegging, dat wil ik niet.
Kan ik me alsnog beroepen op bovenstaande artikelen als ik een kosteloze wijziging eis ipv opzegging? En is het inderdaad niet redelijk om wijzigingskosten te hanteren voor iets wat met één muisklik kan worden aangepast(omdat externe partijen nog geen overeenkomst hebben)? |
|
|
|
 |
svdongen
|
Geplaatst: ma 28 okt 2013 20:49 Onderwerp: |
|
|
Nou je zou kunnen opzeggen en weer een nieuwe overeenkomst aangaan? |
|
|
|
 |
Jay Gatsby
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): Berichten: 111
|
Geplaatst: ma 28 okt 2013 21:36 Onderwerp: |
|
|
Quote: |
Ik wil de optie tot materiaalhuur wijzigen (minder dagen) bij een wintersportvakantie |
Quote: |
Nu kan ik dit wijzigen maar er worden dan wijzigingskosten in rekening gebracht. |
Quote: | De wijzigingskosten zijn in dit geval zeker niet redelijk, de wijziging omtrent materiaal lijdt namelijk niet tot een prijsverandering in de factuur |
Als je het materiaal voor minder dagen wil huren, de wijziging geld kost, maar de factuur uiteindelijk hetzelfde blijft. Waarom laat je de ovk dan niet gewoon voor wat die is, en lever je het materiaal gewoon ongebruikt op een eerdere datum in? |
|
|
|
 |
|