Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Personalized T...
verkiezingsbed...
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 18 jul 2025 22:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ontbindende voorwaarden woning
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
XiDo_os

Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): HvU

BerichtGeplaatst: vr 11 okt 2013 0:16    Onderwerp: Ontbindende voorwaarden woning Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

Ik hoop dat ik de vraag hier goed stel. Ik zit namelijk met het volgende probleem...

In 2012 zijn mijn ex en ik uit elkaar gegaan en is ons gezamenlijke huis in de verkoop gegaan. Na anderhalf jaar in spanning elke bezichtiging te hebben afgewacht, kwam twee maanden geleden eindelijk het verlossende woord: VERKOCHT. Het voorlopige koopcontract is twee maanden geleden door alle partijen getekend en in het contract stonden ook ontbindende voorwaarden in op grond van financiering (de standaard voorwaarde voor een koopcontract).

De voorwaarde voor financiering zou contractueel op 20 september aflopen. Dit betekent dus dat na deze datum een beroep op de ontbindende voorwaarde dat de financiering niet rond is, niet meer gedaan kan worden en de koper de verkoper 10% van de koopsom schuldig is, mochten zij toch nog willen ontbinden.

In het koopcontract staat ook dat op 27 september een waarborgsom van 10% of een bankgarantie overlegd moest worden.

Als laatste staat erin dat de overdracht op 1 oktober plaats zal vinden, of zoveel eerder of zoveel later beide partijen overeenkomen.

Nu werden wij beide op 20 september benaderd of de ontbindende voorwaarde verlengd mocht worden naar maandag 23 september. Wij hebben hier beide mondeling (telefonisch) mee ingestemd met de makelaar. Op maandag hoorden wij niks, dus gingen wij er vanuit dat het goed was.

Niks was minder waar, want toen mijn ex zelf op dinsdag de makelaar belde, hoorde hij dat er een mail was gestuurd naar de makelaar op maandag (toen de makelaar al naar huis was) dat de financiering niet rond was en dat ze nogmaals verlenging wilden. Ik heb geen contact gehad met de makelaar hierover en dus ook geen toestemming gegeven voor verlenging. Ik weet dat mijn ex wel contact heeft gehad met de makelaar, maar weet niet zeker of hij wel of geen toestemming heeft gegeven. Maar of hij nou wel of geen toestemming heeft gegeven... Ik heb geen toestemming gegeven en de helft van de woning is van mij, dus volgens mij is er dan geen verlenging?!

Hoe dan ook, op woensdag was de financiering ook niet rond. Op donderdag kreeg ik hier bericht van. Toen ik vroeg wanneer ze het wel rond zouden hebben, werd gezegd dat ze hoopten dat het voor de overdracht op 1 oktober rond zouden hebben. Mij is wederom door de makelaar niet gevraagd om toestemming voor verlenging. Ik weet hiervan ook niet wat mijn ex wel/niet voor toestemming heeft gegeven.

Op maandag kreeg ik de mededeling dat de overdracht op dinsdag 1 oktober niet door kon gaan. Mij is niet gevraagd of het goed was dat de overdracht niet doorging; dit was slechts een mededeling.

Omdat de verzekeringen e.d. al opgezegd waren, hebben wij opnieuw een verzekering moeten afsluiten. Buiten dat, betaalden wij vanaf 1 oktober dus toch nog rente, omdat de kopers hun zaken niet rond hadden. Elke keer kregen we te horen dat ze de laatste papieren naar de bank gingen sturen.

Op 2 oktober hoorde ik (weer) dat ze de laatste stukken naar de bank gingen sturen en dat we waarschijnlijk op de helft van de week daarna zouden kunnen gaan passeren. Omdat ik het niet vertrouwde, heb ik gezegd dat we dan nog twee dagen erbij zouden doen en op vrijdag zouden gaan afspreken. Dit is met alle partijen gecommuniceerd en zou morgen plaats gaan vinden. Vandaag sprak ik de makelaar en kreeg ik te horen dat ze dachten dat het niet door zou gaan morgen. Die conclusie had ik zelf al getrokken, want ik had nog geen definitieve uitnodiging van de notaris ontvangen.

Ik heb de makelaar verzocht om de notaris de opdracht te geven om de kopers in gebreke te stellen. Nu zegt de makelaar dat morgen pas de termijn van de financiering verloopt, omdat wij hebben ingestemd met verlenging. In bovenstaand relaas kan je lezen dat ik één keer mondeling/telefonisch toestemming tot verlenging heb gegeven, maar daarna niet meer. Of mijn ex wel/geen toestemming heeft gegeven, staat daar naar mijn mening buiten omdat ik wettelijk gezien geen band (meer) met hem heb en hij dus geen beslissing voor mij kan maken.

Tijdens dit hele verhaal is ook niet voldaan aan de bankgarantie/waarborgsom die de notaris op 27 september had moeten ontvangen.

Mijn vragen zijn nu dus:
1. Hebben wij toestemming gegeven tot verlenging van de termijn, ondanks dat ik zelf maar één keer in het begin toestemming heb gegeven?
2. Is de termijn verlopen en moeten de kopers nu 10% boete betalen als zij alsnog willen ontbinden?
3. De kopers willen de rentekosten vanaf 1 oktober tot de definitieve datum van overdracht niet betalen en vinden dat dit hun kosten zijn. In hoeverre kunnen wij hun hiervoor aansprakelijk stellen?
4. Kunnen wij nu de kopers in gebreke stellen, zodat wij er meer druk achter kunnen zetten om eindelijk te passeren en alles achter ons kunnen laten?

Voor wat betreft dit huis is het echt de Wet van Murphy; Alles wat fout kan gaan, gaat fout. Ik hoop daarom dat jullie mij kunnen helpen aan antwoorden voor deze situatie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 11 okt 2013 21:26    Onderwerp: Re: Ontbindende voorwaarden woning Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt mij dat de koper beter van de koop kan afzien, op zijn gemak financiering moet zoeken, om dan later opnieuw een bod te uit te brengen. Jullie krijgen de woning in de tussentijd waarschijnlijk toch niet verkocht, dus veel risico loopt de koper op die manier niet.

XiDo_os schreef:
1. Hebben wij toestemming gegeven tot verlenging van de termijn, ondanks dat ik zelf maar één keer in het begin toestemming heb gegeven?

Het lijkt erop dat de makelaar namens jullie toestemming heeft gegeven voor verlenging van de termijn. De verkoper mag er m.i. op vertrouwen dat de door jullie in de arm genomen makelaar hiertoe bevoegd is, waardoor de verlenging rechtsgeldig is (art. 3:61 lid 2 BW).

Als de makelaar zijn boekje te buiten is gegaan, kunnen jullie de makelaar hierop aanspreken.

Schadeplichtig is de makelaar vermoedelijk niet, want als de termijn niet zou zijn verlengd, zou de koper zeer waarschijnlijk de koop hebben ontbonden en zouden jullie de woning op dit moment zeer waarschijnlijk ook nog niet verkocht hebben.

Quote:
2. Is de termijn verlopen en moeten de kopers nu 10% boete betalen als zij alsnog willen ontbinden?

Dat lijkt mij niet, want de termijn lijkt me rechtsgeldig verlengd.

Quote:
3. De kopers willen de rentekosten vanaf 1 oktober tot de definitieve datum van overdracht niet betalen en vinden dat dit hun kosten zijn. In hoeverre kunnen wij hun hiervoor aansprakelijk stellen?

Zie boven. Er is verlengd. Ik zie geen reden waarom de kopers de rentekosten zouden moeten betalen. (En het gaat m.i. ook niet lukken om de makelaar hiervoor aansprakelijk te stellen, want de woning had zonder verlenging ook nog niet verkocht geweest.)

Quote:
4. Kunnen wij nu de kopers in gebreke stellen, zodat wij er meer druk achter kunnen zetten om eindelijk te passeren en alles achter ons kunnen laten?

Er is rechtsgeldig verlengd, e.d.

Deze mensen gaan de financiering waarschijnlijk toch niet rondkrijgen, dus ik zou het verder maar afkappen en hopen op een nieuwe koper (of desnoods deze, maar dan inclusief financiering en niet opnieuw 6 weken).

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: vr 11 okt 2013 22:47    Onderwerp: Re: Ontbindende voorwaarden woning Reageer met quote Naar onder Naar boven

XiDo_os schreef:
Ik heb geen toestemming gegeven en de helft van de woning is van mij, dus volgens mij is er dan geen verlenging?!
Dacht zelf, dat XiDo_os een 50%-belang heeft in iets gezamenlijks.
En dat de makelaar idem genoeg heeft aan de toestemming van één van de eigenaren, die het verder maar onderling moeten uitzoeken??

Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): HvU

BerichtGeplaatst: za 12 okt 2013 12:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank jullie wel voor je antwoorden. Even een toelichting op mijn verhaal...

De kopers kunnen hun financiering wel rondkrijgen, echter hebben zij een zeer slechte financieel adviseur die niet op tijd standaard stukken naar de bank heeft gestuurd. Denk aan werkgeversverklaringen e.d. De kopers gaan geen afwijzing krijgen van de bank, dus zich beroepen op ontbindende voorwaarden voor financiering gaat niet lukken want dan moet je een afwijzing kunnen overleggen. Mijns inziens is verlenging van de termijn dus niet nuttig, aangezien zij zich er toch niet op zouden kunnen beroepen, want zonder die afwijzing kunnen zij niet ontbinden op basis van ontbindende voorwaarden.

Ik begrijp dus van jullie wel dat de verlenging rechtsgeldig bezig is, ondanks dat hij geen toestemming heeft gehad. De woning was inderdaad anders misschien niet verkocht geweest, maar dan hadden de kopers 10% moeten betalen omdat geen sprake is van 'geen financiering mogelijk' . De beslissing om wel of niet te verlengen, had naar mijn mening daarom wel met mij besproken moeten worden...
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 14 okt 2013 14:20    Onderwerp: Re: Ontbindende voorwaarden woning Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Het lijkt mij dat de koper beter van de koop kan afzien, op zijn gemak financiering moet zoeken, om dan later opnieuw een bod te uit te brengen. Jullie krijgen de woning in de tussentijd waarschijnlijk toch niet verkocht, dus veel risico loopt de koper op die manier niet.

Het gaat hier niet om de bedenktijd, maar om de ontbindende voorwaarde. Deze voorwaarde kun je niet zo maar inroepen. Je zult er (althans volgens het standaard koopcontract dat veel makelaars gebruiken) de nodige bewijzen bij moeten leveren.

Letterlijk afzien van de koop kan dus niet.

bona fides schreef:
XiDo_os schreef:

Het lijkt erop dat de makelaar namens jullie toestemming heeft gegeven voor verlenging van de termijn. De verkoper mag er m.i. op vertrouwen dat de door jullie in de arm genomen makelaar hiertoe bevoegd is, waardoor de verlenging rechtsgeldig is (art. 3:61 lid 2 BW).

Als de makelaar zijn boekje te buiten is gegaan, kunnen jullie de makelaar hierop aanspreken.

Schadeplichtig is de makelaar vermoedelijk niet, want als de termijn niet zou zijn verlengd, zou de koper zeer waarschijnlijk de koop hebben ontbonden en zouden jullie de woning op dit moment zeer waarschijnlijk ook nog niet verkocht hebben.

Ik weet niet of ik het eens ben met jou. Ik deel je mening voor wat betreft de kopers. Die kunnen ook in mijn ogen terecht eruit vanuit gaan dat de makelaar bevoegd was om de termijn te verlengen.

In hoeverre de makelaar er op mocht vertrouwen dat enkel het akkoord van de ex-vriend voldoende was, is niet goed te beoordelen. Dat hangt van de omstandigheden af. En ook hier zijn we het niet oneens.

Echter voor zover vast zou komen te staan dat de makelaar wel per se een (extra) akkoord aan TS had moeten vragen, lijkt mij dat de makelaar wel schadeplichtig is. De schade lijkt me dan juist de contractueel afdwingbare boete.

bona fides schreef:
Quote:

Zie boven. Er is verlengd. Ik zie geen reden waarom de kopers de rentekosten zouden moeten betalen. (En het gaat m.i. ook niet lukken om de makelaar hiervoor aansprakelijk te stellen, want de woning had zonder verlenging ook nog niet verkocht geweest.)

Het lijkt mij dat, ondanks het feit dat de termijn om de financiering rond te krijgen rechtsgeldig lijkt te zijn verlengd, de extra kosten in beginsel WEL voor vergoeding door kopers in aanmerking komen.

In mijn ogen is namelijk enkel de termijn voor het inroepen van de ontbindende voorwaarde verlengd, en niet ook de overige bepalingen uit de koopovereenkomst. Daarmee lijkt het mij dat de extra kosten vanwege te late levering van de woning voor rekening van kopers dienen te komen. Die mogelijk op hun beurt een claim op anderen hebben.

bona fides schreef:
Quote:

Er is rechtsgeldig verlengd, e.d.

Deze mensen gaan de financiering waarschijnlijk toch niet rondkrijgen, dus ik zou het verder maar afkappen en hopen op een nieuwe koper (of desnoods deze, maar dan inclusief financiering en niet opnieuw 6 weken).

Persoonlijk zou ik (nog) niet in gebreke stellen. Aan het laten ontbinden van de koopovereenkomst zitten weliswaar bewijseisen. Echter is het vrij gemakkelijk om je bank op andere gedachten te brengen voor wat betreft het afgeven van een geldlening. Op het moment dat de bank (alsnog) de aanvraag tot de lening afwijst en daar schriftelijk melding van doet, zal de koopovereenkomst rechtsgeldig worden ontbonden. Als je nu in gebreke gaat stellen, vergroot je de kans dat de kopers zorgvuldig "af gaan zien" van de koop van de woning door ervoor te zorgen dat ze geen hypotheeklening krijgen.

Ik zou daarom pas na levering van de woning de koper aansprakelijk stellen voor de extra kosten.

BerichtGeplaatst: za 19 okt 2013 11:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog een topic betreffende een weinig spraakzame makelaar bij de verkoop van een huis na een scheiding.

Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: zo 20 okt 2013 0:39    Onderwerp: Re: Ontbindende voorwaarden woning Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Ik zou daarom pas na levering van de woning de koper aansprakelijk stellen voor de extra kosten.

Boter bij de vis. Als je afwacht tot ná de overdracht, heb je als verkoper geen pressie op koper meer. Ook zou een advocaat van koper kunnen beargumenteren dat koper en verkoper elkaar kwijting hebben verleend in de leveringsakte en dat verkoper niets meer te vorderen heeft op koper.

Daarnaast is het zo dat er standaard minimaal 2 of 3 werkdagen tussen het moment zit dat de bank de hypotheekstukken stuurt naar de notaris en het moment van passeren. Op het moment van versturen van die hypotheekstukken is het 99% zeker dat de geldlening verstrekt is en dat koper geen beroep meer kan doen op zijn ontbindende voorwaarde (als de termijn zolang verlengd is), dus dat argument gaat m.i. niet op.
cvb

BerichtGeplaatst: zo 20 okt 2013 7:28    Onderwerp: Re: Ontbindende voorwaarden woning Reageer met quote Naar onder Naar boven

FlyingDutchman schreef:
DENNIS79 schreef:
Die trouwens de schuld lijken van de financieel adviseur van tegenpartij; waarom die daarvoor niet (vóór het passeren) gewoon aangesproken door koper?
En hoe die kosten dan te berekenen??
Quote:
...dat koper en verkoper elkaar kwijting hebben verleend in de leveringsakte en dat verkoper niets meer te vorderen heeft op koper.
Koper houdt iig wel mogelijkheden om verkoper aan te spreken op verborgen gebreken??

Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: zo 20 okt 2013 23:59    Onderwerp: Re: Ontbindende voorwaarden woning Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
Die trouwens de schuld lijken van de financieel adviseur van tegenpartij; waarom die daarvoor niet (vóór het passeren) gewoon aangesproken door koper?
En hoe die kosten dan te berekenen??

Dat is allemaal niet het probleem van verkoper. Logische volgorde lijkt mij dat verkoper koper aanspreekt en koper spreekt wellicht zijn adviseur aan.

De kosten zijn i.i.g. de kosten die verkoper heeft door een uitstel. Hypotheekrente, verzekeringskosten etc, los van een eventueel beroep op de boeteclausule uit de koopovereenkomst.

cvb schreef:
Koper houdt iig wel mogelijkheden om verkoper aan te spreken op verborgen gebreken??

Je bedoelt issues die op het moment van de overdracht nog niet bekend zijn?

Verborgen gebreken slaat volgens mij op 7:17 BW. Dat betekent dat de geleverde zaak de materiële eisen dient te hebben die de koper redelijkerwijs kan verwachten. Het is hier juist de koper die tekortschiet... Ook is er in materieel opzicht niks mis met het verkochte.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds