|
Auteur |
Bericht |
Moongoat
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 10 okt 2013 19:26 Onderwerp: Product besteld, webwinkel wil niet leveren, onzin claims |
|
|
Hoi,
Mijn moeder wil al een tijdje een tablet. Ze doet er waarschijnlijk niet zo heel veel mee, dus een goedkope is goed genoeg. Een paar weken geleden heb ik een tablet besteld voor mijn moeder, namelijk deze: http://tweakers.net/pricewatch/344413/cnmemory-tp8-1500dc-brons.html
Zoals je op het plaatje van de Prijsontwikkeling kunt zien, was deze gedurende een periode van ongeveer een maand geprijsd op 42 euro. Leek me een leuke tablet voor die prijs. 42 euro is niet eens onwaarschijnlijk duur, is een redelijke prijs voor een instap tablet. Zie ook: http://dx.com/c/laptops-tablets-1499/tablets-1409?sort=price&sortType=asc
De bezorging duurde nog al lang, dus vorige week heeft mijn moeder ze al eens gebeld, en nagevraagd hoe het zelf met haar tablet. De winkel vertelde dat ze wat problemen hadden met de leverancier, maar dat we heb waarschijnlijk donderdag zouden hebben. Vrijdag nogsteeds niets gehoord, dus nogmaals gebeld. Toen kwamen ze ineens met het verhaal "het is helemaal geen tablet hoor, het is een adapter. We kunnen het geld wel terug storten als je geen adapter wil"
In middels hebben ze de tablet snel van (half) van hun website afgehaald,
http://www.acesdirect.nl/product/7373763/cnmemory_ultra_slim_us-400
Maar hij staat nog in de google cache: http://i.imgur.com/4UimoWU.png http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://www.acesdirect.nl/product/7373763/cnmemory_ultra_slim_us-400
Via hun website is de afbeelding nog wel te benaderen via de oorspronkelijke productcode: http://www.acesdirect.nl/image/productimage/7373763/1000
Was duidelijk geadverteerd als een tablet toen wij het bestelden.
Mijn vraag is, mag acesdirect dit zomaar doen?
Verder claimen ze aangesloten te zijn bij ICTWaarborg en een andere waarborg organisatie (ISO 9001:2008) zouden zij nog iets kunnen betekenen?
Alvast bedankt voor de info! |
|
|
|
 |
Jay Gatsby
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): Berichten: 111
|
Geplaatst: vr 11 okt 2013 0:09 Onderwerp: |
|
|
Geen duidelijke advertentie. Ik heb geen idee wat het moet voorstellen. Qua prijs zou ik in ieder geval niet vermoeden dat het om een tablet gaat. |
|
|
|
 |
svdongen
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 11 okt 2013 0:53 Onderwerp: |
|
|
Als ik de beschrijving en het plaatje zie verwacht ik wel degelijk een tablet hoor!
Voor wat betreft die prijs: bij Tweakers komt die voor die tablet nooit veel hoger dan 100 toch? Daanaast op die site staan veel meer van dat soort scherpe aanbieding.
De vraag die rest is dus of ze nu moeten leveren. Mij lijkt van wel, er is immers een koopovereenkomst. |
|
|
|
 |
jpst
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 11 okt 2013 7:03 Onderwerp: |
|
|
Als je tweakers.net hebt gevonden, zou ik als stap 2 het forum (gedeelte general chat-> shoppingforum, zo'n beetje onderaan de pagina) aldaar aanraden. Daar zijn dergelijke situaties al meerdere malen uitgebreid besproken. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: vr 11 okt 2013 10:00 Onderwerp: |
|
|
Jay Gatsby schreef: | Geen duidelijke advertentie. Ik heb geen idee wat het moet voorstellen. Qua prijs zou ik in ieder geval niet vermoeden dat het om een tablet gaat. |
Dat is logisch omdat TS de informatie uit Google cache heeft gehaald. Uit de tekst blijkt meer dan genoeg, althans voor mensen die er enig verstand van hebben, dat het gaat om een tablet.
jpst schreef: | Als je tweakers.net hebt gevonden, zou ik als stap 2 het forum (gedeelte general chat-> shoppingforum, zo'n beetje onderaan de pagina) aldaar aanraden. Daar zijn dergelijke situaties al meerdere malen uitgebreid besproken. |
Dit soort zaken zijn ook op rechtenforum al vaker voorbij gekomen. In zijn algemeenheid ging het dan om webshops die per ongeluk de zaken met 90-100% korting hadden aangeboden. In zo'n geval "weet" je als koper gewoon dat het gaat om een fout en is het duidelijk dat het gaat om misbruik.
In dit geval ben ik daar echter veel minder zeker van! Het gaat weliswaar om een fikse korting, maar er ten opzichte van € 140 is € 40 nog steeds een substantieel bedrag. Het is te veel om als "om niet" gekwalificeerd te mogen worden.
Daarnaast is de tablet niet heel eventjes, maar drie weken zo geprijsd, en is de tablet ook al eerder zo goedkoop geweest.
Gezien al deze omstandigheden denk ik dat je een hele goede kans maakt om voor een kantonrechter gelijk te krijgen.
De vraag is echter of je die strijd aan wil gaan. Aan een dergelijke strijd zijn ook kosten verbonden, al gauw zo'n € 200. Je krijgt die bij winst wel terug, maar garanties heb je nooit! _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
jpst
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 12 okt 2013 20:11 Onderwerp: |
|
|
Quote: | In dit geval ben ik daar echter veel minder zeker van! Het gaat weliswaar om een fikse korting, maar er ten opzichte van € 140 is € 40 nog steeds een substantieel bedrag. Het is te veel om als "om niet" gekwalificeerd te mogen worden.
Daarnaast is de tablet niet heel eventjes, maar drie weken zo geprijsd, en is de tablet ook al eerder zo goedkoop geweest. |
Ik weet niet of het als algemeen bekend geldt, maar de marges in de pc branche zijn enorm laag. Een korting van 100 Euro op een dergelijk product is dan ook bijzonder veel.
Dat iets wekenlang voor een enorm lage prijs wordt aangeboden is op zich niet raar. Als niemand dat ontdekt (zo'n beetje alles is geautomatiseerd), dan is er ook geen reden dit aan te passen.
En volgens mij bleek uit jurisprudentie dat je je geautomatiseerde systeem als prima excuus kunt aandragen waarom prijzen niet kloppen. Persoonlijk ben ik het daar niet mee eens, omdat ik vind dat ook dat systeem het risico is dat een ondernemer zelf neemt. Maar goed schijnbaar gaat het aan kunnen bieden van 30.000 verschillende producten voor correctheid.
Ik denk dus dat de consument geen gelijk zal krijgen in een zaak. Hij haalt ook zelf een grafiek aan waaruit blijkt dat de prijs eerder zo'n 100 Euro hoger lag.
Neemt niet weg dat de winkel zijn fout best mag toegeven, ook ik zie de advertentie als koop van een tablet en niet als adapter. En in het verlengde daarvan best een coulant voorstel mag doen voor een ander product. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 12 okt 2013 20:33 Onderwerp: |
|
|
Even aangenomen dat er een geldige koopovereenkomst is gesloten, is het nog wel de vraag wat er dan geleverd zou moeten worden. De tablet die wordt aangeprezen lijkt helemaal niet te bestaan. Nakoming lijkt mij om die reden niet mogelijk. De overeenkomst kan worden ontbonden en betalingen moeten worden teruggestort. De winkelier is aansprakelijk voor schade uit wanprestatie, maar wat is dan de schade? Het gaat mij te ver om de schade te begroten op de meerkosten van een min of meer vergelijkbare tablet.
De situatie lijkt me een beetje vergelijkbaar met de situatie waarin een product dat wél bestaat niet langer wordt geleverd door de fabrikant. Je hebt m.i. dan ook geen recht op een "vergelijkbaar" product voor dezelfde prijs. (Ik geef toe dat er een verschil is qua verwijtbaarheid van de winkelier.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|