|
Auteur |
Bericht |
Moeilijk
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 30 sep 2013 16:25 Onderwerp: Recht van uitweg |
|
|
Ik zit met een vraag mbt het recht van uitweg dwars door onze tuin.
We hebben nooit noemenswaardig last van dit lijdend recht gehad (buur ging 2x pw door de tuin met fiets/kliko) tòt huidige buurman er in 2007 kwam wonen. Er werd al frequenter gebruik gemaakt van uitweg want hij heeft 2 zoontjes die de helft vd week bij hem zijn, begrijpelijk. Hij kreeg een vriendin, plus kind, dus nog frequenter gebruik vd uitweg, ook begrijpelijk. Alleen, ze misbruiken het nu voor ons gevoel, komen ook vaak gewoon lopend wat oi niet nodig is, daar is de voordeur toch voor? Al eens aangekaart, dan gaat het een weekje goed en begint men van lieverlee weer. Lijkt ons dat men alleen gebruik hoeft te maken met fiets/kliko/kruiwagen? Is overigens zeer summier omschreven in onze akte van levering.
De afgelopen 2 weken is men bezig geweest met een aanbouw, buur deelde dit overigens maar 5 dagen vantevoren mee. We zouden maar 1 dag daadwerkelijk overlast hebben, dit werd ruim 2 weken zwaar overlast (aannemer die 20-30 x door de tuin loopt, poorten die open blijven staan, fijn als je ook een hond hebt die los in de tuin mag).
Het vuil en stof zou opgeruimd worden zei buur vooraf, het is nu 2 weken later en het ligt er nog.
Kan en mag dit allemaal zomaar?
Hoe zit het met minst bezwarende wijze gebruik maken van uitweg als dit niet in de akte staat vermeld?
Trek je als eigenaar van zo'n uitweg dan altijd maar aan het kortste eind? |
|
|
|
 |
Moeilijk
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 10 okt 2013 6:17 Onderwerp: |
|
|
Niemand enig idee? 😞 |
|
|
|
 |
ro-er
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 10 okt 2013 11:42 Onderwerp: |
|
|
Ik heb slechts marginaal verstand van deze zaken, maar simpel gezegd:
Er rust een recht van overpad op en dat recht dient u te respecteren. Normaal gebruik valt hieronder (ook het gebruik van een aannemer bij een verbouwing). Dat de vorige bewoner er slechts incidenteel gebruik van maakte is geluk geweest voor u. |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: do 10 okt 2013 12:07 Onderwerp: |
|
|
Het recht van overpad heeft u ofwel gevestigd, of was reeds aanwezig toen u het huis kocht. U heeft dus altijd geweten dat u rekening zou moeten houden met het gebruik van dat recht van overpad. Dat uw vroegere buurman weinig gebruikmaakte van dat recht, doet niets af aan de bevoegdheid van uw nieuwe buurman om wel regelmatig gebruik te maken van het recht van overpad.
Dat u twee weken last heeft van een verbouwing, valt mijns inziens binnen de redelijke uitoefening van het recht van overpad door uw (nieuwe) buurman. Het komt nu eenmaal wel eens voor dat iemand zijn huis verbouwt. Alleen als u langdurig ernstige overlast zou ondervinden van het gebruik van het recht van overpad door uw buurman, terwijl uw buurman bij dat gebruik slechts een gering belang heeft, zou u kunnen overwegen juridische maatregelen te nemen. Daarvan is in uw casus mijns inziens nog (lang) geen sprake.
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat uw buurman het afval van de verbouwing opruimt, voor zover het u in de weg ligt. Maar het lijkt mij bijzonder onverstandig dat fatsoen af te dwingen via het recht. Los van de vraag of u in rechte gelijk zou krijgen, verziekt u gegarandeerd de relatie met uw buurman. Dat lijkt mij niet de bedoeling. |
|
|
|
 |
strikmaria
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 10 okt 2013 12:20 Onderwerp: |
|
|
Regin schreef: | Het recht van overpad heeft u ofwel gevestigd, of was reeds aanwezig toen u het huis kocht. U heeft dus altijd geweten dat u rekening zou moeten houden met het gebruik van dat recht van overpad. Dat uw vroegere buurman weinig gebruikmaakte van dat recht, doet niets af aan de bevoegdheid van uw nieuwe buurman om wel regelmatig gebruik te maken van het recht van overpad.
Dat u twee weken last heeft van een verbouwing, valt mijns inziens binnen de redelijke uitoefening van het recht van overpad door uw (nieuwe) buurman. Het komt nu eenmaal wel eens voor dat iemand zijn huis verbouwt. Alleen als u langdurig ernstige overlast zou ondervinden van het gebruik van het recht van overpad door uw buurman, terwijl uw buurman bij dat gebruik slechts een gering belang heeft, zou u kunnen overwegen juridische maatregelen te nemen. Daarvan is in uw casus mijns inziens nog (lang) geen sprake.
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat uw buurman het afval van de verbouwing opruimt, voor zover het u in de weg ligt. Maar het lijkt mij bijzonder onverstandig dat fatsoen af te dwingen via het recht. Los van de vraag of u in rechte gelijk zou krijgen, verziekt u gegarandeerd de relatie met uw buurman. Dat lijkt mij niet de bedoeling. |
Dat vind ik een heel redelijk en volwassen antwoord.
Men zou zich wensen dat meer mensen proberen in vrede een oplossing te vinden alvorens ze naar de rechter stappen, zeker waar het personen betreft die als buren (moeten) samenleven. |
|
|
|
 |
|