Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
supermario65
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 30 aug 2013 16:28 Onderwerp: Verkoop op afstand - herroepingsrecht |
|
|
Hallo,
(Ik woon in België)
Ik heb onlangs een product op internet besteld. Het ging om een proefpakket van voedingssupplementen waarvoor ik 4€ moest betalen. Nu had ik niet goed opgelet en blijkbaar krijg je een week na het proefpakket automatisch het volledige pakket ter waarde van 150€ opgestuurd, en dat elke maand tenzij ik het abonnement verbreek (moet via email blijkbaar).
Ik heb de dag nadat ik het volledige pakket gekregen had dat meteen aangetekend terug gestuurd. Ik heb ook een email verstuurd dat ik de producten niet langer wens te ontvangen.
Eerst vertelden ze me dat ik niet terugbetaald zou worden omdat er 14 dagen verstreken waren tussen de bestelling en de terugzending. In België is er voor zover ik het juist interpreteer een periode van 14 dagen, beginnende vanaf het ontvangst van de producten. (http://economie.fgov.be/nl/consument/Handelspraktijken/Ventes_distance/) In hun eigen voorwaarden staat ook dit:
Quote: | 8.0.Cooling-off period
8.1.You have a cooling-off period of 14 days from the date of receipt when you buy products online from the Sales Channel.
8.2.The cooling-off right shall depend on the following:
1.the article returned must not have been used, if it is by the nature of the article obvious that such use will lead to a reduction of the sales value of the article,
2.the article returned shall essentially be in the same condition and quantity as at the delivery,
3.the article must be returned in unbroken packaging.
8.3.The cooling-off right can either be exercised by returning the article to
8.4.Or by your refusal to accept the article when it is delivered.
8.5.The costs of returning the article must be paid by you. When returning articles, you must state your full name, address, e-mail, and order number.
8.6.If the above conditions have been observed, the Company shall, no later than 30 days after the Company has received the returned article or been informed by the supplier that the article has been returned, reverse the amount paid by you for the article. |
Ik heb geantwoord dat het pakket wel degelijk binnen termijn teruggestuurd was (betaling was 12/08, terug gezonden op 23/08) en nu antwoorden ze dat ik geen refund kan krijgen omdat ik het proefpakket ook teruggestuurd had moeten hebben voor de verstrijkingsdatum, welke zij op vandaag (30/08) gezet hebben. (Uiteraard hebben ze genoeg dagen gewacht met het beantwoorden van de email zodat die tijd verstreken was).
Ik was uiteraard al begonnen aan het proefpakket voordat ik doorhad dat ik het volledige pakket ook opgestuurd kreeg en ik kan dit proefpakket dus ook niet terug sturen (en ik wil daar ook niet voor vergoed worden).
Hebben zij gelijk? Kan ik nog iets ondernemen?
Alvast bedankt,
Tom |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: vr 30 aug 2013 18:23 Onderwerp: |
|
|
Ik ben geen jurist op het gebied van Belgisch recht, maar naar Nederlands recht (naar ik meen ook een uitwerking van de EU-richtlijn op dat gebied) moeten algemene voorwaarden in de eigen taal van de consument worden gesteld en naar het recht van het respectievelijke land, voordat de gebruiker ervan zich rechten daaruit kan ontlenen, vooropgesteld dat e.e.a. überhaupt voldoet aan de Belgische variant van wettelijke terhandstelling voorafgaand aan de aanvaarding en andere vereisten. (Wettelijke) termijnen in het consumentenrecht beginnen verder pas te lopen na ontvangst en niet vanaf factuurdatum (of andere datum). Verder moet de advertentie ook niet misleidend zijn.
Naar Nederlands recht is verder alles wat je ongevraagd door je brievenbus wordt geduwd door een bedrijf geleverd zonder dat daar een betaalverplichting tegenover staat. Hoe dat naar Belgisch recht gaat weet ik niet.
In jouw plaats, ongehinderd door gedetailleerde kennis van Belgisch recht, zou ik in geen geval een contract herkennen, dit ook consequent blijven stellen (je hebt alleen een proeforder zonder verdere verplichtingen geplaatst, de advertentie ging voor de gemiddelde rechtsgenoot alleen daarover) en voor de rest kunnen ze erin zakken (ook w.b. de voorwaarden, van welke je de toepasselijkheid ook niet moet erkennen). Of ze er een rechtszaak van willen maken is afhankelijk van hoe makkelijk dat is naar Belgisch recht en hoe sterk ze denken te staan, maar naar Nederlands recht heeft dat voor zo'n klein bedrag absoluut geen zin (kost meer dan het oplevert, als ze al zouden slagen in de bewijsvoering en ook de vordering volledig toegewezen zouden krijgen).
Voortaan lezen wat je doet en niet shady Herbalife (-achtige) rommel kopen, het is niet voor niets 's werelds grootste piramidespel.
Hopelijk helpt dit. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
supermario65
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 30 aug 2013 19:17 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor je reactie!
Het is alvast leuk om te weten dat ik wel wat stevig in mijn schoenen sta.
Het grootste probleem is dus dat het bedrag al automatisch van mijn kredietkaart afgegaan is en ik dus eigenlijk al betaald heb. Een contract of iets dergelijks heb ik nooit opgestuurd gekregen (wel een factuur).
Ik zal eens langs gaan bij een bevriende advocaat en hopelijk schiet het dan wat beter op.
Bedankt! |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|