Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 18:09
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

gebruik persoonsnaam zonder medeweten
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
WalterJ

Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 07 aug 2013 9:46    Onderwerp: gebruik persoonsnaam zonder medeweten Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zit met de volgende situatie.

Mijn werkgever heeft mijn naam geplaatst op een projectplan (als onderdeel van een offerte) zonder dat ik het stuk geschreven of gelezen heb. Ik ben ook niet hier over geinformeerd. Het stuk ligt inmiddels bij de klant. Ik heb nog niet met mijn werkgever gesproken maar ik weet wel dat hij zonder vermelding van mijn naam redelijk kansloos is om deze opdracht te scoren.

Graag wil ik vooraf weten hoe dit juridisch zit. Hoe noemt men dit in de rechtspraak? Wat zijn mijn rechten in deze?

En, uit nieuwsgierigheid, als IK zelfstandig een offerte zou verzenden en daarop de naam van mijn manager zou zetten, dan kan ik toch op staande voet krijgen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BartL

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: wo 07 aug 2013 11:05    Onderwerp: Re: gebruik persoonsnaam zonder medeweten Reageer met quote Naar onder Naar boven

WalterJ schreef:
Ik zit met de volgende situatie.

Mijn werkgever heeft mijn naam geplaatst op een projectplan (als onderdeel van een offerte) zonder dat ik het stuk geschreven of gelezen heb. Ik ben ook niet hier over geinformeerd. Het stuk ligt inmiddels bij de klant. Ik heb nog niet met mijn werkgever gesproken maar ik weet wel dat hij zonder vermelding van mijn naam redelijk kansloos is om deze opdracht te scoren.

Graag wil ik vooraf weten hoe dit juridisch zit. Hoe noemt men dit in de rechtspraak? Wat zijn mijn rechten in deze?

En, uit nieuwsgierigheid, als IK zelfstandig een offerte zou verzenden en daarop de naam van mijn manager zou zetten, dan kan ik toch op staande voet krijgen?

Uiteraard is de context waarin uw naam genoemd wordt van belang maar ik zie het probleem zo niet. Wanneer in de offerte gewoon staat X werkt bij ons en kan/zal voor het project worden ingezet en die werkzaamheden vallen ook gewoon onder uw arbeidscontract dan is hier geen sprake van het ongeoorloofd gebruik van uw persoonsgegevens. Er bestaat geen recht om vooraf alles te lezen/ goed te keuren waarin je naam wordt genoemd. Het is alleen niet toegestaan om persoonsgegevens onrechtmatig te verwerken (gebruiken). Ik zie hier niet wat de onrechtmatigheid zou zijn.
WalterJ

BerichtGeplaatst: wo 07 aug 2013 12:04    Onderwerp: Re: gebruik persoonsnaam zonder medeweten Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wellicht dat je gelijk hebt. Ik zie wel dat ik niet duidelijk was.

Op de omslag van het projectplan, waar ik zelf geen woord van geschreven heb, staat: Auteur: MijnNaam.

Indien dit geen verschil maakt, dan neem ik dat graag van je aan.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 07 aug 2013 13:27    Onderwerp: Re: gebruik persoonsnaam zonder medeweten Reageer met quote Naar onder Naar boven

WalterJ schreef:

Op de omslag van het projectplan, waar ik zelf geen woord van geschreven heb, staat: Auteur: MijnNaam.

Het is raar dat jouw baas jouw naam gebruikt, terwijl jij er geen werk aan hebt verricht, maar meer dan "raar" kan ik er niet van maken. Ik zie niet op welke wijze jij daar tegen juridische stappen zou kunnen en /of moeten willen ondernemen.

Het wordt natuurlijk anders als dat rapport of die offerte van dermate niveau is dat dat jouw goede naam zou kunnen schenden, maar dan baseer je je vordering wel ergens anders op.

Overigens zie ik ook niet in waarom jij ontslag op staande voet zou kunnen krijgen als jij de naam van je baas zou gebruiken. Sterker nog, in veel praktijken gaat het er zo aan toe dat de lagere werknemer onder de naam van de hogere werknemer het werk verricht en onder diens naam uitbrengt.

Je kan dan alleen op staande voet ontslag krijgen als jij moedwillig belabberde rapporten of slechte offertes loopt uit te brengen. Maar wederom is de ontslaggrond dan ergens anders op gebaseerd dan enkel het gebruik van de naam van een collega...

Leeftijd: 49

BerichtGeplaatst: wo 07 aug 2013 13:40    Onderwerp: Re: gebruik persoonsnaam zonder medeweten Reageer met quote Naar onder Naar boven

WalterJ schreef:

In sluit me aan bij de constatering dat dit natuurlijk raar is. Maar tenzij je kunt aantonen dat dit jou concreet benadeelt of schaadt of dat het in strijd is me bestaande afspraken hieromtrent die jij met je werkgever hebt gemaakt, is er juridisch weinig tot niets mogelijk. Afhankelijk van de organisatie waar je werkt kun je eventueel een klacht indienen. Of dat raadzaam is, is twijfelachtig omdat dit de werkrelatie negatief zal beinvloeden en sowieso weinig zal opleveren.
EdwinW1972

Leeftijd: 53
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: wo 07 aug 2013 21:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

Toets eerst wat er in je contract staat. Ik denk aan:
- Misschien mag je geen eigen bedrijf beginnen,
- Dat je niet als zelfstandige voor klanten mag werken,
- Dat je gedurende een bepaalde tijd na ontslag niet voor klanten mag werken (concurrentiebeding).

Die punten kunnen problemen geven, echter wil het nog niet zeggen dat een rechter het contract volgt mocht het voor een rechter komen. Een rechter houdt ook rekening met je broodwinning.
WalterJ

BerichtGeplaatst: do 08 aug 2013 8:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Bart & Dennis.

Bedankt. Dit is een goed antwoord op mijn vraag.
Kennelijk is het alleen maar raar.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds