Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 15:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Stekker er uit!
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
meriske

Leeftijd: 61
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: wo 24 jul 2013 21:28    Onderwerp: Stekker er uit! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo, ik ben nieuw hier en heb direct een lastig item.

Door mijn handicap moet ik gebruik maken van een aangepaste fiets. Vanwege de grootte kan hij bij ons in de flat niet in mijn eigen box, of portiek, maar ik heb gelukkig toestemming van medeflatbewoners om hem in de ruimere portiek te plaatsen aan de andere kant van mijn galerijflat.
Helaas is er een defect aan de fiets, en staat 'ie al bijna 2 maanden stil. Als leenvoertuig heb ik tijdelijk een scootmobiel. Deze zal elke dag opgeladen moeten worden, om mij enigszins mobiel te houden. De accu kan ik in het zelfde portiek opladen, maar dat betekent tijdelijk 2 vervoersmiddelen in die hal. Gelukkig is er die ruimte wel, en zowel trap, lift als brievenbussen zijn nog steeds ruimschoots bereikbaar.

Nu merk ik al een dag of 6 dat de stekker van de accu uit het stopcontact verwijderd wordt. Waarom? Schoonmakers? Betekende echter wel dat de accu nauwelijks geladen werd, en ik maar weinig mee kan rijden. (Lopen is door handicap maar beperkt tot 100 meter.) Ik voel me nu dus dubbel beperkt.

De allerlaatste keer heb ik er 's avonds laat een vriendelijk briefje bij gehangen met tekst en uitleg met vraag of de stekker in het stopcontact mag blijven zitten. Hopelijk zou binnen 1 a 2 weken mijn fietsprobleem verholpen zijn, en gaat de scootmobiel de deur weer uit.

Wat schets mijn verbazing? Binnen een uur was briefje foetsie, en de stekker was er weer uitgetrokken! Het zijn dus toch de medebewoners!

Motivatie?
- Moet geen wagenpark worden, en iedereen kan alles wel gaan stallen....
- Schoonmakers kunnen er niet bij....
- Er is in verleden al vaker dingen als rotzooi neergelegd in hal....
- Stroomvoorziening is gedeelde kosten, ze accepteren niet dat iemand voor eigen gebruik stroom af tap, voor wat dan ook...
- We kunnen niet meer bij de brievenbussen.....
- Je handicap is erg, ja, maar om zomaar onze portiek vol te stouwen, dat kán niet!

Ik voel me erg gedupeerd en boos over dit voorval. Ik ben al beperkt door handicap, en mijn vervoersmogelijkheden zijn al zeer beperkt. Op deze manier ben ik echt alleen nog maar aan huis gebonden! Hoe moet ik dan naar mijn werk gaan, 4 dagen in de week, 7 km verderop?

Andere oplossingen voor het opladen van de accu zag ik niet. De oplossingen die 1 van de medebewoners aandroeg, is niet uitvoerbaar.

Ik heb alle begrip voor hun motivaties, al kan ik mijzelf niet in elk punt terug herkennen.... De rotzooi uit het verleden bijvoorbeeld.... En de bijna niet te bereiken brievenbus....

Hoe gaat het recht hier mee om?
Hebben de medebewoners gelijk als ze aangeven dat ik niet zomaar voertuigen kan plaatsen, en de gezamelijke stroom aftap? (Overigens aangegeven dat ik daar best extra geld wil neerleggen ervoor...)
Of speelt hier tolerantie en begrip naar een minder valide toe een grotere rol?

Met de buren valt niet meer te praten, en misschien ben ik zelf inmiddels ook al te boos uitgevallen.
Gelukkig was er 1 buur, die me gratis haar plekje tijdelijk af wil staan bij haar plek voor haar scootmobiel. Ik ben dus geholpen, uiteindelijk.

Maar kan iemand het maken, om mijn enige verplaatsmogelijkheid onbruikbaar te maken door een stekker uit een stopcontact te halen?

Hoe sterk mag ik in deze situatie voor mijzelf opkomen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
klaassen

Leeftijd: 79
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: do 25 jul 2013 1:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ga is met jullie alle om tafel zitten

Meestal wordt het probleem dan wel op gelost

En wie betaald de stroom met opladen

Klaassen
meriske

BerichtGeplaatst: do 25 jul 2013 6:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, wat stroom betreft ben ik niet helemaal duidelijk geweest.

Er zit in de portiek een stopcontact, nodig voor de schoonmakers. De kosten van de stroom en het schoonmaakwerk vallen onder de servicekosten. Gedeelde kosten, door alle bewoners te betalen dus.

De medebewoners zijn erg stellig in hun opvattingen;
het briefje was heel vriendelijk opgesteld, met een heel open vraag voor begrip en kortdurende flexibiliteit en tolerantie van hun kant uit.
Dat het briefje zo snel verwijderd is, mét het verwijderen van de stekker, én het gesprekje wat ik daarna met 1 van hen had, zegt mij genoeg!
Ook heb ik gelukkig een noodoplossing gevonden met een buur die haar scootmobiel wel tijdelijk van haar eigen stroomvoorziening af wil halen. Voor haar is dit specifiek aangelegd via de woningbouwvereniging. Ook bij haar zijn er al strubbelingen geweest, om diezelfde reden, en ook toen hebben de medebewoners 'gewonnen'.

Ik zou aan de woningbouwvereniging een oplossing kunnen vragen. Het kan in de toekomst vaker gebeuren dat ik een leenvoertuig moet gebruiken. Maar dat zou kunnen betekenen dat er waarschijnlijk geld aangesproken moet worden om voor mij ook een stopcontact extra aan te leggen. Dit valt hopelijk onder de subsidiëring van woningaanpassingen. Zover wil ik nog niet gaan en het gaat hier nu nog om een incidentele gebeurtenis.

Mijn vraag is echter: Hoe gaat het recht hier mee om?

Mag een ander, om welke reden of motivatie dan ook een vervoersmiddel zodanig bewerken dat hij onbruikbaar wordt?
En hoe zit het met je burgerlijke rechten als het gaat om een voertuig van een gehandicapte, die zonder dit vervoersmiddel geen kant meer uit kan?

Is er iemand met kennis van de burgerlijke wetten die mij herover iets kan vertellen?

Nog even als extra info:

Ik kan gebruik maken van Regiotaxi. Hier kleven veel nadelen en beperkingen aan vast. Ik betaal daar per rit een klein beetje voor, en de rest is gesubsidieerd.Ook dat wordt dus weer indirect verhaald naar de bevolking toe.

Het beetje stroom wat ik voor de scootmobiel nodig heb per keer, blijft natuurlijk nog altijd de goedkoopste oplossing, en geeft mij toch de mogelijkheid om te kunnen blijven werken, zelfstandig boodschappen te kunnen blijven doen, en zelfs nog de vrijheid en het vervoer heb voor ontspanning buitenshuis.
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 25 jul 2013 10:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vraag is of een gerechtelijke uitspraak hier veel kan uitrichten.

Het zal lastig vast te stellen zijn wie van de bewoners zich schuldig maakt aan het lostrekken van de stekker, omdat er nu eenmaal geen bewaker naast staat of constant een camera op is gericht. Wie zou er gedagvaard moeten worden.

Ook als een rechter een verbod uitspreekt op het er uit trekken van de stekker (op straffe van een dwangsom) en het gebeurd toch, zal het praktisch onmogelijk zijn om aan te tonen dat degene waartegen het vonnis is gericht dit heeft gedaan.

Sommige zaken zijn niet via de rechter op te lossen.

In dit geval zou een gesprek met alle bewoners (mogelijk georganiseerd door de verhuurder) een veel betere methode zijn.
svdongen

Leeftijd: 29
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: do 25 jul 2013 11:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:

Het zal lastig vast te stellen zijn wie van de bewoners zich schuldig maakt aan het lostrekken van de stekker, omdat er nu eenmaal geen bewaker naast staat of constant een camera op is gericht. Wie zou er gedagvaard moeten worden.

Ik denk inderdaad dat hier een knelpunt zit. Alhoewel je natuurlijk een alarm op het systeem kunt maken, lijkt dit vergezocht.

Dialoog moet waarschijnlijk toch de uitkomst bieden...
Bekijk de homepage
Regin

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 25 jul 2013 14:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

meriske schreef:
Mag een ander, om welke reden of motivatie dan ook een vervoersmiddel zodanig bewerken dat hij onbruikbaar wordt?
En hoe zit het met je burgerlijke rechten als het gaat om een voertuig van een gehandicapte, die zonder dit vervoersmiddel geen kant meer uit kan?

Als gehandicapte heb je recht op gelijke behandeling en dus dezelfde rechten als ieder ander. De stroomvoorziening in het portiek is van de medebewoners gezamenlijk. Je hebt niet met je medebewoners afgesproken dat je gebruik mag maken van die gemeenschappelijke voorziening. Zonder zo'n afspraak heb je geen recht op stroom uit het stopcontact. Je kunt inderdaad het beste in overleg met de woningbouwvereniging en de medebewoners proberen een regeling te treffen.
meriske

BerichtGeplaatst: ma 29 jul 2013 19:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:

Als gehandicapte heb je recht op gelijke behandeling en dus dezelfde rechten als ieder ander. De stroomvoorziening in het portiek is van de medebewoners gezamenlijk. Je hebt niet met je medebewoners afgesproken dat je gebruik mag maken van die gemeenschappelijke voorziening. Zonder zo'n afspraak heb je geen recht op stroom uit het stopcontact. Je kunt inderdaad het beste in overleg met de woningbouwvereniging en de medebewoners proberen een regeling te treffen.

Regin, je snijdt hier inderdaad een concreet punt aan. Ik heb het begeleidende briefje pas opgehangen nádat de stekker er zo'n 6x uit was gehaald. Ik heb dus mogelijk een verkeerde volgorde in handelen gehanteerd; denkfout gemaakt.

Toch snijdt dit mes mijns inziens twee kanten op.

Recht op gelijke behandeling en dus dezelfde rechten hebben als een niet gehandicapte, betekent ook dat ik met de mij tijdelijk aangeboden aangepast vervoer mijn werk gewoon moet kunnen bereiken. En het bewust uit trekken van een stekker uit stopcontact van dat aangepaste vervoersmiddel ontneemt mij de mogelijkheid mijn werk te kunnen bereiken.

Afgezien van het feit, dat ik de flatbewoners beter van te voren aan had kunnen spreken hierover...., hadden zij op deze manier wel voor eigen rechter mogen spelen? Hadden zij wel het recht om mijn zelfstandige vervoersmiddel, mijn benenwagen dus, onbruikbaar te maken zonder mij hierover in te lichten van te voren?

Het gaat mij niet om procederen. Dat heeft geen zin. En de vergissingen liggen voornamelijk op het vlak: openstaan voor-, en verdraagzaamheid naar elkaar toe.

Regin, in welk artikel en welk boek kan ik deze tekst van gelijke rechten en behandeling terug vinden? Ik lees het graag zelf nog eens door.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 29 jul 2013 20:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

meriske schreef:
Afgezien van het feit, dat ik de flatbewoners beter van te voren aan had kunnen spreken hierover...., hadden zij op deze manier wel voor eigen rechter mogen spelen? Hadden zij wel het recht om mijn zelfstandige vervoersmiddel, mijn benenwagen dus, onbruikbaar te maken zonder mij hierover in te lichten van te voren?

Zoals al is opgemerkt maakt het antwoord op die vraag geen praktisch verschil. Of die onbekende persoon nou het recht had of niet, de stekker is eruit getrokken.

Maar mijn antwoord zou zijn: ja. Als er stroom wordt afgetapt, dan mag iemand die voor die stroom (mede) opdraait daar een einde aan maken. Die persoon mag niet jouw eigendom vernielen, maar hij mag wel een einde maken aan de onrechtmatige stroomaftap.

Jij stelt je op het standpunt dat het voor jouw recht op gelijke behandeling noodzakelijk is dat jij over aangepast vervoer beschikt. Dat is op zich juist, maar dat betekent niet dat andere individuele personen daar persoonlijk voor moeten opdraaien. Het is eerder een zaak voor de overheid om voor voorzieningen te zorgen. Jouw handicap rechtvaardigt niet dat jij jouw buurman, of (als ik me niet vergis) personen die zelfs in een heel ander gebouw wonen en jou misschien niet eens kennen, extra laat betalen en/of ze op andere wijzen in hun woongenot aantast.

Ik denk dat de meeste problemen kunnen worden voorkomen door eerst in overleg te treden en de situatie uit te leggen. Veel mensen zullen best bereid zijn om te helpen als je ze eerst het gevoel geeft dat ze een keuze hebben. Eigenhandig bepalen dat de rechten van anderen maar moeten wijken voor jouw recht op gelijke behandeling is niet handig.

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: ma 29 jul 2013 21:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

meriske schreef:
Regin, in welk artikel en welk boek kan ik deze tekst van gelijke rechten en behandeling terug vinden? Ik lees het graag zelf nog eens door.

Je kunt de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte hier nalezen.
EdwinW1972

Leeftijd: 53
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: ma 05 aug 2013 19:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Raar verhaal. De bewoners hebben de scootmobiel in dat andere portiek twee maanden geduld. Betreft het hier een portiekflat? Zo ja, dan moet ze eerst haar eigen portiek uit om het andere portiek te kunnen bereiken. Ik kan me prima voorstellen dat na twee maanden de coulance over is.
Ik krijg een beetje de indruk hoe verder ik het verhaal lees, dat de scootmobiel als definitieve oplossing is beoogd. En daar is de reactie van bona fides helemaal correct. Het is alleen een beetje vervelend dat die bewoners iets hebben gevonden waar je niet aan hebt gedacht tijdens het doen van de aanvraag van je scootmobiel.

Bij benadering kun je je rechten toetsen met het volgende voorbeeld:
http://www.tubantia.nl/regio/enschede/woonplaats-jaagt-bewoners-weg-vanwege-parkeerplaats-1.3901720
Dat is een gebouw waar alle invalidenplekken verwijderd zijn omdat elke bewoner op leeftijd is en elke bewoner wel iets mankeerde en ergeen plaatsen van invalidenplekken aan was. Je kunt niets afdwingen, men is niets verplicht, tenzij er iets vermeld staat in je huurcontract.

Wat naast de elektriciteitskosten nog niet benoemd in dit verhaal, is hoe zit het met de verzekering en brandveiligheid op moment die scootmobiel in brand vliegt of in brand wordt gestoken?
http://www.tesmo.nl/documenten/brandveilig_plaatsen_scootmobielen_versie_2_1_vastgesteld_dob.pdf
Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat je scootmobiel niet verzekerd is op moment die in het portiek staat opgestald. Is eigenlijk de woningbouwvereniging op de hoogte van deze situatie? Is de scootmobiel in een berging of binnenshuis opgestald, dan valt deze onder de inboedelverzekering en is die url bij mijn weten niet van toepassing.

Mogelijk dat ik voorinnnemend ben met bovenstaande reactie, maar ik kreeg zo mijn indrukken.
meriske

BerichtGeplaatst: ma 05 aug 2013 21:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De situatie is nog niet opgelost, maar is nu wel acceptabel verholpen voor zolang het nodig is..

Ik woon in een galerijflat, precies tussen de 2 portieken in.
Links heeft de portiek kleine afmetingen. Als de tijdelijke scoot daat geplaatst zou zijn, staat 'ie precies voor de lift, of voor de trap. Onveilig.
De rechterportiek is door de ligging en bouw van de flat 4x zo groot. Zowel de fiets, als de scoot konden daar prima staan, qua brandveiligheid; Zelfs de kleinste afstand tussen scoot en brievenbussen bedroeg al bijna 1 meter.
De oplossing is gevonden op mijn eigen verdieping; Door de ruime bocht in de galerijhoek kunnen daar zelfs qua brandveiligheid en vluchtroutes 2 scoots staan. De stroom tap ik af bij een bevriende buur, en ik betaal daar aan mee. De andere medebewoners van onze portieken accepteren dit, en de woningbouwvereniging doet er ook niet moeilijk over, zolang dit om een tijdelijke oplossing gaat.

Helaas zijn er erg veel problemen met het verhelpen van de defecten aan mijn fiets. De WMO van onze gemeente is hier ook al van op de hoogte, en houdt nu ook een oogje in het zeil dat er haast achter de reparatie gezet wordt aan mijn fiets. Dan kan de scoot er weer uit, en levert dat geen problemen meer op.

Topic kan gesloten worden, overigens. Het is mij duidelijk dat ik geen handige volgorde gehanteerd heb, doordat ik mijn bekende medebewoners niet van te voren ingelicht heb, en mee heb laten denken.

Bedankt voor jullie meedenken!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds