|
Auteur |
Bericht |
hientje
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 20 jul 2013 9:17 Onderwerp: arbeidsvoorwaarden |
|
|
Ik stel mijn vraag maar hier, want er moet toch iemand zijn die mij hiermee kan helpen op deze site?
Ik ben werkzaam als bedrijfsleider en heb 15 man personeel. Nu heb ik een aantal vragen;
-Mijn werkgever geeft alleen maar contracten op oproepbasis aan al het personeel ( ik heb overigens een jaarcontract). Het personeel word continu 40 uur ingepland. Hebben zij recht op een jaarcontract als het oproepcontract afloopt?
Nu bouwen zij nl. NIETS op, geen pensioen, geen vakantiedagen etc.
- Volgens onze CAO(technische groothandel 2) moeten wij feest en zondagen dubbel betaald krijgen. In mijn contract staat bijvoorbeeld dat mijn salaris inclusief eventuele toeslagen is. Moet de werkgever zich nu aan het contract houden of is de CAO hierin bovenstaande partij? Wij zijn nl. 7 dagen per week geopend en iedereen word door de werkgever verplicht 2 zondagen in de maand te werken, maar weigert hiervoor extra te betalen.
Ik hoop dat iemand mij met deze vraagstukken kan en wil helpen?
Alvast bedankt. |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 20 jul 2013 11:50 Onderwerp: Re: arbeidsvoorwaarden |
|
|
hientje schreef: | -Mijn werkgever geeft alleen maar contracten op oproepbasis aan al het personeel ( ik heb overigens een jaarcontract). Het personeel word continu 40 uur ingepland. Hebben zij recht op een jaarcontract als het oproepcontract afloopt? |
Nee. Partijen zijn vrij om de duur over een te komen.
Een contract op oproepbasis is ook een arbeidsovereenkomst. Hierbij wordt vermoed dat de bedongen een omvang heeft van het gemiddelde van de drie voorafgaande maanden. En voor alle arbeidsovereenkomsten geldt dat werknemers tenminste recht hebben op 4 weken aan vakantie. Hoofdregel daarbij is dat de werknemer in vrijheid kan bepalen of, wanneer en hoelang hij vakantie opneemt. Dit kan per uur.
hientje schreef: | - Volgens onze CAO(technische groothandel 2) moeten wij feest en zondagen dubbel betaald krijgen. In mijn contract staat bijvoorbeeld dat mijn salaris inclusief eventuele toeslagen is. Moet de werkgever zich nu aan het contract houden of is de CAO hierin bovenstaande partij? |
Het hangt af van de precieze formulering en/of overige voorwaarden. Staat ergens dat hiervan niet in het nadeel van de werknemer mag worden afgeweken? _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
|