|
Auteur |
Bericht |
alMark
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 16 jul 2013 17:43 Onderwerp: bestelling bij doorgestart bedrijf |
|
|
LS,
Ik heb op 5 juli een vloer besteld bij een bedrijf dat nu failliet blijkt, ik heb gelukkig nog nikst betaald maar ze komen ook niet over de brug met de vloer en komen ook niet met een tijdstip waarop geleverd gaat worden. Via mail heb ik toen de offerte bevestigd. Ik kreeg monderlinge toezegging dat de levertijd 2 tot 3 weken is.
Is er een manier om van deze overeenkomst af te komen?
Groeten
Mark
Laatst aangepast door alMark op wo 17 jul 2013 21:33, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Jay Gatsby
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): Berichten: 111
|
Geplaatst: di 16 jul 2013 18:30 Onderwerp: |
|
|
De overeenkomst blijft zijn kracht behouden ook na faillissement. In beginsel kan je die niet opzeggen.
Art. 37 lid 1 van de Faillissementswet bepaalt, voor het geval waarin jij verkeert, dat de wederpartij (lees: curator) zijn recht om van jou geld te vorderen verliest, als hij niet binnen een redelijke -door jou gestelde- termijn verklaart om zijn deel van de overeenkomst na te komen.
Je kan een brief sturen waarin je aangeeft dat je in verband met het faillissement en de daarmee gepaard gaande onzekerheid de betaling opschort totdat de vloer is geleverd. Verder kan je de curator een termijn geven waarbinnen hij moet verklaren om de vloer te leveren. Als hij hier niet op in gaat, ben je van de overeenkomst af. |
|
|
|
 |
alMark
|
Geplaatst: wo 17 jul 2013 8:28 Onderwerp: |
|
|
bedankt voor het duidelijke antwoord
Groeten
Mark |
|
|
|
 |
alMark
|
Geplaatst: wo 17 jul 2013 20:54 Onderwerp: |
|
|
Toch nog een staartje.
Bedrijf in kwestie, Smant vloeren BV in Groningen heeft gisteren een doorstart gemaakt en bericht me via mail nu dat ze een aanbetaling van 10% willen nu en 5 dagen voor levering (datum nog steeds onbekend) 80% en de rest bij levering, verwijzend naar hun betalingsvoorwaarden, die noch op hun offerte noch op hun website staan.
Ik vind dit heel erg vreemd en nogal onzakelijk eerlijk gezegd. Ben ik verplicht om hier mee akkoord te gaan?
Groeten
Mark |
|
|
|
 |
Rechtstreeks
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HL
|
Geplaatst: do 18 jul 2013 0:20 Onderwerp: |
|
|
Je kunt vragen of zij een factuur kunnen opstellen voor de vloer die jij bij hen wilt afnemen. Tevens kun je verzoeken op papier te laten zetten dat de levering van de vloer binnen 5 dagen, mits je dit zelf redelijk vindt.
Of je doet een verzoek tot het willen ontvangen van de leveringsvoorwaarde voordat jij over gaat tot betaling. _________________ ~ Wie mij niet groot hebben gebracht, krijgen mij ook niet klein ~ |
|
|
|
 |
Jay Gatsby
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): Berichten: 111
|
Geplaatst: do 18 jul 2013 9:47 Onderwerp: |
|
|
Wanneer er niets bepaald is over de termijn van nakoming, bepaalt art. 6:38 BW dat nakoming 'terstond' afdwingbaar is. In de praktijk houdt dit in dat partijen gelijk moeten oversteken en dat een voorschot niet zomaar gevorderd kan worden.
Of er een termijn voor nakoming bepaald is hangt mede af van de aard van de overeenkomst, de gewoonte en de redelijkheid en billijkheid. Het zou kunnen dat het bij het soort transacties waar jij het over hebt gebruikelijk is om een voorschot te betalen.
In de situatie waarin jij verkeert, zou ik desalniettemin niet graag een voorschot betalen. Mij lijkt het handig om 1) te vragen op basis waarvan zij menen het recht te hebben jou een voorschot te vragen 2) mede te delen dat gezien het eerdere faillissement en het feit dat je nu met een partij zaken doet die je niet kent of waar je niet voor gekozen hebt, je verwacht dat zij aan jou bewijzen dat zij volledig en tijdig gaan nakomen. Of iets van die orde. |
|
|
|
 |
|