ShadowAS1
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 26 jun 2013 0:33 Onderwerp: Wanneer is aanklacht tot smaad mogelijk? |
|
|
Beste Lezers van dit forum,
Ik zit met een kwestie, waarbij naar mijn mening iemand de ander zwart probeert te maken.
Het zit zo: Ik heb al een tijdje een relatie met mijn partner.. al heeft mijn partner niet zo lang daarvoor bijna een relatie met M gehad.
Alleen nu is M jaloers.. in dusdanige mate dat deze met mij een afspraak probeert te maken, met duidelijk (geschreven) doel om mij te verleiden tot vreemd gaan. Ik heb dit aan mijn partner laten lezen en toen is gebleken dat uit M uit ervaring van mijn partner niet te vertrouwen was.
Nu is het zover dat mijn partner claimt dat er toen bijna sprake is geweest van een relatie en M claimt van niet. Mijn partner kan en heeft dit bewezen, maar M kan dit niet bewijzen en ontkent alles.
Alleen nu beschuldigd M tegen al het bewijs in mijn partner ervan dat deze liegt, en word er tegen vrienden van ons zijn naam zwartgemaakt met termen als: "onbetrouwbaar", "leugenaar", "slet" e.d.
Wij hebben een poging gedaan om dit met normale gesprekken op te lossen, al wil dit niet helpen. Dus zijn we juridische stappen aan het overwegen.
In hoeverre is dit mogelijk
Alvast bedankt voor alle moeite. |
|
svdongen
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 26 jun 2013 12:14 Onderwerp: |
|
|
Je kunt zelf niet zomaar een aanklacht indienen 'tot smaad'.
Wat jullie wel kunnen doen, is aangifte van smaad.
Voor smaad is het vereist dat kan worden bewezen dat
1. M opzet heeft om de naam/eer aan te randen
2. M het doel heeft ruchtbaarheid te geven
3. M een bepaald feit of bepaalde feiten ten laste legt
Als de persoon M ook weet (en dit kan worden bewezen) dat de beschuldigingen bedoeld onder 3 onwaar zijn, is sprake van laster.
Ga dus goed na of hier sprake is en doe dan aangifte.
Er kan natuurlijk ook
primair laster subsidiair smaad
worden geëist.
Als je schade lijdt, kun je jezelf voegen in het strafproces als het zover mocht komen. |
|