|
Auteur |
Bericht |
dentinox
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 12
|
Geplaatst: ma 03 jun 2013 21:41 Onderwerp: Geen geld terug |
|
|
Bij een webshop heb ik product gekocht wat niet aan mijn verwachtingen voldeed.
Daarbij was de doos beschadigd en hoogstwaarschijnlijk ook gebruikt.
Dus netjes een retour nummer aangevragen en het terug gestuurd.
Nu beweerd de winkel dat er een product in de doos zit waarvan het serienummer niet zou kloppen. Daarvan krijg ik natuurlijk de schuld. Maar ik heb helemaal geen serienummer gewijzigd/verwijderd of wat dan ook. Ik heb er natuurlijk ook niet op gelet of het klopte met die op de doos. Ze hebben nu van de fabrikant een bewijs dat de nummers gewijzigd zijn en niet overeenkomen met het product. En dus willen ze niets terugbetalen.
Mooie smoes om onder retourrecht uit te komen. Maar hoe krijg ik nu mijn geld terug. Ze hebben inmiddels gedreigd aangifte te doen bij de politie als ik niet beken. Ik beken niks, want ik heb niks gedaan. En dat het nummer niet zou kloppen, tja wat kan ik daaraan doen. Misschien heeft iemand die hem voor mij heeft aangeschaft en ook retourneert heeft er wel mee geknoeid. Of de winkel zelf. De doos was immers al geopend geweest toen ik het kreeg.
Wat voor opties heb ik. |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 791
|
Geplaatst: ma 03 jun 2013 22:57 Onderwerp: |
|
|
U kunt zich beroepen op het herroepingsrecht ex art. 7:46d BW. Op grond hiervan heeft u recht op teruggave van uw geld.
De verkoper zou vervolgens kunnen stellen dat u een ander product heeft geroutineerd en dat kunt u dan stellig ontkennen. De verkoper zal dan moeten bewijzen welk product u heeft ontvangen en welk product u heeft terug gegeven.
Aangifte doen bij de politie zal helemaal een heilloze weg zijn, omdat het bewijslast daar een stukje strenger is.
Om uw geld terug te krijgen kunt u minnelijk traject starten, bijvoorbeeld door een incassobureau in de arm te nemen, of een gang naar de rechter in te zetten, door bijvoorbeeld een jurist in te schakelen. De vergoeding voor beide partijen wordt de schade forfaitair vastgesteld. Als u meer kosten maakt dan dan deze vaste vergoeding dan krijgt u maar een gedeelte vergoed. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
dentinox
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 12
|
Geplaatst: ma 03 jun 2013 23:11 Onderwerp: |
|
|
Ik zou voor vergoeding van rechtsbijstand in aanmerking komen. De webwinkel waarschijnlijk niet.
Ze beweren aangifte te hebben gedaan. Ik heb namelijk een klacht ingedient bij ict waarborg en daar word gewoon aangegeven dat ik gefraudeerd zou hebben en ze het politie onderzoek afwachten. Ze zouden ook een melding maken bij detailhandel nederland ofzo iets dergelijks. Het is te gek voor woorden.
Tja hun spreken hunzelf een beetje tegen. Ik heb het product toch ondanks de gescheurde verpakking toch alles uitgepakt en bekeken. Maar heb niets geprobeerd en weer ingepakt en teruggezonden. Ze beweren dat ik een defecte artikel heb teruggestuurd terwijl hij het bij hun nog deed. Daarmee duidde ik dus aan dat het artikel dan dus wel degelijk gebruikt was. Anders konden ze namelijk niet weten dat het product werkte. Of ze kletsen maar wat. Dat kan ook natuurlijk.
Niettemin ben ik van mening dat wie stelt ook moet bewijzen. En het kan wellicht zo zijn dat het product die ik ontvangen heb wat betreft serienummer niet klopt. En dat is volgens de fabrikant ook bewezen zeggen hun. Maar ik was het niet.
Er zijn natuurlijk twee mogelijkheden
1 - de webwinkel lult uit hun nek om onder het retourrecht uit te komen.
2 - de webwinkel heeft gelijk en de nummers kloppen inderdaad niet. Maar dat zouden hunzelf of een koper voor mij gedaan moeten hebben. Waar mij dan de schuld van in de schoenen word geschoven.
Persoonlijk zie ik een incassobureau niet zitten. Die hebben namelijk geen rechten. De stap naar de rechter is wel drastisch, maar toch wel definitief lijkt mij. |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 791
|
Geplaatst: di 04 jun 2013 0:37 Onderwerp: |
|
|
Als de winkel van jou een schadevergoeding eist, dan zullen ze meer moeten aantonen dat ze jou een werkend product hebben opgestuurd en deze defect hebben ontvangen. Er geldt dan namelijk een wettelijk vermoeden dat het product bij de aflevering al niet goed was en daardoor defect is geraakt.
Overigens kun je een product uitproberen zonder dat dit direct gebruiken te boek staat. Als je een broek in de winkel past dan heb je hem daardoor nog niet gebruikt. Het herroepingsrecht geeft consumenten het recht om te ontbinden, zelfs al hebben ze het product uitgeprobeerd of gebruikt. Slechts in echte gevallen van misbruik is dat anders. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
dentinox
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 12
|
Geplaatst: di 04 jun 2013 14:36 Onderwerp: |
|
|
Is dit dan iets wat via de kantonrechter gaat, of moet ik daar een advocaat voor nemen. Of is dat beter om die te nemen. En moet dat dan in de plaats van de "tegenpartij" |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 791
|
Geplaatst: di 04 jun 2013 17:26 Onderwerp: |
|
|
Je dit gaat via de kantonrechter. U heeft geen advocaat nodig, maar het kan wel raadzaam zijn om een jurist in te schaken. U zult de verkoper moeten dagvaarding en daaraan gelden bepaalde eisen. Let er wel op dat u de kosten voor juridische vertegenwoordigen vaak niet volledig terug krijgt als u wint. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
dentinox
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 12
|
Geplaatst: di 04 jun 2013 19:10 Onderwerp: |
|
|
Tja het gaat om een bedrag van 1000 eurotjes. Dus als daar het eigen bijdrage af gaat. Liever wat dan niks nietwaar. |
|
|
|
 |
svdongen
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 359
|
Geplaatst: di 04 jun 2013 20:10 Onderwerp: |
|
|
Voor kosten kun je even de staffel raadplegen. |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 442
|
Geplaatst: wo 05 jun 2013 10:58 Onderwerp: Re: Geen geld terug |
|
|
dentinox schreef: | Bij een webshop heb ik product gekocht wat niet aan mijn verwachtingen voldeed.
Daarbij was de doos beschadigd en hoogstwaarschijnlijk ook gebruikt.
Dus netjes een retour nummer aangevragen en het terug gestuurd.
Nu beweerd de winkel dat er een product in de doos zit waarvan het serienummer niet zou kloppen. Daarvan krijg ik natuurlijk de schuld. Maar ik heb helemaal geen serienummer gewijzigd/verwijderd of wat dan ook. Ik heb er natuurlijk ook niet op gelet of het klopte met die op de doos. Ze hebben nu van de fabrikant een bewijs dat de nummers gewijzigd zijn en niet overeenkomen met het product. En dus willen ze niets terugbetalen.
Mooie smoes om onder retourrecht uit te komen. Maar hoe krijg ik nu mijn geld terug. Ze hebben inmiddels gedreigd aangifte te doen bij de politie als ik niet beken. Ik beken niks, want ik heb niks gedaan. En dat het nummer niet zou kloppen, tja wat kan ik daaraan doen. Misschien heeft iemand die hem voor mij heeft aangeschaft en ook retourneert heeft er wel mee geknoeid. Of de winkel zelf. De doos was immers al geopend geweest toen ik het kreeg.
Wat voor opties heb ik. |
Het is aan de webwinkel om aannemelijk te maken dat ze niet het produkt hebben teruggekregen wat ze naar jou hebben opgestuurd. Wanneer ze dat lukt dan heb jij een probleem. Lukt ze dat niet dan dienen ze jou je geld terug te betalen. Omdat ik niet weet hoe goed de webwinkel zijn logistieke zaakjes op orde heeft, is het niet mogelijk om in te schatten wat je kansen zijn. Probeer in ieder geval zoveel mogelijk bewijs te verzamelen dat je niet het juiste product hebt ontvangen.
Om wat voor produkt gaat het? Gaat het enkele om een serienummer maar was het produkt wel aantoonbaar nieuw? Want dan vind ik de reactie van de webwinkel erg vreemd. |
|
|
|
 |
ArieKanarie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
Berichten: 331
|
Geplaatst: wo 05 jun 2013 13:25 Onderwerp: |
|
|
Is de winkel aangesloten bij de Thuiswinkel Waarborg of ergens anders? Wellicht is er een geschillencommissie bevoegd om kennis te nemen van uw zaak. In dat geval is het niet noodzakelijk om naar de kantonrechter te stappen. Ik zou u daar eventueel bij kunnen helpen. |
|
|
|
 |
|