Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Personalized T...
verkiezingsbed...
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 19 jul 2025 7:05
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Kind verduisterd auto
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
freedom

Leeftijd: 64
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: ma 27 mei 2013 20:56    Onderwerp: Kind verduisterd auto Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn kind heeft van mij een auto in bruikleen gekregen, deze auto is door mij aangekocht, betaald, onderhouden en ook de verzekering is door mij betaald.
ivm bezuinigen wilde ik de auto verkopen, mijn kind weigert iedere medewerking, de auto was op afspraak een jaar geleden op zijn naam gezet dit ivm met anders het verlies van zijn no claim van zijn eigen vorige auto.(1 jr geldig).
Hij heeft zelfs achter mijn rug om een nieuw kentekenbewijs aangevraagd, aangezien hij bij mij stond ingeschreven, is deze post bij mij terecht gekomen. Inmiddels is de auto door mij verkocht en mijn kind zou de auto afleveren op het moment van overdracht vrijwaring. wel met allerlei bedreigingen.
Nu beweert hij dat de auto aan hem geschonken zou zijn en er recht op heeft. Inmiddels bij de garage van aankoop geweest die ondersteund mijn verhaal.
Ik weet niet waar de auto is en waar mijn kind woont.
De nieuwe eigenaar wil zijn auto volgens afspraak
Ik heb geen enkele reden gehad die auto te schenken er is door mij niets getekend of vrijstelling van belasting aangevraagd n.a.v. schenking.
Middels mail mijn kind op zijn plichten gewezen.
Hij rijdt nu rond in een auto waar hij geen toestemming voor heeft, verduisterd in principe deze auto.
Hoe nu te handelen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 28 mei 2013 17:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aangezien er geen koopovereenkomst is geweest met uw kind en er ook geen levering heeft plaatsgevonden aan uw kind, bent u nog steeds eigenaar van de auto. De auto is ook nog niet aan de nieuwe koper geleverd, dus u bent nog steeds eigenaar.

Als uw kind blijft weigeren mee te werken aan teruggave van de auto, kunt u uw kind dagvaarden voor de kantonrechter (of kort geding) en de auto revindiceren, art. 5:2 BW (eigendom opvorderen). Een dagvaarding kunt u misschien zelf opstellen. Voor het betekenen van een dagvaarding is een deurwaarder nodig.
ArieKanarie

Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: di 28 mei 2013 21:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat niet om een vermeende koop, maar om een vermeende schenking. De zoon kan niet bewijzen dat de auto is geschonken, waardoor 'freedom' een sterke zaak heeft.

Ik vraag mij echter af of deze zaak via de rechter moet plaatsvinden. Je eigen kind dagvaarden is niet iets wat menigeen gauw doet. Kunt u niet, desnoods via een tussenpersoon, via een andere weg aan uw auto komen? Heeft u geen reservesleutels o.i.d?
freedom

BerichtGeplaatst: di 28 mei 2013 22:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is idd niet eenvoudig om je eigen kind te moeten dagvaarden.
Middels tussen personen geprobeerd enig contact te maken er valt niet te praten.
Ik heb idd de papieren en reservesleutel, maar waar oh waar is de auto? Heb alle bekende locaties bezocht maar ik weet niet waar hij verblijft.
Of de auto gestald heeft.
Is het een idee dat ik de auto via de politie laat signaleren?
Iedere schade of boete komt waarschijnlijk wel voor mijn rekening als ik geen stappen onderneem.
Dank voor Uw meedenken.
Ronald78

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 30 mei 2013 11:39    Onderwerp: Re: Kind verduisterd auto Reageer met quote Naar onder Naar boven

freedom schreef:
de auto was op afspraak een jaar geleden op zijn naam gezet

Als de auto is overgeschreven op zijn naam, dan wordt het mogelijk wel een iets ander verhaal. Dat zou bijvoorbeeld goed kunnen passen bij een schenking. Voor de verzekering is het niet nodig om de auto over te schrijven, het is ook mogelijk om een auto te verzekeren die niet op jouw naam staat.

Deze opmerking spoort echter niet met de latere opmerking over schade en boetes (die komen dan immers ook op zijn naam), dus wellicht kun je dat ophelderen?

BerichtGeplaatst: do 30 mei 2013 16:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je mag de schadevrije jaren die je hebt na verkoop van een auto gedurende ëén jaar op je nieuwe verzekering meenemen en niet overdragen aan iemand anders of het moet in de eerste lijn zijn een ouder met 2 auto's mag een gedeelte van de schadevrije jaren overdragen aan eigen kind.. En je mag ook geen auto verzekeren die niet op jouw naam staat.
Tenaamstelling auto en verzekering hoort bij elkaar, je mag wel een andere bestuurder opgeven.
Daarbij is er van een schenking sprake als er een overeenkomst is, waarom zou ik het ene kind wel een auto geven en de andere niet? Waarom zou ik geen gebruikmaken van de belastingvrijevoet bij schenking aan eigen kinderen.
Doe ik geen schenking dan is de ontvanger belastingplichtig over het gegeven roerend goed.
Waarom hou ik de auto in onderhoud? Ben niet vermogend maar de auto was te nieuw om al te verkopen, was bij deling na scheiding bij mij gekomen. En stond al in de verkoop, zoon vraagt niet voor niets achter mijn rug een vervangend kentekenbewijs aan.
Dus uw raad mening klopt niet.
Ronald78

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 31 mei 2013 10:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

freedom schreef:
En je mag ook geen auto verzekeren die niet op jouw naam staat.

Veel verzekeraars doen daar inderdaad moeilijk over, maar het is niet zo dat het niet mag. Om een voorbeeld te geven: "mijn" auto is niet van mij, ik ben alleen maar de bestuurder. De auto is namelijk van een derde, de leasemaatschappij. Die heeft in dit geval de auto echter niet verzekerd, want de verzekeringnemer is weer een ander. Dat geeft bij schade een hoop gedoe, want iedereen wijst naar elkaar, maar voor de rest is het geen enkel probleem.
Quote:

Daarbij is er van een schenking sprake als er een overeenkomst is, waarom zou ik het ene kind wel een auto geven en de andere niet? Waarom zou ik geen gebruikmaken van de belastingvrijevoet bij schenking aan eigen kinderen.

Voor een schenking is het echt niet nodig dat er een schriftelijke overeenkomst is en het is geen enkel probleem om het ene kind te bevoordelen boven het andere kind. Dat je al dan niet terecht geen aangifte schenkbelasting hebt gedaan, staat ook niet aan een schenking in de weg.
Quote:

Doe ik geen schenking dan is de ontvanger belastingplichtig over het gegeven roerend goed.

Die mag je even uitleggen, want daar kan ik werkelijk niets van maken.

BerichtGeplaatst: vr 31 mei 2013 10:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,
Inmiddels mijn advocaat geraadpleegd die heeft een andere mening het gaat er niet om dat ik het ene kind niet meer zou mogen schenken, ik heb daar geen vermogen voor en geen enkele reden.

Formeel ben ik nog steeds eigenaar, de tegenpartij kan geen bewijs aanvoeren welk recht deze zou hebben op het voertuig.
Mocht deze vinden dat hij enig recht zou hebben dan moet hij dit zelf aankaarten middels civielrecht.
Op dit moment gaat het om strafrecht, ik eis de auto terug omdat deze ontvreemd is.

Volgens mijn Verzekering ligt het met voertuigen die ondergebracht zijn bij bedrijven anders dan bij particulier gebruik.
I.v.m. fraude gevoeligheid is het niet toegestaan bij mijn verzekering dat de auto op naam staat van A en wordt verzekerd door B.
citaat:

In principe kan alleen de kentekenhouder een auto verzekeren. Verzekeraars accepteren het in de meeste gevallen echter ook wanneer de partner van de kentekenhouder de verzekering afsluit.
Voorwaarde hierbij is wel dat de partner op hetzelfde adres woonachtig is als de kentekenhouder.

Het geen je niet duidelijk is over de belasting plicht ivm schenkingen hieronder.

Schenkbelasting (tot 1 januari 2010 "schenkingsrecht" genoemd), is een belasting die wordt geheven over de waarde van alles wat krachtens schenking wordt verkregen van iemand die ten tijde van de schenking in Nederland woonde. De schenkbelasting wordt geregeld in de Successiewet 1956. In deze wet wordt tevens de erfbelasting geregeld.

Aangifte

Indien een bedrag wordt geschonken wat gelijk is of kleiner dan de jaarlijkse vrijstellingen van € 5.030,00 en € 2.012,00), dan hoeft daarvoor geen aangifte te worden gedaan. Als het bedrag hoger is dan de vrijstelling, dan moet dat wel. Verder moet altijd aangifte gedaan worden als de eenmalig verhoogde vrijstellingen van €24.144,00 en 50.300,00. In de aangifte moet dan beroep op die vrijstelling gedaan worden.

De aangifte moet gedaan worden binnen drie maanden na het einde van het kalenderjaar waarin de schenking is verricht.
Mogelijk is dat de schenker ook de door de verkrijger verschuldigde de schenkbelasting voor zijn rekening neemt. Deze zogenaamde 'schenking vrij van recht' kan in voorkomend geval ook noodzakelijk zijn wil de verkrijger niet door de aanslag schenkbelasting genoodzaakt zijn het verkregene te moeten verkopen om de schenkbelasting te kunnen voldoen. Bij een schenking vrij van recht behoort ook de in beginsel door de verkrijger verschuldigde belasting tot de grondslag van heffing. De over de verkrijging verschuldigde schenkbelasting wordt dan immers ook door de verkrijger verkregen. Over die door de verkrijger verschuldigde schenkbelasting dient ook weer schenkbelasting berekend te worden enzovoorts, zodat de een eenvoudige berekening van de verschuldigde schenkbelasting nauwelijks mogelijk is. Het rekenprogramma van de belastingdienst is hierbij ook behulpzaam.

Bedankt voor je meedenken, de procedure die nu ingezet wordt is als volgt:
Schriftelijke uitnodiging tot in de minne schikken, dus auto vrijwillig inleveren, conform afspraak.
Wordt hier geen gehoor aangegeven, aangifte politie wegens oneigenlijk gebruik cq ontvreemden van voertuig.
Naar deurwaarder om dagvaarding te betekenen.
Mocht men dan nog geen gehoor geven, het kantongerecht laten beslissen.
Dat het zover moet komen is een ander verhaal, zeker tegenover je kind.
groet,
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds