|
Auteur |
Bericht |
Thomas-87
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: di 28 mei 2013 18:34 Onderwerp: loondoorbetaling bij gewapende overval |
|
|
Hallo!
Stel door een gewapende overval in een winkel raakt werknemer X tijdelijk minder arbeidsgeschikt. de 3 maanden voorafgaand aan de overval werd er gemiddeld 30 uur gewerkt. Na de overval 20 uur. Uiteraard omdat het een erg heftige gebeurtenis was die verwerkt moest worden.
Kan de werknemer de minder gewerkte uren dan bij zijn werkgever vorderen? Of gaat dit via het schadefonds detailhandel?
Ik volg nu arbeidsrecht en ik zou zelf zeggen de werkgever behoort het gemiddelde loon door te betalen voorafgaand aan de gebeurtenis maar ik heb gehoord dat het via het schadefonds detailhandel gaat.
Iemand die dit kan bevestigen?
Met vriendelijke groet! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 28 mei 2013 19:33 Onderwerp: |
|
|
Dat schadefonds, waar ik verder niets van weet, is waarschijnlijk bedoeld om de werkgever een tegemoetkoming voor dergelijke schade (werknemers die tijdelijk verminderd arbeidsgeschikt zijn) toe te kennen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Thomas-87
|
Geplaatst: di 28 mei 2013 20:04 Onderwerp: |
|
|
de werkgever beweert wat anders! Ik bedoelde trouwens slachtofferhulp detailhandel had dit verkeerd doorgekregen van het slachtoffer. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 28 mei 2013 20:39 Onderwerp: |
|
|
Het Schadefonds Geweldsmisdrijven doet alleen een eenmalige uitkering aan slachtoffers van ernstige geweldsmisdrijven als het slachtoffer de schade niet op een andere manier vergoed krijgt. Zeker niet bedoeld voor dit soort gevallen van schade die de werkgever lijdt.
De werkgever zit gewoon met een persoon die gedeeltelijk arbeidsongeschikt is. Dat de schade is ontstaan door een gewapende overval en niet door het uitglijden over een bananenschil doet er niet zoveel toe. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Thomas-87
|
Geplaatst: wo 29 mei 2013 10:37 Onderwerp: |
|
|
aaah oke, het is dus zoals ik al dacht: De werkgever moet het loon doorbetalen!
Bedankt |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 29 mei 2013 11:31 Onderwerp: |
|
|
De werkgever moet (in beginsel 70% van) het loon doorbetalen, zie art. 7:629 lid 1 BW.
De werkgever kan vervolgens deze schade weer verhalen op de overvallers, indien deze bekend zijn, zie art. 6:107a lid 2 BW. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 29 mei 2013 11:40 Onderwerp: |
|
|
Ik heb slachtofferhulp detailhandel even gegoogeld en daar blijkt dat deze slachtofferhulp alleen ondersteuning biedt terug naar de werkvloer en niet gaat over schadevergoeding. |
|
|
|
 |
Thomas-87
|
Geplaatst: wo 29 mei 2013 16:57 Onderwerp: |
|
|
Klopt inderdaad ik had het verhaal van het slachtoffer niet helemaal goed begrepen. Het gaat inderdaad om het schadefonds geweldsmisdrijven |
|
|
|
 |
Meanno
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: di 11 jun 2013 23:56 Onderwerp: |
|
|
Beetje kort door de bocht dat de werkgever het loon moet doorbetalen. Als er sprake is van een oproepcontract c.q. nulurencontract, en de werknemer stemt zelf in met het minder werken (van 30 naar 20) uur, dan ook geen recht op loondoorbetaling. Als de werknemer wel was ingeroosterd maar zich had ziek gemeld voor die 10 uur, dan wel recht op loondoorbetaling i.v.m arbeidsongeschiktheid. Als hij niet was ingeroosterd in principe geen recht op loondoorbetaling. Als de werknemer recht doet op het contractsomvangvermoeden en dit beroep slaagt, wat dus tot gevolg heeft dat hij vanaf dan een vaste contractsomvang heeft van 30 uur (wat hij ook moet willen, want dan mag de werkgever hem ook altijd 30 uur inroosteren, en vaak hechten oproepmedewerkers aan hun flexibiliteit), dan heeft hij ook recht op loondoorbetaling. |
|
|
|
 |
|