|
Auteur |
Bericht |
Robinnoval
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: di 28 mei 2013 14:48 Onderwerp: Verordening vs beleidsregel |
|
|
Ik kom de situatie tegen dat de verordening zegt de de voorziening a,b en c mogelijk zijn..
Daarnaast staat in de beleidsregel dat voorziening a,b,c en d mogelijk zijn.
Het gaat om een samenwerkingsverband tussen 2 gemeenten... Hierbij zijn 2 verordeningen van toepassing. De beleidsregel daaronder (harmonisatie) is in mijn mening niet in overeenstemmming met de verordening..
Is het in strijd met de rechtzekerheid dat de beleidsregel andere dingen mogelijk maken dan de verordening.. ? Er staat in de verordening overigens geen verwijzing naar beleidsregels. In de verordening wordt met geen woord gesproken over beleidsregels..
Ik ben van mening dat wanneer een burger de verordening raadpleegt hij op basis daarvan een heel ander beeld heeft dan wanneer hij (toevallig) de beleidsregels leest.. Hij kan overigens geen weet hebben van de beleidsregels omdat hierover niks in de verordening staat..
het gaat om een bij wet verplichte verordening.. (WWB re-integratieverordening)
Zie het als de verordening en beleid zeggen andere dingen zijn mogelijk zelfs in strijd met elkaar.. mag dit.. kan dit ?? |
|
|
|
 |
jeroen1989
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 168
|
Geplaatst: di 28 mei 2013 16:40 Onderwerp: Re: Verordening vs beleidsregel |
|
|
Quote: | De beleidsregel daaronder (harmonisatie) is in mijn mening niet in overeenstemmming met de verordening.. |
Zegt de verordening zelf iets over de bevoegdheid om bij beleidsregels (naar boven) af te wijken?
Quote: | Is het in strijd met de rechtzekerheid dat de beleidsregel andere dingen mogelijk maken dan de verordening.. ? |
Lijkt me niet, er komt aan betrokkenen immers meer toe dan uit de verordening vloeit, dit lijkt me alleen maar positief?
Quote: | Hij kan overigens geen weet hebben van de beleidsregels omdat hierover niks in de verordening staat.. |
Beleidsregels worden gepubliceerd en zijn dus kenbaar voor éénieder
[/i] |
|
|
|
 |
Robinnoval
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: wo 29 mei 2013 10:02 Onderwerp: Re: Verordening vs beleidsregel |
|
|
jeroen1989 schreef: | Quote: | De beleidsregel daaronder (harmonisatie) is in mijn mening niet in overeenstemmming met de verordening.. |
Zegt de verordening zelf iets over de bevoegdheid om bij beleidsregels (naar boven) af te wijken?
Quote: | Is het in strijd met de rechtzekerheid dat de beleidsregel andere dingen mogelijk maken dan de verordening.. ? |
Lijkt me niet, er komt aan betrokkenen immers meer toe dan uit de verordening vloeit, dit lijkt me alleen maar positief?
Quote: | Hij kan overigens geen weet hebben van de beleidsregels omdat hierover niks in de verordening staat.. |
Beleidsregels worden gepubliceerd en zijn dus kenbaar voor éénieder
[/i] |
Nee in de verordening staat niks over eventuele beleidsregels. Daarom vind ik het zo vreemd. Hoe kan de burger wetendat er beleidsregels zijn. Uit de wet blijkt dat er een verordening opgesteld dient te worden. Maar uit de verordening blijkt niet dat er ook nog beleidsregel zijn.. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 29 mei 2013 11:30 Onderwerp: Re: Verordening vs beleidsregel |
|
|
Robinnoval schreef: | Nee in de verordening staat niks over eventuele beleidsregels. Daarom vind ik het zo vreemd. Hoe kan de burger wetendat er beleidsregels zijn. Uit de wet blijkt dat er een verordening opgesteld dient te worden. Maar uit de verordening blijkt niet dat er ook nog beleidsregel zijn.. |
Beleidsregels geven slechts aan hoe een bestuursorgaan invulling zal geven aan bepaalde discretionaire bevoegdheden van het orgaan. Het is normaal dat de wet (of de verordening) niet naar die beleidsregels verwijst.
Wat niet normaal is, is dat een bestuursorgaan extra bevoegdheden ontleent aan een beleidsregel.
Of er in het concrete geval waar jij over valt echt iets mis is, kan ik niet beoordelen zonder de beleidsregel zelf te zien. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|