Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 20:43
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

werkgever solt met me, opzegging vertrouwen zonder ontslag
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
chantel24

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 21 mei 2013 20:21    Onderwerp: werkgever solt met me, opzegging vertrouwen zonder ontslag Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo beste jong juristen en geleerden Smile

Werk sinds enkele maanden bij een groot administratiekantoor. Ben mijn proefperiode goed doorgekomen en daarna ook constant me ingezet. Toch vindt mijn werkgever mij ondermaats presteren.

Er zijn geen evaluaties of verbeter mogelijkheden geboden, het werd mij eergisteren ineens medegedeeld dat ik het vertrouwen er niet was, niks schriftelijk alleen mondeling. Mijn werkgever wil mij zelf ontslag laten nemen maar ik ga uiteraard nergens mee accoord. Ik heb daarop een vernietigingsverklaring aangetekend per post verzonden naar mijn werkgever. Inmiddels een paar gesprekken verder geen een op papier gezet of met p en o erbij, puur met de manager en mijn direct leidinggevende.

Het probleem is nu dat men zegt we gaan je niet ontslaan dat is teveel moeite bij het CWI ( mijn contract loopt nog 2 maand ). Ik heb aangegeven gewoon te willen doorwerken. Ook heeft mijn leidingevende zich intimiderend uitgelaten, ik heb hem daarop aangesproken en hij trekt zijn handen er verder vanaf. Ik mag met de manager van de manager het afdelingshoofd gaan spreken morgenvroeg.

Wat moet ik doen? Ik heb gewoon doorgewerkt maar ook mijn collega's zijn afstandelijk en zijn duidelijk ingefluisterd dat ze me moeten negeren. Ik heb het gevoel dat mijn werkgever maar met mij solt, en ik er niks tegen kan doen. Kan in de ziektewet gaan maar dan verspeel ik mogelijk ook mijn kans op ontslagvergoeding, ik wil gewoon dat ze bloeden voor de manier hoe ze met me omgaan dit kan echt niet! Ik ben geen speelbal.

Het juridisch loket komt niet verder dan het advies met een vertrouwenspersoon te gaan praten, en het bedrijf gaat nu kijken naar een alternatieve functie. ( alsof ik daar nog motivatie voor heb; mijn huidige werkzaamheden uitvoeren wil al haast niet meer )
Bekijk profiel Stuur privé bericht
chantel24

BerichtGeplaatst: di 21 mei 2013 22:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

25 keer bekeken niemand een mening/ reactie?
Dit moet toch niet kunnen...een werkgever die zijn machtspositie misbruikt

Laatst aangepast door chantel24 op do 23 mei 2013 17:18, in totaal 1 keer bewerkt
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 21 mei 2013 23:08    Onderwerp: Re: werkgever solt met me, opzegging vertrouwen zonder ontslag Reageer met quote Naar onder Naar boven

chantel24 schreef:
( mijn contract loopt nog 2 maand )

Een verlenging ga je niet krijgen, heb je ook geen "recht" op, zelfs niet als je uitmuntend zou worden beoordeeld. Waar je een ontslagvergoeding op baseert is mij niet duidelijk.

Die laatste 2 maanden, tja, ga het gesprek aan, en dat doe je dus ook.

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: wo 22 mei 2013 0:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je krijgt geen ontslagvergoeding, omdat je contract over twee maanden eindigt. Je behoudt die laatste maanden nog wel recht op loon. Daarvoor hoef je alleen maar aan je werkgever te laten weten dat je je beschikbaar houdt voor arbeid. Als hij je dan niet inzet, dan is dat zijn probleem. Ondertussen zou ik op zoek gaan naar nieuw werk, want een contractsverlenging zit er duidelijk niet in.
chantel24

BerichtGeplaatst: do 23 mei 2013 16:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor je reactie Robin,

Zou eergisteren te horen krijgen welke oplossingen de werkgever ziet.

Eergisteren weer n gesprek. Niks op papier maar een aantal opties.

À) herstel verstoord werkklimaat secretariële taken blijven uitvoeren binnen eigen team. Werkgever erkent verstoorde werkrelatie en wil zich inzetten deze te herstellen.
B) Opzegging met wederzijdse overeenstemming echter zonder dit voorstel voor me uit te werken. Dat weigert men en doet men pas als ik een keuze heb gemaakt welke oplossing ik verkies. Wat onmogelijk is zonder dit voorstel te ontvangen.
C) Een optie om verlof te krijgen met doorbetaling loon weet men daarmee te vermijden.
Men gooit het op mijn veplichting werkzaamheden te moeten verichten als deze door werkgever aangeboden worden.

Echter gisteren zijn er ook alweer de nodige uitlatingen gedaan naar mij en verwijtbaarheden gemaakt met doel mijn werk te bekritiseren en mij verantwoordelijk te stellen. Zaken waar ik niks van weet en die overduidelijk verzonnen zijn.

Dus geen vertrouwen meer in herstel werksfeer. Situatie wordt voor mij onhoudbaar ook gezien werkgever mij het zo moeilijk mogelijk maakt. Kan ik mij ziekmeldingen met als reden werksfeer en geestelijke belasting tot men mij concreet een wederzijdsopzeggingscontract stuurt? De situatie is gewoon onhoudbaar en hoef mij natuurlijk niet te laten wegpesten.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 23 mei 2013 18:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

chantel24 schreef:
Kan ik mij ziekmeldingen met als reden werksfeer en geestelijke belasting tot men mij concreet een wederzijdsopzeggingscontract stuurt?

Probeer daarvoor maar eens een doktersverklaring te krijgen.

Je wordt betaald om te werken. Het is nog maar 2 maanden. Er bestaat geen recht om de laatste 2 maanden thuis te zitten. Eergisteren zijn je problemen in ieder geval voor een deel erkend. De werkgever wil zich inzetten om tot een goede werkrelatie te komen. Het lijkt mij dat je de werkgever die kans ook moet geven. Dat doe je niet als je je na 2 dagen ziek meldt om de laatste 2 maanden wel loon op te strijken maar geen werk te verrichten.

Quote:
Men gooit het op mijn veplichting werkzaamheden te moeten verichten als deze door werkgever aangeboden worden.

Dat is de kern van iedere arbeidsovereenkomst.

BerichtGeplaatst: do 23 mei 2013 18:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona fides helemaal met je eens.
Maar werkgever is top man mijn directe leidinggevende staat hier heel anders in die ziet mij liever gaan en haalt nu alles uit de kast om mij het leven zozuur mogelijk te maken, dat kan allemaal wl zomaar?!
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: zo 26 mei 2013 20:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Intimidatie door de werkgever is niet toegelaten, zie art. 7:646 lid 6 BW. Dat is onrechtmatig (art. 6:162 BW).

Vraag is of in dit geval sprake is van intimidatie. Zie voor een definitie van intimidatie art. 7:646 lid 7 BW "gedrag dat met het geslacht van een persoon verband houdt en dat tot doel of gevolg heeft dat de waardigheid van de persoon wordt aangetast en dat een bedreigende, vijandige, beledigende, vernederende of kwetsende omgeving wordt gecreëerd.

Ik zou niet instemmen met opzegging met wederzijds goedvinden, maar de twee maanden van het contract uitzitten.
Ronald78

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 27 mei 2013 12:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de werkgever top is, alleen de leidinggevende niet, en personeelszaken en directie zijn tot nu overal buiten gehouden, wat let je dan om daar eens iemand aan te spreken? Mischien is overplaatsing naar een andere afdeling/vestiging wel een optie?

BerichtGeplaatst: di 28 mei 2013 16:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marja.verstralen schreef:
Intimidatie door de werkgever is niet toegelaten, zie art. 7:646 lid 6 BW. Dat is onrechtmatig (art. 6:162 BW).

Vraag is of in dit geval sprake is van intimidatie. Zie voor een definitie van intimidatie art. 7:646 lid 7 BW "gedrag dat met het geslacht van een persoon verband houdt en dat tot doel of gevolg heeft dat de waardigheid van de persoon wordt aangetast en dat een bedreigende, vijandige, beledigende, vernederende of kwetsende omgeving wordt gecreëerd.

Ik zou niet instemmen met opzegging met wederzijds goedvinden, maar de twee maanden van het contract uitzitten.

Uitzitten alsin ziek thuis blijven bedoel je.
chantel24

BerichtGeplaatst: di 28 mei 2013 16:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ronald78 schreef:
Als de werkgever top is, alleen de leidinggevende niet, en personeelszaken en directie zijn tot nu overal buiten gehouden, wat let je dan om daar eens iemand aan te spreken? Mischien is overplaatsing naar een andere afdeling/vestiging wel een optie?

Dit is geen optie gebleken na intern overleg.
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: di 28 mei 2013 16:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met 'uitzitten' bedoelde ik eigenlijk 'uitwerken'. Maar als u situatief arbeidsongeschikt bent (arbeidsongeschiktheid verband houdende met omstandigheden op de werkvloer) en de arboarts beoordeelt u ook arbeidsongeschikt, dan wordt het thuiszitten.
chantel24

BerichtGeplaatst: vr 31 mei 2013 11:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt allen voor de reacties dusver.

Er zijn nieuwe ontwikkelingen, heb mij dus ziekgemeld en gesprek huisarts die steunt me na uitleg hele situatie omtrent pesterijen.

Ik ben nu ruim 1 week ziek thuis.
Werkgever mail gestuurd met verzoek mij voorstel wederzijds opzeggingscontract te sturen ( dit was aanvankelijk hun eigen voorstel en genoemd als optie in laatste gesprek). Hierop 0 reactie niks gewoon! Netjes ziekgemeld telefonisch.

Tot nu toe vanuit werkgever geen contact naar mij. mischien verwachten ze dat ik nog terug kom? Onzekerheid weet niet of ze ermee bezig zijn.

Ik wil liefst zo snel mogelijk afscheid nemen want ziektewet voel ik mij niet prettig bij. Contract duurt nog 2 maand.

Wat kan ik doen om juridisch sterk te staan?
alsnog aangetekende brief sturen met verzoek beindigingscontract?

Ook beschik ik nog over een telefoon van hrt werk, deze zal uiteraard ook terug moeten.

Uit ervaring wat kan ik nog verwachten en wat is de beste manier om met deze nieuwe ontwikkelingen om te gaan?

Bedankt voor uw reacties mijn dank is groot
chantel24

BerichtGeplaatst: vr 31 mei 2013 22:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niemand een idee bij bovenstaande ontwikkelingen?
Regin

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: zo 02 jun 2013 22:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je juridisch het sterkst wilt staan, moet je ziek je contract uitzitten. Vrijwillig ontslag tijdens ziekte geldt als een benadelingshandeling en kan ertoe leiden dat je geen WIA- of WW-uitkering krijgt. Gebruik je ziekteperiode om een nieuwe baan te vinden en treed over twee maanden in dienst bij je nieuwe werkgever.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds