Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 16:46
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

verplicht betaaloverzicht te ontvangen
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
OOge

Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: zo 19 mei 2013 12:48    Onderwerp: verplicht betaaloverzicht te ontvangen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik probeer een betalingsoverzicht te krijgen om te zien wat er reeds is afbetaald. Het incassobureau weigert deze te verstrekken. Mag dat?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 19 mei 2013 15:10    Onderwerp: Re: verplicht betaaloverzicht te ontvangen Reageer met quote Naar onder Naar boven

OOge schreef:
Ik probeer een betalingsoverzicht te krijgen om te zien wat er reeds is afbetaald. Het incassobureau weigert deze te verstrekken. Mag dat?

Op een incassobureau rust niet de plicht om jouw administratie bij te houden.

Leeftijd: 29

BerichtGeplaatst: zo 19 mei 2013 15:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, maar eiser moet wel duidelijk maken wat hij eist. Daarom moet het incassobureau dat eist moet kunnen zeggen tegen jou wat nog moet worden betaald.
Bekijk de homepage
OOge

BerichtGeplaatst: zo 19 mei 2013 15:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja ik kan zelf wel met bankafschriften controleren wat betaald is. Maar ik krijg geen overzicht van wat er nog open staat. Er gaat waarschijnlijk meer als wettelijke rente af van het betaalde bedrag dan de aflossing. Dat wil ik nu juist zien, want volgens hun is er nog bijna niets afgelost. Daarom vroeg ik om een overzicht, maar die hebben ze niet.
svdongen

BerichtGeplaatst: zo 19 mei 2013 16:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan maken ze betalen onmogelijk en dat is natuurlijk niet zo slim van ze. Als ze nu naar de rechter stappen zal het snel misbruik zijn van het procesrecht mijns inziens.
Bekijk de homepage
jeroen1989

Leeftijd: 35
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: zo 19 mei 2013 16:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

svdongen schreef:
Dan maken ze betalen onmogelijk en dat is natuurlijk niet zo slim van ze. Als ze nu naar de rechter stappen zal het snel misbruik zijn van het procesrecht mijns inziens.

Bron? Google? Dit gaat m.i. veel te ver. Zoals gezegd is het bureau niet verplicht om jouw administratie te verzorgen. Dat het wellicht een kleine moeite is om het voor je te doen, maakt het nog niet afdwingbaar.
svdongen

BerichtGeplaatst: zo 19 mei 2013 16:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niet Google nee. Google is sowieso nimmer een primaire bron.

Uitgangspunt was:
Als een eiser niet aangeeft wat hij eist, of het onmogelijk maakt om te voldoen aan een overeenkomst etc., moet de schuldenaar dit niet aangerekend worden door hem bijv. in de proceskosten te veroordelen.

Ik zeg niet dat dit in casu zo is. Echter, de gehele situatie is ook niet gegeven: bijv. correspondentie enz.
Bekijk de homepage
OOge

BerichtGeplaatst: zo 19 mei 2013 18:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Bron? Google? Dit gaat m.i. veel te ver. Zoals gezegd is het bureau niet verplicht om jouw administratie te verzorgen. Dat het wellicht een kleine moeite is om het voor je te doen, maakt het nog niet afdwingbaar.

Ik vraag hun ook niet mijn administratie te verzorgen. Ik vraag een overzicht van wat er betaald is aan rentes en wat daadwerkelijk naar de schuldeiser is gegaan zodat ik kan zien hoeveel en wat.

Situatie is dat de ex partner de helft van de restschuld van de hypotheek partner mee moet betalen (echtscheidingsconvenant). Maar zover bekent betaald hij niets. Dus vandaar dat ik een overzicht zou willen over wat er betaald is, en voor hoeveel de rente word afgelost en hoeveel er nog openstaat.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 19 mei 2013 18:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jeroen1989 schreef:
svdongen schreef:

svdongen lijkt niet altijd te beseffen dat het gevaar bestaat dat wat hij schrijft serieus wordt genomen.

BerichtGeplaatst: zo 19 mei 2013 18:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

OOge schreef:
Situatie is dat de ex partner de helft van de restschuld van de hypotheek partner mee moet betalen (echtscheidingsconvenant). Maar zover bekent betaald hij niets. Dus vandaar dat ik een overzicht zou willen over wat er betaald is, en voor hoeveel de rente word afgelost en hoeveel er nog openstaat.

Dit wordt allemaal wel heel erg onduidelijk nu.

Voor zover je wilt weten wat anderen aan weer anderen betalen hoeft een incassobureau jou dat niet te vertellen.

Voor zover je wilt weten wat jouw schuldeiser doet met de betalingen die jij verricht, is dat jouw zaak niet.

Als een incassobureau wil dat jij iets betaalt, zal het incassobureau je moeten vertellen wat je moet betalen.

Voor zover je voor een bepaalde schuld een betalingsregeling hebt getroffen, is het aan jou om die regeling na te komen. Lukt het je om één of andere reden niet om zelf bij te houden welke termijnen je hebt betaald, dan zul je daar op een bepaald moment door de schuldeiser wel aan worden herinnerd. Je loopt hierbij wel het gevaar dat je de betalingsregeling verspeelt en er betaling in één keer van de nog uitstaande schuld wordt gevorderd.

BerichtGeplaatst: zo 19 mei 2013 22:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laat ik het nogmaals verduidelijken.

Ik wil graag een overzicht ontvangen van alle betalingen die ik verricht heb om te kijken wat het openstaande bedrag is.

Een familielid heeft een scheiding achter de rug met een echtscheidingsconvenant waarin staat dat de schuld verdeeld word (artikeltje van notaris).
Omdat mijn familielid daar al genoeg door aan het hoofd had heeft ze nergens op gelet en gewoon van het incassobureau een betalingsregeling geaccepteerd.

Het bedrag van de openstaande schuld klopt natuurlijk niet, omdat de schuld eigenlijk verdeeld zou moeten worden. Alleen heeft dit incassobureau daar niets mee gedaan. Met als resultaat de restschuld te betalen. Nu kan zij dit natuurlijk vorderen van de ex, via de rechter maar dat is een ander verhaal.

Ze betaald ondertussen een flink bedrag waar naar mijn inzien ondertussen al de schuld voor de helft van is voldaan. Nu vraagt zij dus een overzicht van de afgeloste schulden. Natuurlijk weten we wat we betaald hebben, maar nergens is duidelijk hoeveel rente er betaald word of wat er betaald is omdat hun niets laten weten.

Dus mijn vraag rest, is er een wet of norm, waarin staat dat het incassobureau verplicht is te laten zien wat er betaald is, of hoe het is opgebouwd.
Aangezien het een gezamelijke schuld is, neem ik aan dat er ook de betalingen van de ex bij staat omdat het om een aflossing gaat.

snappie Smile
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 19 mei 2013 22:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om te beginnen is het niet handig om jezelf te verwarren met je familielid. Je schrijft "ik wil" en vervolgens "nu vraagt zij dus". Laten we niet meer over jou praten, maar over dat familielid.

Ten tweede voert het incassobureau slechts incassoopdrachten uit. Als je familielid het niet eens is met het gevorderde bedrag, of met de manier waarop dat bedrag is berekend, dan moet ze dat aankaarten bij haar schuldeiser. (Maar het incassobureau de schuld heeft overgenomen dan is het incassobureau natuurlijk de schuldeiser.)

Ten derde gaat het hier waarschijnlijk om een schuld waarvoor zowel zij als haar ex hoofdelijk aansprakelijk is. Dat betekent dat de schuldeiser ervoor mag kiezen haar voor het hele bedrag aan te spreken. Zij kan vervolgens haar ex aanspreken, maar dat is haar zaak en niet de zaak van de schuldeiser. Wat in het echtscheidingsconvenant staat doet voor de schuldeiser niet ter zake.

BerichtGeplaatst: zo 19 mei 2013 23:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat van de ik vorm dat klopt. Dat komt omdat ze nu in de ziektewet terecht is gekomen en heeft gevragen of ik dit voor haar wil uitzoeken.

Als het incassobureau ervoor gekozen heeft haar te vervolgen voor de schuld, dan is het voor haar misschien beter gewoon niet meer te betalen. Ze is in de ziektewet en zal hoogstwaarschijnlijk niet meer beter worden. Dat betekend dat ze net iets boven het minimum zal uitkomen en een aflossing van enkele honderden euro's niet meer lukt. Dit zal enkele tientjes worden. Ik neem aan, dat als er hier niks meer te halen is, ze naar de ex gaan ?
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 20 mei 2013 13:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

OOge schreef:
Dat van de ik vorm dat klopt. Dat komt omdat ze nu in de ziektewet terecht is gekomen en heeft gevragen of ik dit voor haar wil uitzoeken.

Ok. Ik neem aan dat je in je contact met de schuldeiser duidelijk maakt dat je namens je familielid optreedt.

Quote:
Als het incassobureau ervoor gekozen heeft haar te vervolgen voor de schuld, dan is het voor haar misschien beter gewoon niet meer te betalen.

Ik weet natuurlijk niet of de schuldeiser ervoor gekozen heeft om alleen haar aan te spreken. Er bestaat blijkbaar een flinke schuld, en ik neem aan dat hiervoor een betalingsregeling is getroffen?

Als ze stopt met betalen kan de schuldeiser (na een gerechtelijke uitspraak) overgaan tot beslaglegging. Maar op haar beurt kan zij haar ex tot betalen aansporen.

Om wat voor schuldeiser gaat het?

Ik denk dat je wat minder moet denken in termen van "ik heb recht op / jullie zijn verplicht om", maar meer in termen van "als jullie me niet een beetje helpen met het in kaart brengen van de schuld, dan krijgen we deze zaak nooit afgehandeld".

BerichtGeplaatst: ma 20 mei 2013 21:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is een restschuld van een hypotheek dus dat is inderdaad bijna een halve ton.
Er is inderdaad een betalingsafspraak gemaakt van rondom de 500 p/m. Maar aangezien ze nu rondom het minimum zal verdienen (70% loon) zal dit hooguit enkele tientjes worden.
De reden dat ze haar aangesproken hebben voor de schulden is duidelijk. Dat is omdat de ex toen een ww had. Daar viel niets te halen. Nu zijn de rollen omgedraaid.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds