|
Auteur |
Bericht |
Mkloostra
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: za 18 mei 2013 8:41 Onderwerp: Probleem met leraar |
|
|
Dag allen,
Een 21 jarige kennis van mij heeft een probleem met zijn leraar. Hij zit op het CIOS en heeft verder nog geen havo/vwo of mbo diploma. Over ongeveer twee weken gaat zijn klas op kamp waarbij deelname niet verplicht is. Normaliter gaat hij 1 dag naar school en heeft hij 1 dag stage. Hij heeft ervoor gekozen om niet mee te gaan op kamp. Onlangs heeft hij een mail van zijn leraar gekregen waarin oa het volgende in stond:
Quote: | Juridisch kan ik jullie niet verplichten om mee te gaan en waarschijnlijk vind de klas het ook beter zo. Maar ik kan jullie juridisch wel verplichten om op school te zijn.
Met andere woorden: jullie melden je maandag 27 mei om 8.30 uur bij mij bureau voor drie dagen school (tot 17.00 uur). Ik ben vast instaat een aantal bijzonder interessante opdrachten te bedenken om jullie 3 dagen full time bezig te houden.
Niet aanwezig zijn zal leiden tot een VSV melding bij de leerplicht ambtenaar en dit zal waarschijnlijk leiden tot een juridische procedure (lees: boete).
Ik ga er van uit dat jullie verstandige vervolg stappen nemen. |
Mijn kennis vraagt zich af of dit zomaar kan? Aangezien het kamp niet verplicht is en hij normaal maar 1 dag naar stage moet en 1 dag naar school. Graag jullie reacties.[/quote] |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: za 18 mei 2013 10:06 Onderwerp: |
|
|
Een 21-jarige heeft geen leerplicht. De leraar kan dus niet op grond van de Leerplichtwet uw kennis tot aanwezigheid verplichten. Misschien staat er wel iets in de huisregels van de school over verzuim en eventuele sancties. Maar wellicht heeft de school ook gedragsregels over docenten; de toon van de e-mail is agressief. Volgens mij is hier meer aan de hand. Misschien kan uw kennis terecht bij de vertrouwenspersoon van de school voor een gesprek? |
|
|
|
 |
Mkloostra
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: za 18 mei 2013 10:19 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor uw reactie. Het klopt dat er meer aan de hand is. Mijn kennis heeft ook aangegeven dat de leraar hem online een hapsnurker heeft genoemd. Volgens mij heeft hij hier nog een printscreen van gemaakt ook. Aangezien het kamp niet verplicht is vraag ik mij af of er sprake is van verzuim. Misschien dat dit terug te vinden is in de huisregels of een ander stuk. Ik zal eens kijken of ik iets kan vinden. |
|
|
|
 |
svdongen
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 18 mei 2013 11:37 Onderwerp: |
|
|
Als hij geen diploma heeft geldt, zo meen ik me te herinneren, de kwalificatieplicht. Echter, moet worden afgevraagd of het uberhaupt wel om een schoolprogramma gaat. |
|
|
|
 |
svdongen
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 18 mei 2013 15:07 Onderwerp: |
|
|
Kwalificatieplicht is niet van toepassing. Een school kan iemand niet dwingen ergens te zijn. De school kan wel de consequentie verbinden dat je wordt verwijderd, geschorst van onderwijs of je examen/diploma/vak niet haalt. |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 24 mei 2013 9:28 Onderwerp: Re: Probleem met leraar |
|
|
Mkloostra schreef: | Dag allen,
Een 21 jarige kennis van mij heeft een probleem met zijn leraar. Hij zit op het CIOS en heeft verder nog geen havo/vwo of mbo diploma. Over ongeveer twee weken gaat zijn klas op kamp waarbij deelname niet verplicht is. Normaliter gaat hij 1 dag naar school en heeft hij 1 dag stage. Hij heeft ervoor gekozen om niet mee te gaan op kamp. Onlangs heeft hij een mail van zijn leraar gekregen waarin oa het volgende in stond:
Quote: | Juridisch kan ik jullie niet verplichten om mee te gaan en waarschijnlijk vind de klas het ook beter zo. Maar ik kan jullie juridisch wel verplichten om op school te zijn.
Met andere woorden: jullie melden je maandag 27 mei om 8.30 uur bij mij bureau voor drie dagen school (tot 17.00 uur). Ik ben vast instaat een aantal bijzonder interessante opdrachten te bedenken om jullie 3 dagen full time bezig te houden.
Niet aanwezig zijn zal leiden tot een VSV melding bij de leerplicht ambtenaar en dit zal waarschijnlijk leiden tot een juridische procedure (lees: boete).
Ik ga er van uit dat jullie verstandige vervolg stappen nemen. |
Mijn kennis vraagt zich af of dit zomaar kan? Aangezien het kamp niet verplicht is en hij normaal maar 1 dag naar stage moet en 1 dag naar school. Graag jullie reacties. | [/quote]
Tenzij van te voren is aangegeven dat het kamp verplicht was of dat er een alternatief onderwijsprogramma zou zijn voor de leerlingen die niet mee gaan, mag dit zeer zeker niet. Een opleiding hoort een onderwijsprogrammma te hebben dat vooraf aan de leerlingen wordt verteld. Gelet op de toon van de e-mail en het ongerechtvaardigde dreigement zou ik overwegen om een klacht in te dienen. |
|
|
|
 |
Rotje
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 23
|
Geplaatst: di 25 jun 2013 23:16 Onderwerp: |
|
|
Voor informatie, en soms ook advies, kan je als jeugdige of ouder ook zelf de leerplichtambtenaar in je gemeente bellen.
Ze zitten daar echt niet alleen maar voor de scholen. |
|
|
|
 |
|