|
Auteur |
Bericht |
MissC
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 15 mei 2013 14:37 Onderwerp: Mag een Gerechtsdeurwaarder GBA gegevens opnieuw gebruiken? |
|
|
Hallo,
Wanneer een Gerechtsdeurwaarder in een eerder gerechtelijke zaak GBA gegevens opvraagd, mag hij deze GBA gegevens dan opnieuw gebruiken in een nieuwe buitengerechtelijke zaak?
Mag hij deze gegevens dan bewaren in zijn systeem, zodat hij hier weer in kan kijken als hij een nieuwe (buitengerechtelijke) zaak start?
En is hier wat over te vinden?
Bedankt alvast!
MVG,
MissC |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: do 16 mei 2013 13:26 Onderwerp: |
|
|
Ik zou de Wet Bescherming Persoonsgegevens er eens op na slaan. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
MissC
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 16 mei 2013 22:17 Onderwerp: |
|
|
Daar had ik al gekeken, maar ik kom er niet uit. |
|
|
|
 |
svdongen
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 16 mei 2013 22:45 Onderwerp: |
|
|
Oei! Je kan in ieder geval vorderen dat de gegevens uit het systeem der Deurwaarders worden verwijderd neem ik aan, als we het toch zo op privacy gesteld hebben (terwijl alles wel op bv. facebook staat bij velen).
Ik zal eens kijken. Oh:
Art. 7 WBP
Persoonsgegevens worden voor welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde doeleinden verzameld.
Gut. Dit lijkt mij toch niet echt het doel dan. Heb jij toestemming verleend voor de verwerking? Anders mocht het namelijk niet eens. Als je de rest leest, is het niet echt nodig om ze op te slaan. Ik zou dus vragen ze te verwijderen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 17 mei 2013 1:24 Onderwerp: Re: Mag een Gerechtsdeurwaarder GBA gegevens opnieuw gebruiken? |
|
|
MissC schreef: | Wanneer een Gerechtsdeurwaarder in een eerder gerechtelijke zaak GBA gegevens opvraagd, mag hij deze GBA gegevens dan opnieuw gebruiken in een nieuwe buitengerechtelijke zaak?
Mag hij deze gegevens dan bewaren in zijn systeem, zodat hij hier weer in kan kijken als hij een nieuwe (buitengerechtelijke) zaak start? |
Als die nieuwe zaak zich al aan het aandienen is, hoeven de gegevens natuurlijk niet weggegooid te worden wetende dat ze binnenkort opnieuw zullen moeten worden opgevraagd.
Maar als de gerechtsdeurwaarder een databank aanlegt met daarin de persoonsgegevens van alle personen waar hij ooit aan de deur heeft geklopt, of het nu voorzienbaar is dat hij die gegevens binnenkort weer nodig heeft of niet, dan is daar natuurlijk geen noodzaak voor. Art. 10 lid 1 Wbp schrijft voor dat persoonsgegevens niet langer bewaard worden in een vorm die het mogelijk maakt de betrokkene te identificeren, dan noodzakelijk is voor de verwerking van de doeleinden waarvoor zij worden verzameld of vervolgens worden verwerkt.
Wat is het probleem precies, of wat is de situatie. Als een gerechtsdeurwaarder gewoon zijn werk doet maar een bepaald adres niet opnieuw heeft opgevraagd maar heeft teruggevonden in een stapel paperassen behorende bij oude zaken, lijkt er mij niet veel aan de hand te zijn. Ik betwijfel bijvoorbeeld dat de Wbp ertoe verplicht om na het afsluiten van een zaak alle namen en adressen uit Word-documenten te verwijderen. Zo valt de Wbp misschien wel te lezen, maar tot een realistisch resultaat leidt dat niet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: za 18 mei 2013 9:57 Onderwerp: |
|
|
GBA gegevens mogen "in het kader van een juridische procedure" worden opgevraagd door advocaten en gerechtsdeurwaarders. Het begrip 'juridische procedure' is vaag. Er hoeft niet binnen een bepaalde termijn na het opvragen van de gegevens een zaak aanhangig te worden gemaakt. Dat een zaak "buitengerechtelijk" is, hoeft dus nog niet te betekenen dat de deurwaarder de gegevens niet mag gebruiken.
Overigens zijn tegenwoordig de gegevens uit het kadaster gekoppeld aan de gegevens uit het GBA. Het kadaster is te allen tijde openbaar toegankelijk. Als je al weet waar iemand woont en bijvoorbeeld alleen de burgerlijke staat of volledige naam wil controleren, heb je het GBA dus niet meer nodig. |
|
|
|
 |
|