Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 23 jul 2025 22:02
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Appartement met gedeelde voordeur
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
nomko

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: di 14 mei 2013 21:42    Onderwerp: Appartement met gedeelde voordeur Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn zoon/schoondochter huurt op dit moment een appartement in Lelystad waarbij ze gebruikt maakt van een gedeelde voordeur. Het appartement bevindt zich in een woonhuis die als is opgedeeld in 3 appartementen: begane grond/1e verdieping/2e verdieping. Ze maken het vaak mee dat de verhuurder zomaar plotsklaps voor haar deur staat (niet de voordeur maar de deur die haar appartement scheidt van het gemeenschappelijke halletje dan wel trap. Deze deur heeft aan de binnenkant wel de mogelijkheid om afgesloten te worden middels een deurslot en ketting. Mijn zoon/schoondochter bewonen de 1e verdieping. Alle post voor de 3 bewoners gaat door 1 brievenbus, er zijn wel 3 afzonderlijke deurbellen aan de buitenkant van de woning naast de echte voordeur.
Hierover heb ik een paar vragen:
- Is de gemeenschappelijke hal/trap een openbare plek waar de verhuurder zonder toestemming toegang tot mag hebben?
- Wat is feitelijk de echte voordeur van het appartement van mijn zoon/schoondochter? De deur beneden waar ze naar binnen treden of de deur die haar appartement scheidt van de gemeenschappelijke trap/hal?
- Wat zijn de rechten van de verhuurder in dit geval? Mag hij zich zomaar toegang verschaffen tot het gemeenschappelijke deel? De verhuurder zegt dat hij hier wel toegang tot heeft.

Ben benieuwd wat jullie antwoorden zijn en in welke wetboek(en) dit geregeld is en wat mijn zoon/schoondochter hier tegen kunnen doen.

Alvast bij voorbaat mijn dank!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 15 mei 2013 0:25    Onderwerp: Re: Appartement met gedeelde voordeur Reageer met quote Naar onder Naar boven

nomko schreef:
- Is de gemeenschappelijke hal/trap een openbare plek waar de verhuurder zonder toestemming toegang tot mag hebben?

Niet openbaar natuurlijk, maar duidelijk niet het exclusieve terrein van je zoon/schoondochter. Het lijkt me niet ongewoon dat de huurder als beheerder toegang heeft tot de trap, al was het maar om schoon te (laten) maken.

Hoe zou het anders moeten? Zou de beheerder eerst ieder van de huurders om toestemming moeten vragen, bijv. wanneer een appartement leeg staat en hij het aan kandidaathuurders wil tonen?

Quote:
- Wat is feitelijk de echte voordeur van het appartement van mijn zoon/schoondochter? De deur beneden waar ze naar binnen treden of de deur die haar appartement scheidt van de gemeenschappelijke trap/hal?

Je zoon/schoondochter hebben het exclusieve gebruik van hun appartement. Wat je voordeur wilt noemen hangt af van je definitie. Een bezoeker zal beneden moeten aanbellen.

Quote:
- Wat zijn de rechten van de verhuurder in dit geval? Mag hij zich zomaar toegang verschaffen tot het gemeenschappelijke deel? De verhuurder zegt dat hij hier wel toegang tot heeft.

Lijkt me niet onredelijk. Ik neem aan dat de huurovereenkomst niet uitdrukkelijk iets anders bepaald.

Quote:
Ben benieuwd wat jullie antwoorden zijn en in welke wetboek(en) dit geregeld is en wat mijn zoon/schoondochter hier tegen kunnen doen.

Wetboeken kunnen niet alles in detail regelen. Maar denk eens aan de heel gebruikelijke situatie van een appartementencomplex met tientallen appartementen achter een gezamenlijke ingang met lift. Het is volkomen gebruikelijk dat de beheerder toegang heeft.

Wat is het probleem? De andere huurders kunnen toch ook "plotsklaps voor haar deur" staan? Is de verhuurder zoveel onaangenamer dan de andere huurders?

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: wo 15 mei 2013 8:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geachte Bona Fides,

Als eerste dank voor uw reactie. ten tweede zou ik u willen verzoeken een volgedne keer te reageren met een mildere toon ipv. een agressieve toonaard. Uw toonaarde in uw reactie komt bij nogal agressief over.

Goed, dit gezegd hebbende wil ik u dan nu op het volgende wijzen. Ik heb vanochtend toch even verder gaan zoeken en kom dit tegen:

http://www.rechtsbijstandverzekering.com/studenten-faq-juridisch/huurrecht/verstoring-woongenot/
In deze faq wordt gesteld dat een verhuurder niet zomaar zonder meer een gemeenschappelijke ruimte mag betreden zonder toestemming of gegronde reden. De verhuurder van mijn zoon/schoondochter betreedt onaangekondigd de gemeenschappelijke ruimte zonder gegronde reden. Aangezien mijn zoon/schoondochter de huur hebben opgezegd vorige maand valt de verhuurder hun nu constant lastig en intimideerd de verhuurder mijn schoondochter. Deze acties van de verhuurder vallen dus binnen de kaders van hetgeen er vermeld staat in de link.

Dan kom ik op deze forum deze topic tegen:http://rechtenforum.nl/forum/thread/t/38184/start/0/postdays/0/postorder/asc/highlight//?sid=6fc77139bcac9c6a049c37d39a615c18. Hierin wordt hetzelfde gesteld, de verhuurder mag niet zonder meer zichzelf toegang verschaffen tot de gemeenschappelijke ruimte zonder gegronde reden of vooraankondiging.

Ik heb vanochtend mijn schoondochter/zoon geadviseerd om contact op te nemen met DAS en daar juridisch advies in te winnen. Echter blijkt al uit een eerdere contact met DAS dat de verhuurder weinig rechten heeft of opeisen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 15 mei 2013 11:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nomko schreef:
Geachte Bona Fides,

Als eerste dank voor uw reactie. ten tweede zou ik u willen verzoeken een volgedne keer te reageren met een mildere toon ipv. een agressieve toonaard. Uw toonaarde in uw reactie komt bij nogal agressief over.

Milder? Omdat er duidelijk, maar niet geheel in uw straatje, wordt gereageerd, dient er een mildere toon aangenomen te worden? Ik denk dat u zich niet zo aan moet stellen.

Quote:

http://www.rechtsbijstandverzekering.com/studenten-faq-juridisch/huurrecht/verstoring-woongenot/
In deze faq wordt gesteld dat een verhuurder niet zomaar zonder meer een gemeenschappelijke ruimte mag betreden zonder toestemming of gegronde reden. De verhuurder van mijn zoon/schoondochter betreedt onaangekondigd de gemeenschappelijke ruimte zonder gegronde reden. Aangezien mijn zoon/schoondochter de huur hebben opgezegd vorige maand valt de verhuurder hun nu constant lastig en intimideerd de verhuurder mijn schoondochter. Deze acties van de verhuurder vallen dus binnen de kaders van hetgeen er vermeld staat in de link.

Dan kom ik op deze forum deze topic tegen:http://rechtenforum.nl/forum/thread/t/38184/start/0/postdays/0/postorder/asc/highlight//?sid=6fc77139bcac9c6a049c37d39a615c18. Hierin wordt hetzelfde gesteld, de verhuurder mag niet zonder meer zichzelf toegang verschaffen tot de gemeenschappelijke ruimte zonder gegronde reden of vooraankondiging.

Ik denk dat je bij gemeenschappelijke ruimte, zoals die bedoeld wordt in de door jou aangehaalde artikelen, toch meer moet denken aan een gemeenschappelijke keuken, woonkamer of badkamer. Een hal/trappenhuis kan toch moeilijk als "gemeenschappelijke ruimte" worden aangemerkt waar de verhuurder niet zo maar zou mogen komen.

Uiteindelijk benoem jij wel een ander probleem waar je wel degelijk wat tegen zou kunnen doen. Het gaat je namelijk niet zozeer om het betreden van de hal, maar om het intimideren. Dat is uiteraard iets wat een verhuurder niet mag doen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds