|
Auteur |
Bericht |
Barbanientje
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 08 mei 2013 19:40 Onderwerp: Rechten bij eigen ontslag, onzekerheid nieuw contract |
|
|
Een vriendin van mij heeft recentelijk ontslag genomen bij haar huidige baan (tijdelijk contract) omdat zij een nieuwe baan gevonden heeft (vaste aanstelling). Haar nieuwe overeenkomst is momenteel alleen nog mondeling toegezegd, ze heeft haar daadwerkelijk contract dus nog niet getekend.
Haar huidige contract zou sowieso per 31 mei beëindigd worden, dit was een uitzendcontract voor bepaalde tijd. Omdat haar nieuwe werkgever echter wilde dat ze snel zou beginnen heeft ze dit vervroegd laten beëindigen. Haar nieuwe werkgever doet nu echter een beetje vaag over het laten toekomen van het contract en over de exacte startdatum.
Wat zijn haar rechten omtrent het krijgen van een uitkering (ter overbrugging)? Heeft zie hier sowieso geen recht op omdat ze zelf ontslag heeft genomen of heeft ze hier wel recht op maar dan pas vanaf 31 mei (dan zou haar contract sowieso eindigen?
Het is natuurlijk een vrij uitzonderlijke situatie omdat de meeste mensen pas hun huidige contract beëindigen nadat ze ook daadwerkelijk het nieuwe contract hebben getekend/ontvangen.
Ik hoor graag advies en bevindingen. |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: do 09 mei 2013 16:25 Onderwerp: |
|
|
Een recht op een WW-uitkering kan pas op 31 mei 2013 ontstaan, mits ook aan de andere voorwaarden voor het verkrijgen van die uitkering is voldaan. Het UWV beschouwt de eenzijdige opzegging als een benadelingshandeling, waardoor je het recht op WW (voorlopig) verspeelt.
Het is buitengewoon onverstandig om een arbeidsovereenkomst zelf op te zeggen zonder eerst een nieuwe overeenkomst te tekenen. Als de nieuwe werkgever van uw vriendin weigert een arbeidsovereenkomst aan te bieden, valt uw vriendin waarschijnlijk tussen wal en schip, omdat zij niet kan bewijzen dat de nieuwe werkgever een toezegging aan haar heeft gedaan en zij nog geen werkzaamheden voor die werkgever heeft verricht. |
|
|
|
 |
svdongen
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 09 mei 2013 16:35 Onderwerp: |
|
|
Tenzij dit wel kan worden bewezen of kan worden losgehaald door buitengewoon slimme verhoren natuurlijk
Afijn: ze kan deze toezegging in principe niet bewijzen? |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: do 09 mei 2013 16:40 Onderwerp: |
|
|
svdongen schreef: | Tenzij dit wel kan worden bewezen of kan worden losgehaald door buitengewoon slimme verhoren natuurlijk
Afijn: ze kan deze toezegging in principe niet bewijzen? |
Principes hebben er niets mee te maken; bewijslevering is heel praktisch. Een mondelinge toezegging kan je volgens mij alleen bewijzen met een bandopname of getuigenverklaringen. Overigens, als de werkgever in een procedure zou erkennen dat hij de toezegging heeft gedaan, kom je niet aan de bewijsvraag toe. Ingevolge artikel 149 Rv staat tussen partijen dan vast dat de toezegging is gedaan, omdat de werkgever de stelling van de vriendin niet heeft betwist. |
|
|
|
 |
svdongen
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 09 mei 2013 18:00 Onderwerp: |
|
|
Dat weet ik. Ik bedoelde eigenlijk te vragen of er dus bewijs is zoals getuigen of opname of correspondentie etc. die hierop wijst ? |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: di 14 mei 2013 14:46 Onderwerp: |
|
|
Per wanneer eindigt feitelijk het huidige contract? Heeft ze inderdaad de overeenkomst tussentijds opgezegd of heeft ze feitelijk alleen bevestigd dat de overeenkomst per 31 mei komt te vervallen? Ook in een (uitzend)contract voor bepaalde tijd staat doorgaans een opzegtermijn van een maand, dus als ze in april heeft opgezegd, zou dat per eind mei gelden en zou dat wellicht kunnen worden uitgelegd als een bevestiging van die beëindiging van rechtswege. In dat geval is wellicht geen sprake van verwijtbare werkloosheid. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
|