Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
verkiezingsbed...
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 18 jul 2025 10:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Huur achterstand & huurcommissie
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kruis123

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: di 07 mei 2013 21:06    Onderwerp: Huur achterstand & huurcommissie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is een heel erg lang verhaal, dus ik hoop het kort te houden maar met genoeg informatie.

Ik woon sinds 15 oktober 2012 in een zelfstandige appartement. Het is de 2e etage in een huis die gesplitst is in appartementen. Mij appartement is op de zolder.

Ik ben naar de huurcommissie gegaan op advies van mijn onderbuurvrouw omdat zij mij er op attendeerde dat de huur te hoog was. Zij heeft zelf ook een huurverlaging gekregen namelijk.
Ik heb sinds December aangegeven bij de makelaar dat de huur te hoog was. Omdat ik geprobeerd had om het zonder de huurcommissie te regelen heb ik pas in Maart alle formulieren naar de huurcommissie gestuurd. De makelaar heeft nadat ik de formulieren had doorgestuurd een tegen aanbod gedaan voor huurverlaging, maar dat was nog steeds hoger dan de mogelijke huurprijs die ik van de huurcommissie site had berekend én hoger dan de huur mijn onderbuurvrouw betaald (zij heeft een grotere ruimte). Andere buurman is ook bezig met de huurcommissie over de huur.
De huurcommissie is nog bezig met een uitspraak. (Dit gaat over de huur én servicekosten waar de huurcommissie mee bezig is)

Sinds februari heb ik niet mijn huur betaald omdat ik geen geld heb.
Mijn huurtoeslag was gestopt in februari omdat mijn appartement niet goed geregistreerd is en mijn onderbuurman ook huurtoeslag heeft aangevraagd op hetzelfde adres. Ik weet niet precies hoe en wat, maar dat het iets te maken heeft met het kadaster en dat dit pand niet opgesplitst is?

Mijn man is naar Nederland gekomen in November vanuit Amerika en de immigratie kosten waren hoger dan verwacht. Hij heeft zelf nog geen inkomen.

Nu is het probleem dat we een brief hebben gekregen dat we voor moeten komen, vanwege de huur achterstand, volgende week.

Buiten het feit dat ik nogal in paniek ben, wil ik heel graag weten wat mijn opties zijn.

Is er een mogelijkheid om te wachten totdat de huurcommissie een uitspraak heeft gemaakt over de huur om alle kosten te herberekenen?

Ik wil hier weg, en het is ook wel duidelijk dat ook echt daadwerkelijk moet verhuizen, maar hoe snel gaat dit? Is het zo dat je binnen een dag alles moet verhuizen of krijg je meer tijd?

Ben ik al zo ver dat ik het allemaal maar moet betalen en gelijk het appartement uit moet?

Ik weet niet wat ik moet doen nu.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
svdongen

Leeftijd: 29
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: di 07 mei 2013 21:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ten eerste wil ik opmerken dat het bijna misbruik van het procesrecht lijkt als je opeens voor moet komen zonder dat er verder iets is gebeurd?
Bekijk de homepage
Kruis123

BerichtGeplaatst: wo 08 mei 2013 7:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een incasso brief gekregen 2 weken geleden. Daarin stond dat ik binnen 5 dagen moest betalen. Ik heb de incasso bureau gebeld en gemeld dat ik het geld niet had. Ik heb de situatie uitgelegd over de huurcommissie etc en ik heb gemeld dat ik zou proberen om geld te vinden.
Ik heb vrienden/familie gevraagd, gesmeekt eigenlijk, en bij de bank langs geweest, maar geen resultaat.
Ik weet niet wat ik nu kan doen, moet doen, mag doen..
svdongen

BerichtGeplaatst: wo 08 mei 2013 14:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

5 dagen is uberhaupt veel te kort. Normaal is er een ingebrekestelling waarna je twee weken de tijd krijgt om te betalen. Daarna volgt pas de zogenaamde 'sommatie' van het incassobureau. Merkwaardige gang van zake.

Ben je op papier ooit echt 'in gebreke' gesteld?
Bekijk de homepage
Kruis123

BerichtGeplaatst: wo 08 mei 2013 15:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik had voor januari niet mijn huur betaald, er was een email gestuurd om te vragen of ik kon betalen. iI had toen eind van de maand de huur betaald, maar toen zat ik dus te kort voor februari en volgende maanden (Toen werd de huurtoeslag gestopt, huwelijk en immigratie kosten etc).

Ik heb het idee dat zij mij eruit willen voordat de huurcommissie een uitspraak maakt want ze weten dat de huur te hoog is.
En geloof mij, ik wil weg, maar niet voordat de huurcommissie een uitspraak heeft gemaakt. Daarna ga ik wel verhuizen zodat ze van mij af zijn, want ik heb sinds december alleen maar hoofdpijn van ze.
svdongen

BerichtGeplaatst: wo 08 mei 2013 17:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Belangrijk: heb jij eerder aan de verhuurder gemeld voor het incassobureau erbij kwam dat je niet kon betalen?

Anders hebben ze onjuist gehandeld door te vorderen voor je officieel in gebreke bent gesteld. Feit is dat je wilt kijken naar de uitspraak van de huurcommissie. Dat lijkt redelijk en heel logisch. Natuurlijk wil de huurder dat niet, want hij is bang dat z'n huurprijs te hoog is.

Ik heb weinig verstand van het huurrecht op zich en hoe eventuele betalingsverplichtingen zouden worden opgeschort als de zaak in behandeling is bij de huurcommissie. Dat is natuurlijk wel van belang, maar daar durf ik geen uitspraak over te doen.

In ieder geval is, gezien de situatie, de vordering van de verhuurder niet redelijk in mijn ogen.

Edit: gezien de complexiteit misschien ook een goed idee het geval + dagvaarding voor te leggen aan een pro deo advocaat?
Bekijk de homepage
svdongen

BerichtGeplaatst: wo 08 mei 2013 18:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Afgezien daarvan moet ik na wat verder onderzoek toch concluderen dat er geen gronden zijn, anders dan evt. de redelijkheid en billijkheid, om van betaling af te zien. M.a.w.: je zult moeten betalen de huurprijs zoals overeengekomen.

ECHTER: zodra de huurcommissie in jouw voordeel beslist krijg je de € 25 griffierechten terug en mag je met terugwerkende kracht het teveel betaalde terugvorderen.

Is het zo duidelijk?
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds