|
Auteur |
Bericht |
Ludo_van_GTST
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: do 28 feb 2013 12:51 Onderwerp: Hoe kan een 'Houder' brevi manu leveren? |
|
|
Hallo beste forumgangers!
Ik heb een vraagje betreffende de bezitsverschaffing door houders.
Dat houders geen bezit kunnen overdragen is mij bekend, maar ze kunnen deze wel verschaffen. Dit verschaffen kan volgens mijn docent goederenrecht op 2 manieren; door middel van feitelijke overgave (Bijv houder A geeft letterlijk een boek te leen aan B, art 3:114 BW) en door levering brevi/longa manu (Art 3:115 BW).
De laatste methode snap ik niet helemaal. Ik kan geen concreet voorbeeld bedenken bij de laatste 2 situaties. Want hoe kan een houder nou ZONDER feitelijke handeling een derde bezit verschaffen over een goed welke hij voor de eigenaar houdt?
Een voorbeeldje: meneer A houdt een tv voor meneer B. Meneer A wil dmv brevi manu de tv leveren aan meneer C.
Hoe is dan de feitelijke gang van zaken?
Alvast heel erg bedankt mensen!
Groet, Ludo |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: do 28 feb 2013 18:49 Onderwerp: |
|
|
...
Laatst aangepast door Regin op do 28 feb 2013 19:42, in totaal 2 keer bewerkt |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 28 feb 2013 19:07 Onderwerp: |
|
|
Het voorbeeld van bezitsverschaffing door feitelijke overgave klopt niet+ in het voorbeeld geeft A aan B te leen, zodat B houder wordt en geen bezitter.
Denk bij bezitsverschaffing door feitelijke overgave aan het volgende voorbeeld:
A leent een boek aan B. B (houder) verkoopt en levert art. 3:90 BW aan C, door feitelijke overgave.
Voorbeeld van levering brevi manu door houder:
A leent een boek aan B, B leent het boek vervolgens aan C. B is nu middellijk houder en C onmiddellijk houder. Nu de levering brevi manu: houder B verschaft het bezit aan C.
Voorbeeld van levering longa manu door houder:
A leent een boek aan B, B leent het boek vervolgens aan C. B is nu middellijk houder en C onmiddellijk houder. houder B levert het boek aan D, terwijl hij dit aan C mededeelt. |
|
|
|
 |
Ludo_van_GTST
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: ma 06 mei 2013 17:36 Onderwerp: |
|
|
Marja sorry voor de late reactie, in ieder geval SUPER bedankt!
Jouw uitleg heeft was heel helder en heeft me ontzettend geholpen!
MVG, Ludo |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 06 mei 2013 17:56 Onderwerp: |
|
|
Graag gedaan.
Merk nog op dat een houder niet c.p. (art. 3:115 aanhef en onder a BW) kan leveren. Bijvoorbeeld: A leent een boek aan B (B wordt houder voor A). B kan nu niet het boek c.p. leveren aan C, want dan zou hij uit eigen beweging zich van houder voor A tot houder van C maken. Hieraan staat het interversieverbod (art. 3:111 BW) in de weg. |
|
|
|
 |
|