Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 18 jun 2025 12:13
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wet dwangsom bij niet-tijdige beslissing
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ella

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: do 25 apr 2013 19:20    Onderwerp: Wet dwangsom bij niet-tijdige beslissing Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn vakantievriendje heeft op 2 januari 2012 een naturalisatie-aanvraag ingediend.
Op 2 januari 2013 had hij nog geen beslissing gekregen, dus heeft hij toen de IND ingebreke gesteld.
Op 15 januari 2013 kreeg hij een briefje waarin een ambtenaar namens de staatssecretaris meedeelt hem voor naturalisatie voor te dragen.
Op 2 februari 2013 heeft Beatrix het KB ondertekend.
Op 2 maart 2013 was de naturalisatieceremonie waar hem het KB werd uitgereikt.

Welke dwangsom wegens niet-tijdige beslissing komt mijn vriendje toe ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jeroen1989

Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 26 apr 2013 12:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De IND dient in beginsel binnen één jaar te beslissen op het naturalisatieverzoek, in casu zou dit dus op 2 januari 2013 zijn. Het is echter mogelijk om de termijn van één jaar, tweemaal te verlengen met max. 6 maanden. In casu is er blijkbaar geen besluit tot verlenging van de termijn genomen? De IND heeft echter NA de ingebrekenstelling nog een termijn van twee weken om te beslissen op de aanvraag. In casu is dit 1 dag later gebeurd, namelijk op 15 januari. Waarschijnlijk is deze brief eerder verzonden dan 15 januari, daarvoor moet je even de dagstempel bekijken.

In casu lijkt er dus geen mogelijkheid voor een dwangsom!
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: za 27 apr 2013 8:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is dat briefje van 15 januari wel het besluit waar een jaar over gedaan mocht worden? Of is dat pas het KB van maart?
ella

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: zo 28 apr 2013 13:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste cia76,

Ik gok - conform jouw suggestie - dat de brief van 15 januari niet het relevante "besluit" is, maar weet dit niet zeker.

Kun jij dat verder uitzoeken?
jeroen1989

BerichtGeplaatst: ma 29 apr 2013 8:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onder welke brief staat er een verwijzing naar rechtsmiddelen?
BartL

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: wo 01 mei 2013 8:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ella schreef:
Beste cia76,

Ik gok - conform jouw suggestie - dat de brief van 15 januari niet het relevante "besluit" is, maar weet dit niet zeker.

In artikel 60b van het Besluit verlies en verkrijging Nederlanderschap is aangegeven dat het besluit tot naturalisatie in werking treedt bij de ceremonie en terugwerkt tot de dag van ondertekening van het KB. Dat lijkt mij dus ook het relevante besluit.
jeroen1989

BerichtGeplaatst: wo 01 mei 2013 8:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BartL schreef:
ella schreef:
Beste cia76,

In artikel 60b van het Besluit verlies en verkrijging Nederlanderschap is aangegeven dat het besluit tot naturalisatie in werking treedt bij de ceremonie en terugwerkt tot de dag van ondertekening van het KB. Dat lijkt mij dus ook het relevante besluit.

Het tijdstip van inwerkingtreding is nagenoeg nooit hetzelfde tijdstip als ontstaan van het besluit. Voor de dwangsom bepaling geldt niet het onherroepelijk dan wel van kracht gaan van een besluit, maar het moment waarop een besluit wordt genomen?
BartL

BerichtGeplaatst: wo 01 mei 2013 9:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jeroen1989 schreef:
BartL schreef:
ella schreef:
Beste cia76,

Het tijdstip van inwerkingtreding is nagenoeg nooit hetzelfde tijdstip als ontstaan van het besluit. Voor de dwangsom bepaling geldt niet het onherroepelijk dan wel van kracht gaan van een besluit, maar het moment waarop een besluit wordt genomen?

Waarom is dat relevant? In dit geval namelijk wel. Door art 60b BvvN is 2 februari de dag waarop het besluit is genomen en met terugwerkende kracht ook het moment waarop het in werking treedt. Dus ook neem ik aan de dag dat het oplopen van de dwangsom stopt.
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 01 mei 2013 15:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Artikel 4:17 Awb spreekt over het niet tijdig geven van een beschikking (anders dan nemen). De beschikking is pas in maart "gegeven" zodat het mij verdedigbaar lijkt om de dwangsommen totaan die datum als verbeurd te beschouwen. Dat de werking van de beschikking terugwerkt hoeft hier niet aan af te doen. Wellicht dat de memorie van toelichting hier nog wat over zegt. Ella, zoek jij dat verder uit? Smile
BartL

BerichtGeplaatst: do 02 mei 2013 8:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Artikel 4:17 Awb spreekt over het niet tijdig geven van een beschikking (anders dan nemen). De beschikking is pas in maart "gegeven" zodat het mij verdedigbaar lijkt om de dwangsommen totaan die datum als verbeurd te beschouwen. Dat de werking van de beschikking terugwerkt hoeft hier niet aan af te doen. Wellicht dat de memorie van toelichting hier nog wat over zegt. Ella, zoek jij dat verder uit? Smile

Je kunt er inderdaad over twisten. Maar omdat je op 2 februari ook daadwerkelijk weet dat het besluit is genomen en omdat de periode tot maart enkel dient om er een ceremonieel tintje aan te kunnen geven, vind ik het beter te verdedigen dat de beschikking op 2 februari gegeven is. Volgens mij (maar dat mag Ella opzoeken) wordt in de MvT vooral de nadruk gelegd op de duidelijkheid die er voor de aanvrager moet worden gecreerd. Die is er op 2 februari.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds