|
Auteur |
Bericht |
ZeeGroen
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 26 apr 2013 21:40 Onderwerp: Mindering van eis en beslissing rechter (civiel–kleine zaak) |
|
|
Ik vraag iemand van dit forum om inzicht. Voordat ik verder schrijf, meld ik dat ik géén jurist ben. Ik vraag hiervoor begrip.
Ik heb een vonnis ontvangen op een civiele procedure in conventie en reconventie voor minder dan EUR 1.750, waarin de rechter in mijn visie een aparte conclusie maakt. Mijn conclusie van antwoord en dupliek waren voldoende onderbouwd om de vordering uit de conclusie van eis in conventie als onjuist vast te stellen. Mijn vorderingen in reconventie zijn uiteindelijk afgewezen.
De kronkel ligt voor mij in de conclusie van dupliek in reconventie waarin een mindering van eis wordt toegevoegd door de eiser. Door deze mindering van eis, het verschil uit mijn verweer, heeft de rechter beslist dat de vordering ingesteld door de eiser juist is ná de mindering van eis en ik tevens in conventie verlies. Het gevolg is mede veroordeling in proceskosten en salariskosten van eiser.
Ik ben het niet eens met de beslissing dat ik in beide gevallen heb verloren en volledig moet betalen voor de proceskosten en salaris. Ik had op zijn minst in conventie in het gelijk gesteld moeten worden. Tevens hadden beide partijen eigen kosten voor rekening moeten nemen.
Op grond van het bedrag kan ik niet in hoger beroep. Is er een mogelijkheid om dit vonnis onder andere ogen te krijgen als alternatief?
Ik zou het prettig vinden als iemand een korte uitleg kan geven over deze mindering van eis indien dit een strategisch foefje betreft van eiser.
Dank |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: ma 29 apr 2013 22:44 Onderwerp: |
|
|
Het vonnis komt niet in aanmerking voor herroeping. Als je in je verweer je alleen maar hebt verzet tegen de hoogte van de vordering, maar niet het bestaan van de vordering hebt betwist, dan zal de rechter bij een eisvermindering tot het bedrag dat niet wordt betwist, de vordering moeten toewijzen. Dat volgt uit art. 149 Rv. |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: do 02 mei 2013 10:13 Onderwerp: |
|
|
Op (zeer) beperkte gronden kan beroep in cassatie worden ingesteld; zie art. 80 RO. |
|
|
|
 |
|