|
Auteur |
Bericht |
gerard12
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: do 25 apr 2013 20:38 Onderwerp: huurprijs in contract hoger dan in advertentie internet |
|
|
Goedenavond,
Ik heb vandaag een bezichtiging gehad van een appartement
http://kamernet.nl/Appartement-Groningen-Helper%20Westsingel/details.html?id=960906 om precies te zijn,
nu staat in die advertentie 450 kaal, dat heb ik ook nog nagevraagd ter bevestiging, en daar is instemmend op gereageerd, nu ben ik daar geweest en blijkt de huurprijs opeens 650 kaal te zijn, ik voel me behoorlijk misleid en mijn vraag is of ik hier wat aan zou kunnen doen.
alvast bedankt! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 25 apr 2013 22:14 Onderwerp: |
|
|
Behalve die kamer niet huren kun je daar niets tegen doen. Zo'n advertentie op internet is geen bindend aanbod. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
gerard12
|
Geplaatst: do 25 apr 2013 22:33 Onderwerp: |
|
|
ook niet als ik een bevestiging ervan heb zwart op wit? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 25 apr 2013 23:18 Onderwerp: |
|
|
gerard12 schreef: | ook niet als ik een bevestiging ervan heb zwart op wit? |
Alleen als je alleen nog akkoord hoefde te gaan.
Als je nog niet hebt bezichtigd, en de verhuurder of zijn makelaar o.i.d. heeft jou nog niet kunnen zien om te kunnen besluiten al dan niet met jouw persoon in zee te gaan, dan kun je niets. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
gerard12
|
Geplaatst: vr 26 apr 2013 0:11 Onderwerp: |
|
|
nou ik heb vandaag dus een bezichtiging gehad, en als ik ja zou zeggen, zou ik er vanaf 1 mei in kunnen |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 26 apr 2013 1:16 Onderwerp: |
|
|
gerard12 schreef: | nou ik heb vandaag dus een bezichtiging gehad, en als ik ja zou zeggen, zou ik er vanaf 1 mei in kunnen |
Je kunt er natuurlijk voor kiezen het aanbod te aanvaarden.
Goed, je weet nu wel waar dit heen gaat. Als je een zaak aanspant krijg je wellicht je reiskosten terug. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
KathyKat
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: vr 26 apr 2013 1:19 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Zo'n advertentie op internet is geen bindend aanbod. |
M.i. is het geen aanbod.
Een advertentie op internet is een uitnodiging om in onderhandelingen te treden. Zie het Hofland/Hennis arrest. _________________ Cogito ergo sum |
|
|
|
 |
Alziend Oog
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 116
|
Geplaatst: vr 26 apr 2013 10:13 Onderwerp: |
|
|
KathyKat schreef: | M.i. is het geen aanbod.
Een advertentie op internet is een uitnodiging om in onderhandelingen te treden. Zie het Hofland/Hennis arrest. |
Het gaat niet zo zeer om een advertentie op internet. Een advertentie van bijvoorbeeld de Wehkamp op internet kan wel degelijk een aanbod in de zin van art. 6:217 BW zijn. Het gaat om advertenties waarin een individueel bepaalde zaak voor een bepaalde prijs te koop wordt aangeboden. Ik citeer:
Quote: | Vooropgesteld moet worden dat een advertentie waarin een individueel bepaalde zaak voor een bepaalde prijs te koop wordt aangeboden, zich in beginsel niet ertoe leent door eventuele gegadigden anders te worden opgevat dan als een uitnodiging om in onderhandeling te treden, waarbij niet alleen prijs en eventuele verdere voorwaarden van de koop, maar ook de persoon van de gegadigde van belang kunnen zijn. |
_________________ Iuvat inconcessa voluptas |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 26 apr 2013 11:29 Onderwerp: |
|
|
KathyKat schreef: | Quote: | Zo'n advertentie op internet is geen bindend aanbod. |
M.i. is het geen aanbod. |
Dat schrijf ik. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
KathyKat
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: vr 26 apr 2013 11:51 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Het gaat niet zo zeer om een advertentie op internet. Een advertentie van bijvoorbeeld de Wehkamp op internet kan wel degelijk een aanbod in de zin van art. 6:217 BW zijn. Het gaat om advertenties waarin een individueel bepaalde zaak voor een bepaalde prijs te koop wordt aangeboden. |
Dat bedoelde ik ook. Het huren van een woning heeft niks te maken met soortzaken, waarbij het in dat geval wel een aanbod is.
Quote: |
KathyKat schreef:
Quote:
Zo'n advertentie op internet is geen bindend aanbod.
M.i. is het geen aanbod.
Dat schrijf ik. |
Quote: | Je kunt er natuurlijk voor kiezen het aanbod te aanvaarden. |
Waar schrijf je dat eigenlijk? Geen bindend aanbod kan wel een vrijblijvend aanbod betekenen. Hier is er helemaal geen sprake van een aanbod. Alleen een uitnodiging tot het doen van een aanbod. Zie ook nr.67 van het boek Rechtshandelingen en overeenkomsten. _________________ Cogito ergo sum |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 26 apr 2013 18:52 Onderwerp: |
|
|
KathyKat schreef: | Waar schrijf je dat eigenlijk? Geen bindend aanbod kan wel een vrijblijvend aanbod betekenen. |
Ik schreef een zin die volledig correct is en voor TS volledig duidelijk. In het dagelijks taalgebruik was wel degelijk sprake van een "aanbod": er werd iets aangeboden. In juridische zin was het echter geen aanbod. Geen juridisch bindend aanbod, dus.
Hier staat wel een mooi plaatje op p. 2.
Uit de NJ-noot bij Hofman/Hennis:
Quote: | Voor Engeland en de VS geldt, dat advertenties waarin zaken te koop worden aangeboden - speciaal als het soortgoederen zijn - niet spoedig als een bindend aanbod worden aangemerkt. Zie Cheshire & Fifoot, The law of contract, 9th ed. (1976), p. 29 e.v. en Chittz, On Contracts, 24th ed. (1977), Par. 46, die schrijft dat 'advertisements of bilateral contract are not often held to be offers'. |
Geen bindend aanbod = not an offer...
Wat betreft mijn zin "Je kunt er natuurlijk voor kiezen het aanbod te aanvaarden.", zie:
Quote: | nu ben ik daar geweest en blijkt de huurprijs opeens 650 kaal te zijn |
Quote: | nou ik heb vandaag dus een bezichtiging gehad, en als ik ja zou zeggen, zou ik er vanaf 1 mei in kunnen |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|