Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
amDEwolff
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 17 apr 2013 20:06 Onderwerp: nieuwe energieleverancier, netwerkbeheerkosten |
|
|
Hallo,
Ik woon antikraak sinds begin 2012 op een nieuwe locatie. Sinds die tijd betrek ik mijn energie (geen gas) via Electrabel. Kilowattuurprijs die ik betaal is inclusief netwerkbeheerkosten. Eind 2012 werd ik echter benaderd door een marketingburo, genaamd MKB-collectieven. Als tussenpersoon voor energieleveranciers zoeken zij afnemers in de klein zakelijke markt. Zijnde ZZP-er werd ik door hen benaderd om samen met anderen deel te nemen in collectieve inkoop van energie. De verschillende concurrerende aanbiedingen door MKB-collectieven betroffen 3-jaarcontracten met vaste tarieven en de aangegeven kWh-prijzen waren kaal, zonder netwerkbeheerkosten dus. De eventueel nieuwe energieleverancier zou ook de overstap regelen, weg van de oude leverancier. Ik had 7 dagen bedenktijd, waarna MKB-collectieven namens mij een contract zou sluiten met de nieuwe leverancier. Niet bij machte om de prijs voor levering van de aangeboden kale kWh's te vergelijken met de aan mij tot op dan bekende kWh's inclusief netwerkbeheerkosten heb ik MKB-collectieven gevraagd naar welk bedrag ik voor die netwerkbeheerkosten buiten deze aanbieding moest incalculeren in mijn geval. Navraag hiernaar door MKB-collectieven bij beoogd leverancier EON leverde geen uitsluitsel op. MKB-collectieven moest mij het antwoord schuldig blijven. Omdat de 7-dagen bedenkperiode al enkele dagen liep heb ik mijn toenmalige leverancier Electrabel verzocht om gescheiden opgave van mijn kale kWh-prijs en mijn netwerkbeheerkosten. Uit de kale kwh-prijs van Electrabel bleek mij dat nieuwe aanbieder EON iets goedkoper leek te gaan leveren dan Electrabel. Ook stelde EON in haar welkombrief aan mij dat naast de kosten voor energie er ook kosten zullen worden berekend voor netbeheer, maar dat die kosten gelijk zullen blijven. De bedenkperiode van MKB-collectieven was inmiddels voorbij, maar ik was alsnog gerustgesteld.
Echter in maart 2013 krijg ik buiten EON om mijn eerste maandelijkse factuur van Nuon voor netwerkbeheerkosten van 21.53 euro. Na opnieuw doorrekenen met dit nieuwe maandbedrag ga ik gedurende de looptijd van dit 3-jaarcontract meer dan 3x zoveel betalen voor levering van dezelfde hoeveelheid van hetzelfde product. Dit kan niet in redelijkheid een afgewogen beslissing te heten te zijn geweest om te switchen van energieleverancier. Ik heb EON eerst per imeel verzocht om beeindiging van het contract en welke stappen ik daarin moest nemen. Op een herinnering aan dit verzoek kreeg ik het antwoord dat beeindiging mogelijk was pas na 3 jaar. Daarop heb ik een aangetekende voldoende onderbouwde brief gestuurd, dat ik op basis van misleiding het contract alsnog annuleer. Ook heb ik aan Nuon die namens Liander mij de netwerkbeheerkosten factureert een aangetekende brief gestuurd, met als bijlage de brief aan EON, waarmee ik ontken een relatie met Nuon te hebben gesloten, en daarom de gefactureerde netwerkbeheerkosten niet zal betalen.
Niet dat ik helemaal niet wil betalen voor geleverde diensten, maar toch niet meer dan redelijk. Gezien de opstartperikelen met een hoog bedrag door Nuon ook een exorbitant maandelijks voorschot gefactureerd door EON, wil ik gewoon weer terug naar mijn oude leverancier. Mijn vragen tav dit waarschijnlijk EON/Nuon-dispuut-in-wording zijn:
1) Ik heb in de aangetekende brief geen termijn gesteld waarbinnen EON dient te reageren, omdat ik niet iets extra's van EON verlang binnen de afspraken in de overeenkomst. Ik weet niet of ik juridisch naast enig hout vooral in mijn eigen vingers snijd. Is de tegenpartij verplicht hier uberhaupt op te reageren, alvorens zij de zaak uithandengeven aan derden?
2) Hoe ga ik om met 2 oorzakelijk met elkaar verbonden rechtspersonen, maar welke rechtspersonen ieder voor zich mogelijk het standpunt huldigen afzonderlijk met mij een appeltje te schillen te hebben? Mag ik mijn weigering naar Nuon als gerechtvaardigd beschouwen, omdat verplichtingen naar hen voortvloeien uit mijn contract met EON, welk contract ik dus betwist (en annuleer)?
3) Is misleiding mogelijk een steekhoudend argument hier?
Met dank voor een reactie,
maurits |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 20 apr 2013 18:10 Onderwerp: |
|
|
´misleiding´ is geen juridische grond voor vernietiging van een overeenkomst. U kunt zich beter op dwaling beroepen, art. 6:228 lid 1 aanhef en onder a Burgerlijk Wetboek. U had de overeenkomst gesloten, omdat u medegedeeld was dat de netwerkbeheerkosten gelijk zouden blijven. Dit bleek echter niet het geval.
U dient een brief naar EON, of NUON (?) te sturen waarin u zich beroept op vernietiging van de overeenkomst wegens dwaling, art. 6L:228 lid 1 aanhef en onder a BW. U legt in de brief uit waarin u gedwaald heeft.
Succes. |
|
|
|
 |
A.Verkerk
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 22 apr 2013 8:23 Onderwerp: |
|
|
TS zegt dat er in zijn welkomstbrief van EON staat dat de kosten voor netwerkbeheer gelijk blijven. Volgens mij krijg je zo'n brief meestal pas na het sluiten van een overeenkomst. Als dit het geval is, dan kan hij zich niet beroepen op dwaling.
TS heeft zelf een risico genomen door over te stappen alleen op basis van de kale kWh-prijs, nu de nieuwe aanbieder bij navraag vooraf geen duidelijkheid kon geven over de kosten van netwerkbeheer. |
|
|
|
 |
amDEwolff
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 23 apr 2013 14:21 Onderwerp: |
|
|
A.Verkerk schreef: | TS zegt dat er in zijn welkomstbrief van EON staat dat de kosten voor netwerkbeheer gelijk blijven. Volgens mij krijg je zo'n brief meestal pas na het sluiten van een overeenkomst. Als dit het geval is, dan kan hij zich niet beroepen op dwaling.
TS heeft zelf een risico genomen door over te stappen alleen op basis van de kale kWh-prijs, nu de nieuwe aanbieder bij navraag vooraf geen duidelijkheid kon geven over de kosten van netwerkbeheer. |
De welkomstbrief was gedateerd op 5 november 2012. Zeer waarschijnlijk als eerstvolgende stap na de totstandkoming van het nieuwe contract. Pas maanden later kwam de 1e maandfactuur voor de netwerkbeheerkosten. Op dat moment realiseerde ik mij voor het eerst dat er verborgen voorwaarden verbonden waren aan deze nieuwe overeenkomst, voorwaarden welke ik redelijkerwijs niet had kunnen vermoeden. Ik ben geen jurist, maar ik kan wel begrijpend lezen. Dwaling lijkt mij dan niet van toepassing hier idd.
Een ontwikkeling in deze zaak is toch wel vermeldingswaardig. Niet EON maar Nuon heeft op 15 april gereageerd op mijn aangetekende brief met de mededeling dat mijn overeenkomst met EON per 3 april 2013 beeindigd is. Tav de liberalisering van de energiemarkt heb ik altijd de nodige scepsis gehad. Maar dat een voormalig staatsbedrijf een overeenkomst tussen (haar) tussenpersoon en afnemer eenzijdig ontbindt - opzich niet een onredelijke afspiegeling van de werkelijkheid - lijkt mij als juridische analfabeet wel erg interessant.
@marja.verstralen: De overeenkomst is dus reeds ontbonden, maar toch nog een vraag.
Omstandigheden waarvan afnemer het bestaan niet kon vermoeden en aanbieder niet verplicht kan worden deze te hebben moeten melden aan de afnemer kan leiden tot een dispuut, zoals blijkt. Wanneer misleiding geen grond is voor vernietiging van een overeenkomst, wat zou dan wel een basis kunnen zijn om de onderliggende overeenkomst te ontbinden? Wellicht verwar ik hier consumentenrecht met niet-consumentenrecht. Maar een consument geniet bescherming bijvoorbeeld bij het kopen van een huis, zeg tav verborgen gebreken. Treden gebreken alsnog aan het daglicht in een later stadium, dan kan koper de verkoper daar alsnog op aanspreken. Vergelijkbaar heb ik in mijn stellingname, vragen en eigen onderzoek laten zien dat ik, afnemer van het product energie, op zoek was naar prijsvergelijking. Daaruit kan geconcludeerd worden dat een 3x hogere prijs voor hetzelfde product niet iets is waartoe een redelijk denkend mens verwacht kan worden te besluiten. Zie ik ten onrechte een overeenkomst hier tussen deze 2 vormen van 'verborgen gebreken'? |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|