|
Auteur |
Bericht |
cyberxhorse
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 16 apr 2013 23:48 Onderwerp: Kan ik een schade vergoeding eisen? |
|
|
In 2011 stond mijn paard gestald bij een FNRS stalling (officieel bedrijf) toen ik de stal overeenkomst opgezegd had was er een onenigheid ontstaan over het stalgeld. Er stond een fout in de overeenkomst waardoor de stalhouder aan het korstte eind trok. Bij vertrek bleek opeens mijn paardendeken verdwenen uit de zadel kamer. De stal houder gaf toen wisselende verklaringen op. Had daarom aangifte gedaan bij politie. Twee maanden nadien nog gebeld de stalhouder vond het amusant en wist zogenaamd niets!
Op 13 maart kwam ik toevallig langs de stal en zag zijn fokmerrie staan met mijn deken. Direct fotos gemaakt en een mail gestuurd naar de stal houder. Deze reageerde hierop dat het een nieuwe deken zou zijn. Had hierop geantwoord dat ik wilde weten waar hij deze deken was gekocht. De stalhouder reageerde hier niet op. Daarom had ik hem afgelopen vrijdag gebeld hij bleef volhouden dat het zijn deken was en dat ik er niets mee had te maken waar ik deze had gekocht en verbrak de verbinding(had het gesprek opgenomen). Had ook de politie geïnformeerd deze hadden toevallig vrijdag middag een bezoekje gebracht aan de stalhouder.
Tegenover de politie verklaarde hij dat hij opeens niet meer wist waar de deken vandaan was gekomen. Door de hulp officier van justitie is inmiddels vast gesteld dat het mijn deken is.
Op het moment van verdwijnen was de deken pas 6 mnd oud en slechts 3 mnd gebruikt. Nu is de deken zowat afgeschreven omdat de stalhouder de deken 2 jaar had gebruikt. Kan ik een schade vergoeding eisen of vergoeding voor het gebruik? Zo ja hoeveel procent is redelijk? |
|
|
|
 |
svdongen
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 17 apr 2013 0:10 Onderwerp: |
|
|
Schade die jij aantoonbaar hebt geleden door een onrechtmatige daad kan je in het algemeen verhalen op de pleger van die onrechtmatige daad.
Ik wil hieraan toevoegen:
Vereisten voor aansprakelijkheid uit onrechtmatig handelen:
- Er is sprake van een gedraging (een daad omvat zowel doen als niet-doen) (art. 6:162 lid 2 BW).
- Gedraging is onrechtmatig:
1. Maakt inbreuk op subjectief recht van een ander
2. Is in strijd met wettelijke plicht.
3. Is in strijd met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamd.
- Toerekening: gedraging kan aan pleger worden toegerekend (art. 6:162 lid 3 BW).
- Er is sprake van vermogensschade (art. 6:162 lid 1 BW).
- Er is causaal verband tussen onrechtmatige daad en vermogensschade (art. 6:162 lid 1 BW, “dientengevolge”).
- Er is sprake van relativiteit. (Aansprakelijkheid onrechtmatige daad jegens één persoon, niet jegens meerdere, derhalve relatief)(art. 6:163 BW) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 17 apr 2013 0:52 Onderwerp: Re: Kan ik een schade vergoeding eisen? |
|
|
cyberxhorse schreef: | Op het moment van verdwijnen was de deken pas 6 mnd oud en slechts 3 mnd gebruikt. Nu is de deken zowat afgeschreven omdat de stalhouder de deken 2 jaar had gebruikt. Kan ik een schade vergoeding eisen of vergoeding voor het gebruik? Zo ja hoeveel procent is redelijk? |
Als de deken nu niet veel meer waard is, kun je de dagwaarde van de deken op het moment van de diefstal vorderen.
svdongen schreef: | Ik wil hieraan toevoegen: |
Ik denk niet dat TS hier veel aan heeft... _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cyberxhorse
|
Geplaatst: vr 19 apr 2013 20:43 Onderwerp: |
|
|
Dus concreet gesteld je steelt iets en je mag het naar hartenlust gebruiken totdat de rechtmatige eigenaar anders bewijst? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 19 apr 2013 21:29 Onderwerp: |
|
|
cyberxhorse schreef: | Dus concreet gesteld je steelt iets en je mag het naar hartenlust gebruiken totdat de rechtmatige eigenaar anders bewijst? |
Stelen is strafbaar, dus mag niet. Maar jij mag hem niet straffen, dat mag alleen de Staat. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cyberxhorse
|
Geplaatst: vr 19 apr 2013 21:38 Onderwerp: |
|
|
Maar als de staat niet wil straffen hoe moet je dan handelen? Voeg er aan toe dat het niet echt een wereld bedrag is maar het gaat meer gaat om een principe kwestie. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 20 apr 2013 12:06 Onderwerp: |
|
|
U zou eerst in een brief de schadevergoeding kunnen vorderen. Wil de stalhouder niet betalen, dan zult u hem moeten dagvaarden voor de kantonrechter. Het is handig als u een advocaat de dagvaarding laat opstellen. U kunt terecht bij het Juridisch Loket.
Beweert de stalhouder dat hij de deken te goeder trouw gekocht heeft en dus niet aansprakelijk is, dan heeft hij een wegwijsplicht, art. 3:87 BW. Dat wil zeggen dat hij aan moet geven bij wie hij de deken gekocht heeft. U kunt dan die persoon aansprakelijk stellen. |
|
|
|
 |
jpst
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 20 apr 2013 20:12 Onderwerp: |
|
|
Is dat laatste niet een beetje de omgedraaide wereld? Wie eist bewijst was het toch?
Het kan toch niet zo zijn dat iemand lukraak gaat roepen dat iets van hem of haar is en dat de ander dan maar moet aantonen dat het niet zo is.
Of ga ik nu te kort door de bocht? |
|
|
|
 |
svdongen
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 20 apr 2013 20:31 Onderwerp: |
|
|
wie eist = wie stelt
Primair eist TS dat er sprake is van een onrechtmatige daad en daarmee ( het recht op ) de schadevergoeding.
Misschien verweert gedaagde met goede trouw. Die moet dat dan wel bewijzen. |
|
|
|
 |
cyberxhorse
|
Geplaatst: zo 21 apr 2013 2:01 Onderwerp: |
|
|
Zelf heb ik een eenmans bedrijf en de stal is ook een geregistreerd bedrijf. Een kennis stelde je moet hem gewoon een forse rekening sturen. En als hij de deken niet terugbrengt gewoon elke maand een forse rekening sturen voor het gebruik van de deken! |
|
|
|
 |
KathyKat
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: zo 21 apr 2013 2:35 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Tegenover de politie verklaarde hij dat hij opeens niet meer wist waar de deken vandaan was gekomen. Door de hulp officier van justitie is inmiddels vast gesteld dat het mijn deken is. |
Quote: | Beweert de stalhouder dat hij de deken te goeder trouw gekocht heeft en dus niet aansprakelijk is, dan heeft hij een wegwijsplicht, art. 3:87 BW. Dat wil zeggen dat hij aan moet geven bij wie hij de deken gekocht heeft. U kunt dan die persoon aansprakelijk stellen. |
Mijns inziens komt artikel 3:87BW niet eens aan de orde, aangezien door de Hulpofficier al is vastgesteld dat de deken van TS is. _________________ Cogito ergo sum |
|
|
|
 |
|