|
Auteur |
Bericht |
ArieKanarie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: do 18 apr 2013 14:03 Onderwerp: Hoe algemene voorwaarden toepasselijk verklaren |
|
|
Hallo allemaal,
Een autobedrijf met algemene voorwaarden wil deze van toepassing verklaren op reparaties. Het is het bedrijf echter teveel moeite om alle klanten die hun auto laten repareren een overeenkomst te laten tekenen waarin zij akkoord gaan met de algemene voorwaarden. Zij willen wel op de factuur zetten dat de algemene voorwaarden van toepassing zijn, maar dat is naar mijn oordeel te laat (de algemene voorwaarden moeten immers voor of bij het sluiten van de overeenkomst ter hand worden gesteld).
Wie heeft er een idee of een oplossing om ervoor zorgen dat de algemene voorwaarden toch van toepassing zijn op de reparaties. Is het een mogelijkheid om een bordje op te hangen in de garage met daarop de vermelding dat de algemene voorwaarden van toepassing zijn? Ik verneem graag reacties. |
|
|
|
 |
Mkloostra
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: do 18 apr 2013 14:19 Onderwerp: |
|
|
Alleen als ter hand stellen van de algemene voorwaarden redelijkerwijs niet mogelijk is (wat slechts in uitzonderingssituaties het geval zal zijn), kan aan de informatieplicht worden voldaan door vóór het sluiten van de overeenkomst aan de afnemer te melden dat de algemene voorwaarden bij het bedrijf ter inzage liggen of bij de rechtbank of kamer van
koophandel zijn gedeponeerd. Tevens moet daarbij worden aangeboden om de algemene voorwaarden desgevraagd aan de afnemer toe te zenden. Als de afnemer dat vervolgens verzoekt, moeten de algemene voorwaarden kosteloos en onverwijld aan de afnemer worden
toegezonden.
Ik denk niet dat de bovengenoemde situatie als uitzonderingssituatie zal worden aangemerkt, aangezien het argument: 'teveel moeite' niet heel sterk is in deze. De algemene voorwaarden zullen dan denk ik ook ter hand moet worden gesteld aan de klanten.
"Een voorbeeld van ‘redelijkerwijs niet mogelijk’ zijn de algemene voorwaarden van de NS: van de NS kan niet worden verwacht dat zij vóór of bij aankoop van ieder treinkaartje de algemene voorwaarden verstrekt. Het kan bijvoorbeeld ook voorkomen dat de algemene voorwaarden te omvangrijk zijn. In dit geval kan de verstrekker volstaan met het bij de wederpartij aangeven dat de voorwaarden ter inzage liggen, bijvoorbeeld op het kantoor van de verstrekker, bij de Kamer van Koophandel of bij de griffie van de rechtbank. De wederpartij moet in dit geval desgevraagd kosteloos een kopie van de voorwaarden toegestuurd krijgen." |
|
|
|
 |
ArieKanarie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: do 18 apr 2013 14:36 Onderwerp: |
|
|
Mkloostra schreef: |
Ik denk niet dat de bovengenoemde situatie als uitzonderingssituatie zal worden aangemerkt, aangezien het argument: 'teveel moeite' niet heel sterk is in deze. De algemene voorwaarden zullen dan denk ik ook ter hand moet worden gesteld aan de klanten. |
Ik lees dit in een uitspraak van de rechtbank Amsterdam LJN AE9125:
"Een uitzondering op deze hoofdregel is in de wet opgenomen voor het geval het ter hand stellen van de algemene voorwaarden `redelijkerwijs niet mogelijk' is, dat wil blijkens de parlementaire geschiedenis van afdeling 6.5.3 BW zeggen dat niet alleen terhandstelling maar ook toezending vooraf redelijkerwijs niet mogelijk is. Onder `redelijkerwijs niet mogelijk' moet blijkens de wetsgeschiedenis worden verstaan: "niet mogelijk", bijvoorbeeld in geval van het sluiten van een overeenkomst per telefoon of automaat; en "niet praktisch", bijvoorbeeld bij overeenkomsten die massaal gesloten worden.
Slechts in deze gevallen kan worden volstaan met het ter inzage leggen van de algemene voorwaarden bij de gebruiker zelf, de griffie van een gerecht of de Kamer van Koophandel."
Algemene voorwaarden ter hand stellen is in dit geval niet praktisch, omdat het gaat om tientallen reparaties per dag. Ze liggen wel ter inzage in de garage. |
|
|
|
 |
Alziend Oog
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 116
|
Geplaatst: do 18 apr 2013 17:35 Onderwerp: |
|
|
Tja, niet praktisch. Wat is niet praktisch? Voor bijvoorbeeld de NS is het niet praktisch om aan iedere reiziger de algemene voorwaarden ter hand te stellen alvorens die incheckt of een kaartje koopt.
Een auto moet voor reparatie altijd worden afgeleverd bij het garagebedrijf, mijns inziens bestaat dan wel de mogelijkheid om de algemene voorwaarden ter hand te stellen. Dat het garagebedrijf zich daar liever niet druk om wilt maken is natuurlijk logisch, maar of het ook niet praktisch is? _________________ Iuvat inconcessa voluptas |
|
|
|
 |
svdongen
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 18 apr 2013 18:25 Onderwerp: |
|
|
Dat kan inderdaad heel gemakkelijk. Als je een reparatie aanneemt kun je toch gewoon naar de algemene voorwaarden. Bijv.
[opdracht]
"Oké. De algemene voorwaarden liggen ..." |
|
|
|
 |
|