Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 20:44
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ontslag op staande voet
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Guidance

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: za 06 apr 2013 22:18    Onderwerp: Ontslag op staande voet Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi !

Ik heb advies nodig.. hulp wordt enorm gewaardeerd.

Info:
Student HBO - doorstroom uni, 25 jaar oud. Baankansen in mijn regio zijn gering.

08-09-2012 - 08-01-2013 contract 1 nuluren
08-01-2013 - 08-01-2014 contract 2 nuluren
Over deze 7 maanden gemiddeld 19,90 uur gewerkt per week. Op basis van rechtsvermoeden van arbeidsomvang zou ik er dus van uit mogen gaan dat ik een 20 uren contract heb. - Correct?

"incident"
Ik werkte zondag tot 21:00 op het rooster, ivm drukte heb ik tot 21:45 gewerkt en tot 21:30 geschreven. Uiteindelijk heb ik een bak met vaat en een vuilniszak in de spoelkeuken gezet zodat de andere dienst dit kon overnemen en afmaken - aangezien ik al buiten mijn dienst aan het werk was.

Na mijn dienst spreekt een collega, die niet werkzaam is op dat moment, mij publiek aan op wat ik gedaan heb, met de woorden: "Ik heb die zooi in de lift geflikkerd, je ruimt het zelf op!". Ik heb dit als uitermate respectloos ervaren en voelde mij publiek voor lul gezet. Daarbij is de persoon in kwestie geen leidinggevende en was het buiten mijn arbeidstijd. Ik heb dan ook geen actie ondernomen en ben naar huis gegaan.

- Ik word vervolgens via de whatsapp gigantisch te kakken gezet en keihard uitgescholden op maandag.
- Eigenaar vraagt zich openlijk af wat IK er mee van plan ben.
- Ik vraag woensdag een gesprek aan omtrent de manier van omgang met mij.
- Op donderdag wordt ik op staande voet ontslagen aangezien ik niet mijn werk heb afgemaakt volgens de baas.
- werkgever wil geen seconde met mij verder.
- Werkgever wil niks op papier zetten.
- Werknemer wil graag iets op papier in verband met WW.
- Nooit geen documentatie van gesprekken over slecht functioneren of wat dan ook.
- De volgende dag, afgelopen vrijdag, heb ik de werkgever een email gestuurd met daarin de bevestiging dat hij niet meer met mij verder wil, maar dat ik mij wel beschikbaar stel voor werk. Daar heb ik geen reactie op ontvangen.
- Zaterdag heb ik via whatsapp naar de mede-eigenaar bevestigd dat ik op staande voet ben ontslagen door de eigenaar en wat ik moet doen mbt de bedrijfseigendommen.
- Het enige bewijs wat ik heb van mijn ontslag is dus mijn email + whatsapp bericht waarin ik niet word tegen gesproken.

Wat zouden jullie aanraden als vervolgstappen? Ik zit te denken aan de volgende opties:
1) Accepteren en nieuw werk zoeken zonder gezeik.
2) Beeindigingsovereenkomst proberen te regelen zonder financiele gevolgen voor werkgever zodat dit snel getekend is.
3) Beeindigingsovereenkomst met voorwaarde van 1 maand opzegtermijn uitbetalen zonder er voor te werken
4) Naar de rechter

Optie 4 spreekt mij het meest aan gezien het feit dat ik sterk de indruk heb dat deze zaak een "slam dunk" is voor mij. Ik ben echter een leek.

Mijn vragen:

Hoe hoog schatten jullie de kans in dat ik een rechtszaak win?
Wat zouden jullie doen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 07 apr 2013 11:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U zult het ontslag op staande voet moeten aanvechten bij de kantonrechter om uw recht op WW-uitkering veilig te stellen. Door het ontslag op staande voet bent u namelijk verwijtbaar werkloos geworden in de zin van de WW, zie art. 24 lid 1 onder a en lid 2 onder a WW. Het UWV weigert dan de uitkering blijvend geheel, zie art. 27 lid 1 WW. Als u een nieuwe baan krijgt, zult u dan weer opnieuw moeten beginnen met het opbouwen van WW-rechten.

U maakt mijns inziens redelijke kans; het buiten werktijd laten staan van de vaat is mijns inziens onvoldoende voor een dringende reden. U heeft ook al zeven maanden goed gefunctioneerd.

Als u de zaak wint, heeft u recht op loondoorbetaling op grond van art. 7:628 BW, ook al heeft u niet gewerkt. Daarom is het goed dat u zich schriftelijk bereid heeft verklaard de overeengekomen werkzaamheden te verrichten.

Ook kunt u feitelijke tewerkstelling vorderen op grond van art. 7:611 BW (goed werkgeverschap).

Misschien is het verstandig even het Juridisch Loket te raadplegen alvorens u gaat procederen.
Guidance

BerichtGeplaatst: zo 07 apr 2013 12:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daarbij is het ontslag ook niet onverwijld gegeven toch? Ook ben ik de persoon die een gesprek heeft aangevraagd.

Juridisch loket heb ik geraadpleegd; zij geven aan dat ik het beste via een advocaat mijn recht kan behalen. Echter wil ik gewoon voor 80% zeker zijn dat de wet aan mijn zijde staat.
Regin

Leeftijd: 38
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 07 apr 2013 14:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt al een e-mail gestuurd, maar voor de zekerheid zou ik nog een aangetekende brief sturen aan je werkgever waarin je schrijft dat je het niet eens bent met het ontslag en je je beschikbaar houdt voor werk. Vervolgens kan je (met juridische bijstand) in kort geding een vordering tot wedertewerkstelling en loondoorbetaling instellen.

Wat betreft het vereiste dat het ontslag op staande voet onverwijld moet zijn aangezegd, geldt dat de werkgever enige dagen de tijd mag nemen om de zaak te onderzoeken. De werkgever was niet aanwezig op het moment van het incident. Je bent enkele dagen erna ontslagen. Op dat punt sta je denk ik niet heel sterk, hoewel je het zeker kunt noemen. Je sterkste argument is dat er geen dringende reden was voor het ontslag op staande voet.
Guidance

BerichtGeplaatst: zo 07 apr 2013 15:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het enigszins met je eens, echter moet de zaak dan toch worden onderzocht en hij moet dit toch kenbaar maken dan? Hij heeft niks kenbaar gemaakt en weigert eveneens iets te ondertekenen, dat zegt ook iets toch?

Daarbij inderdaad eens over de reden - verre van dringend mijns inziens en daarbij buiten mijn arbeidstijd.
jpst

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: zo 07 apr 2013 21:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat buiten werktijd gaat denk ik niet op, in ieder geval niet zo kort door de bocht.
Als er regels zijn en je bevindt je nog in het bedrijf dan dien je je daar ook buiten werktijd aan te houden natuurlijk.
Guidance

BerichtGeplaatst: zo 07 apr 2013 22:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eigenlijk wil je zeggen; er wordt van mij verwacht dat ik ten allen tijde mijn werk afmaak, ook al ben ik dan bijvoorbeeld 1 uur langer bezig dan dat ik ingeroosterd sta?

Daar waar in teamverband gewerkt wordt is het toch niet gek dat er werk afgemaakt wordt door een collega waar een ander niet aan toegekomen is?
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 08 apr 2013 11:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Guidance schreef:
Eigenlijk wil je zeggen; er wordt van mij verwacht dat ik ten allen tijde mijn werk afmaak, ook al ben ik dan bijvoorbeeld 1 uur langer bezig dan dat ik ingeroosterd sta?

Niet te allen tijde , maar wel voor zover de werkgever daar een zwaarder wegend belang bij heeft, dan jij dat hebt. Uiteraard dienen die uren wel gewoon uitbetaald te worden. Maar ik begrijp uit jouw verhaal dat je die uren wel gewoon kon schrijven.

Quote:
Daar waar in teamverband gewerkt wordt is het toch niet gek dat er werk afgemaakt wordt door een collega waar een ander niet aan toegekomen is?

Nee dat is niet gek, maar ook niet automatisch vanzelfsprekend. Een en ander zoals te doen gebruikelijk is bij jouw werkgever. In het geval dat de afspraak normaal is om je werk WEL af te maken, is het niet aan jou om de werkafspraken te wijzigen op het moment dat dat jou uitkomt.

Het is vanaf de andere kant van een internet connectie moeilijk, zo niet onmogelijk, om precies te weten wat er gebeurd is.

Waarom heb je bijvoorbeeld het werk niet mondeling overgedragen aan je collega? Ik kan me voorstellend dat de collega van de nieuwe dienst niet bepaald vrolijk wordt van een berg werk dat zijn voorganger voor hem heeft laten liggen. Zeker indien dat zonder enige toelichting gebeurt.

Leeftijd: 38
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 08 apr 2013 21:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Horkerig gedrag is geen reden voor een ontslag op staande voet.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 09 apr 2013 10:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:
Horkerig gedrag is geen reden voor een ontslag op staande voet.

Definieer horkerig...

Als je je maar horkerig genoeg gedraagt, is dat namelijk wel reden voor ontslag op staande voet!
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds