|
Auteur |
Bericht |
Thomas-87
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: do 04 apr 2013 14:19 Onderwerp: Huurtoeslag, zelfstandige woonruimte meerdere bewoners adres |
|
|
Hallo,
sinds kort huur ik met mijn vriendin een zelfstandige woonruimte met een eigen badkamer toilet CV ketel gasaansluiting en verwarming.
Wij hebben huurtoeslag aangevraagd maar ik ben een beetje bang dat we het eventueel moeten terugbetalen dus voor de zekerheid post ik mijn vraag hier.
Het is een rijtjespand aan een drukke straat met daarachter een soort gerenoveerde schuur. Onze voorbuurman huurt de benedenverdieping van het pand en wij huren de ´schuur´Om in de schuur te komen moeten wij door de voordeur van onze voorbuurman door de gang naar onze woonruimte. We staan beide ingeschreven op nummer X.
Heb je dan wel of geen recht op huursubsidie? Of in beginsel niet tenzij je een Verzoek bijzondere situatie huurtoeslag indient. Voorderest doen we aan alle voorwaarden hier genoemd:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/informatie_over_toeslagen/huurtoeslag/kan_ik_huurtoeslag_krijgen/kan_ik_huurtoeslag_krijgen
Ik ben niet thuis in het huurrecht dus het zou fijn zin als iemand me hierin kan adviseren. |
|
|
|
 |
A.Verkerk
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 04 apr 2013 14:28 Onderwerp: |
|
|
Het zou hieronder kunnen vallen, maar je kunt het beter aan de belastingdienst vragen, dan heb je meer zekerheid. Als je slim bent vraag je een schriftelijke bevestiging.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/informatie_over_toeslagen/huurtoeslag/kan_ik_huurtoeslag_krijgen/zelfstandige_woonruimte
Wat is een zelfstandige woonruimte?
U kunt alleen huurtoeslag krijgen voor een zelfstandige woonruimte. Dit is een woning met een eigen toegangsdeur die u van binnen en buiten op slot kunt doen. In de woning moeten in elk geval aanwezig zijn:
■een eigen woon(slaap)kamer
■een eigen keuken met aanrecht, aan- en afvoer voor water en een aansluitpunt voor een kooktoestel
■een eigen toilet met waterspoeling
Op kamers wonen valt hier meestal niet onder.
Gedeelde etage
Huurt u een (deel van een) etage in een woning en deelt u de voordeur, het trappenhuis of de lift met andere bewoners? Dan zien wij uw woning ook als zelfstandige woonruimte. Uw woning moet dan wel voldoen aan de 3 voorwaarden hierboven. De kamers van uw etage moeten van buitenaf kunnen worden afgesloten. |
|
|
|
 |
ro-er
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 04 apr 2013 21:33 Onderwerp: |
|
|
Ik heb geen verstand van huursubsidie.
Maar is deze woning wel legaal?
Een gerenoveerde schuur achter een rijtjeswoning klinkt namelijk illegaal...
Als de woning illegaal is, zou ik gauw iets anders opzoeken. |
|
|
|
 |
Thomas-87
|
Geplaatst: vr 05 apr 2013 12:56 Onderwerp: |
|
|
@ A. Verkerk, bedankt voor uw antwoord
@ ro-er Nu je het zegt lijkt de woning me niet helemaal brandbesluit proof ivm nooduitgangen. Ik weet echter niets van wanneer een woning illegaal is. Misschien kan jij me wat wijzer maken. Een schuur was misschien een verkeerde term ik weet het niet echt. Het is een hok dat vast zit aan het rijtjeshuis.
Waar leidt je uit af dat het illegaal zou kunnen zijn? Vind ik dat in het bouwbesluit of in een andere regeling? |
|
|
|
 |
ro-er
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 05 apr 2013 13:21 Onderwerp: |
|
|
Of een woning illegaal is of niet, kunt u zien in het bestemmingsplan.
Moderne bestemmingsplannen staan op www.ruimtelijkeplannen.nl
Anders is het bestemmingsplan te raadplegen bij d egemeente.
Verder moet er een bouwvergunning zijn voor (ver)bouw van een schuur tot woning, of splitsing van de woning. Ook op te vragen bij gemeente. |
|
|
|
 |
Thomas-87
|
Geplaatst: za 06 apr 2013 13:07 Onderwerp: |
|
|
Bedankt! |
|