|
Auteur |
Bericht |
Alex1232
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 30 mrt 2013 19:11 Onderwerp: Beleggen op de beurs en de WWB |
|
|
L.s.,
Stel dat iemand met gespaard geld van een bijstanduitkering wil gaan beleggen met opties op de beurs. Dus uitsluitend met het geld dat overblijft van de de uitkering handelen in opties ( niet aandelen)
Mag dit ? En moet eventuele winst worden gemeld ?
Een antwoord wordt zeer op prijs gesteld.
Vriendelijke groet,
Alex |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 30 mrt 2013 19:54 Onderwerp: |
|
|
Winst zal niet als inkomen gelden, maar als hij boven de vermogensgrens komt moet dit uiteraard wel worden gemeld. Hetzelfde geldt voor het gespaarde geld: spaar je te veel, dan verlies je recht op bijstand.
Het komt er eigenlijk op neer dat er geen verschil is tussen sparen en beleggen. Alleen als in het beleggen zoveel tijd wordt gestoken dat het neerkomt op werken, wordt het anders.
edit: dit antwoord is onjuist, zie hieronder. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet.
Laatst aangepast door bona fides op zo 31 mrt 2013 2:51, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Alex1232
|
Geplaatst: za 30 mrt 2013 20:35 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Winst zal niet als inkomen gelden, ............ Alleen als in het beleggen zoveel tijd wordt gestoken dat het neerkomt op werken, wordt het anders. |
Bedankt voor deze info.
Weet jij toevallig of er een verschil met handel in aandelen ?
Vanwege periodieke dividenduitkeringen bij aandelen lijkt dit mij op inkomsten. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 30 mrt 2013 22:59 Onderwerp: |
|
|
Alex1232 schreef: | bona fides schreef: | Winst zal niet als inkomen gelden, ............ Alleen als in het beleggen zoveel tijd wordt gestoken dat het neerkomt op werken, wordt het anders. |
Bedankt voor deze info.
Weet jij toevallig of er een verschil met handel in aandelen ?
Vanwege periodieke dividenduitkeringen bij aandelen lijkt dit mij op inkomsten. |
Sparen levert periodieke renteuitkeringen op, dus dit is geen verschil.
Maar mijn eerdere antwoord klopt niet. Dat de inkomsten niet door werk worden gegenereerd is niet beslissend. Het is beter om gewoon in de wet te kijken. Volgens art. 31 lid 2 sub i WWB wordt in ieder geval niet in aanmerking genomen:
Quote: | rente ontvangen over op grond van artikel 34, tweede lid, onderdelen b en c, niet in aanmerking genomen vermogen en spaargelden; |
Art. 34 lid 2 luidt:
Quote: | Niet als vermogen wordt in aanmerking genomen:
a. (...)
b. het bij de aanvang van de bijstand aanwezige vermogen voorzover dit minder bedraagt dan de van toepassing zijnde vermogensgrens, genoemd in het derde lid;
c. spaargelden opgebouwd tijdens de periode waarin bijstand wordt ontvangen;
(...) |
Dus: je mag sparen van de bijstand, en het hierdoor opgebouwde spaargeld gaat niet ten koste van de uitkering, ook niet als je totaal aan spaargeld hierdoor boven de vermogensgrens zou komen. Dit volgt uit art. 34 lid WWB. Uit art. 31 lid 2 sub i WWB volgt vervolgens dat de renteinkomsten niet meetellen voor de inkomensgrens.
Hoewel ik het niet helemaal logisch vind, lijkt het erop dat dividenduitkeringen toch wél voor de inkomensgrens meetellen. Dan telt geld verdiend met beleggen wellicht ook mee voor de vermogengrens. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Alex1232
|
Geplaatst: za 30 mrt 2013 23:24 Onderwerp: |
|
|
Ik neem aan dat winst uit optiehandel in dit geval niet als inkomen wordt gezien maar als toename van vermogen.
Waarbij er alleen nog steeds een meldingsplicht is boven de vermogensgrens.
terzijde
(Voor de belastingdienst wordt winst uit optiehandel in eerste instantie niet belast. Alleen indirect als je totale vermogen door die winst boven de 21 duizend uitkomt.) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 31 mrt 2013 2:49 Onderwerp: |
|
|
Alex1232 schreef: | Ik neem aan dat winst uit optiehandel in dit geval niet als inkomen wordt gezien maar als toename van vermogen.
Waarbij er alleen nog steeds een meldingsplicht is boven de vermogensgrens. |
Tja, ik ben nu eigenlijk bang dat dergelijke winst wel degelijk ook voor de inkomensgrens telt...
Quote: | terzijde
(Voor de belastingdienst wordt winst uit optiehandel in eerste instantie niet belast. Alleen indirect als je totale vermogen door die winst boven de 21 duizend uitkomt.) |
Het is juist dat de werkelijke winst uit optiehandel, net als rente en dividend, niet wordt belast. In plaats daarvan is er de vermogensrendementheffing van box 3.
Maar ook de Wet IB 2001 ziet dit alles in beginsel als "inkomen" (uit sparen en beleggen). Alleen wordt niet het werkelijke inkomen uit sparen en beleggen in aanmerking genomen, maar het fictieve inkomen: 4% van het vermogen boven de 21000 euro.
Voor de WWB zijn rente, dividend en winst uit optiehandel naar ik vermoed ook vormen van inkomen. De WWB stelt echter dat rente op het vermogen bedoeld in art. 34 lid 2 sub b en c WWB niet in aanmerking wordt genomen voor de inkomensgrens. Als je "rente" beperkt uitlegt vallen dividend en winst uit optiehandel daar niet onder.
Het zou natuurlijk ook wel vreemd zijn als een heel gelukkige bijstandtrekker beginnend met zeg € 1000 aan spaargeld via de optiehandel een paar miljoen euro bij elkaar sprokkelt en intussen bijstand blijft genieten. Met alleen sparen zal dat (binnen een mensenleven) niet lukken. Misschien is dit (mede) de verklaring voor het verschil dat de WWB lijkt te maken tussen rente en beleggingswinst. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Alex1232
|
Geplaatst: zo 31 mrt 2013 3:20 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Alex1232 schreef: | Ik neem aan dat winst uit optiehandel in dit geval niet als inkomen wordt gezien maar als toename van vermogen.
Waarbij er alleen nog steeds een meldingsplicht is boven de vermogensgrens. |
Tja, ik ben nu eigenlijk bang dat dergelijke winst wel degelijk ook voor de inkomensgrens telt...
.....
Het zou natuurlijk ook wel vreemd zijn als een heel gelukkige bijstandtrekker beginnend met zeg € 1000 aan spaargeld via de optiehandel een paar miljoen euro bij elkaar sprokkelt en intussen bijstand blijft genieten. Met alleen sparen zal dat (binnen een mensenleven) niet lukken. Misschien is dit (mede) de verklaring voor het verschil dat de WWB lijkt te maken tussen rente en beleggingswinst. |
Wat betreft dat laatste scenario geldt er natuurlijk altijd dat het recht op bijstand ophoudt zodra de vermogensgrens wordt bereikt.
Overigens het in het bezit hebben van aandelen wordt gewoon gerekend tot vermogen volgens onderstaande site.
Dus zou ook de intrinsieke waardestijging van die aandelen vallen onder zowel vermogen als inkomen ?
http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud/index/pid/1036
Het blijft voor mij erg onduidelijke wetgeving. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 31 mrt 2013 4:20 Onderwerp: |
|
|
Alex1232 schreef: | Wat betreft dat laatste scenario geldt er natuurlijk altijd dat het recht op bijstand ophoudt zodra de vermogensgrens wordt bereikt. |
Niet wanneer iemand van zijn bijstand een klein vermogen bij elkaar spaart (art. 34 lid 1 sub b en c WWB). Een aardig voorbeeld is Rb. Utrecht 21 november 2012, LJN BY3935. Een bijstandsgerechtigde spaart van zijn bijstandsuitkering € 368 per maand en geraakt zo aan een banksaldo van € 25.024,10. De SVB erkent dat dit bedrag niet in aanmerking mag worden genomen voor de vermogensgrens, maar besluit de man te korten omdat hij blijkbaar van minder ook rond kan komen. De rechter tikt de SVB op de vingers.
Quote: | Overigens het in het bezit hebben van aandelen wordt gewoon gerekend tot vermogen volgens onderstaande site.
Dus zou ook de intrinsieke waardestijging van die aandelen vallen onder zowel vermogen als inkomen ?
http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud/index/pid/1036 |
Die pagina noemt ook (spaar)tegoeden op bankrekeningen. Het precieze verhaal vind je in de WWB, waarbij het eigenlijk alleen nog maar de vraag is of je onder "spaargelden" en "rente op spaargelden" ook "beleggingen" en "winst uit beleggingen" mag verstaan. Ik heb het vermoeden dat het antwoord daarop "nee" is.
Hoe dan ook is het van belang dat melding wordt gemaakt van de spaar- of beleggingsactiviteiten. Wie een hoop geld bij elkaar spaart van zijn bijstand moet wel kunnen aantonen dat hij dit daadwerkelijk van zijn bijstand bij elkaar heeft gespaard. Kan hij dit niet, dan heeft hij een probleem. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|