Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 18:23
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ontslag economische redenen en daarop werkweigering
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
wvieberink

Leeftijd: 55
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: vr 22 feb 2013 22:32    Onderwerp: Ontslag economische redenen en daarop werkweigering Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik werk(te) als schilder en mijn baas vertelde als een aantal maanden dat hij weinig werk had. Meerdere collega's kregen al ontslag aangezegd. Mij werd meerdere malen verzocht om een (onbetaalde) vrije dag te nemen omdat er geen werk was. Omdat ik blij was met mijn contract voor onbepaalde tijd ging ik daar dan maar mee akkoord. Met de carnaval heb ik een aantal dagen niet gewerkt en werd ik daarna op donderdag 14/2 door hem gebeld naar de zaak te komen. Daar werd me verteld dat ik ontslagen werd vanwege bedrijfs economische redenen. Niet blij natuurlijk, maar al die onbetaalde dagen kon natuurlijk ook niet. Dan maar naar het UWV. Natuurlijk gelijk aangemeld als werkeloos. Maandag werd ik door mijn (ex)baas gebeld dat iets niet klopte en dat ik dinsdag weer kon/moest komen werken. Blij ging ik dus weer aan de slag. Woensdag middag na een halve werkdag kreeg ik opnieuw te horen dat er geen werk meer was en kreeg ik ook een kopie van de ontslagaanvraag mee.
Een beetje dom misschien maar ik kreeg eigenlijk nooit loonstrookjes gehad en kreeg deze nu mee. Daarop maakte ik kenbaar dat er geen reiskosten werden betaald en dat zou hij gaan uitzoeken en daar had ik gewoon recht op dus het zou goedkomen. Geen vuiltje aan de lucht, zo leek het.
Ik heb mijn baas donderdag nog gebeld of hij mij een kopie van de arbeidsovereenkomst wilde sturen, ook dat was geen probleem, zou hij gelijk regelen.
Op vrijdag, vanmorgen kreeg ik een aangetekende brief waarin staat dat ik ondanks meerdere verzoeken om mijn werkzaamheden te hervatten, niets van me heb laten horen. Dat is werkweigering en reden tot ontslag op staande voet. Daarom sommeert mijn baas mij om voor de derde en laatste maal om maandag op het werk te verschijnen.

Ik ben al de hele dag perplex en weet gewoon niet wat ik hiermee moet. Ik ben ook heel boos en vrees dat als ik maandag naar het werk moet ik zo boos wordt dat ik dingen doe of zeg waar ik spijt van krijg.

Wat zijn mijn rechten, heb ik bewijsplicht bijvoorbeeld. Door het weekend ertussen kan ik weinig ondernemen en maandag staat at ik moet komen.

Heeft iemand advies?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 23 feb 2013 16:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uw baas heeft denk ik nog geen vergunning van UWV Werkbedrijf kunnen krijgen voor ontslag wegens bedrijfseconomische redenen.

Van ontslag op staande voet wegens werkweigering is vooralsnog geen sprake. Het voorgenomen ontslag berust op een misverstand; u dacht dat er geen werk voorhanden was. Schrijf een brief aan uw werkgever waarin u stelt dat sprake was van een misverstand en dat u bereid bent de overeengekomen werkzaamheden te verrichten.

Mocht het toch tot een ontslag komen, dan kunt u dit aanvechten bij de kantonrechter, omdat sprake was van een misverstand.

Overigens heeft u volgens mij wel recht op loon, tijdens de niet gewerkte dagen. Het niet voorhanden zijn van arbeid is een omstandigheid die in de risicosfeer van de werkgever valt, art. 7:628 BW. U moet zich wel bereid verklaren de overeengekomen arbeid te verrichten.
dr.dunno

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: za 23 feb 2013 21:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat inderdaad, plus stuur alles wat je stuurt aangetekend EN ook met de normale post en maak daar ook melding van op je brief.

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 23 feb 2013 22:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dr.dunno schreef:
Dat inderdaad, plus stuur alles wat je stuurt aangetekend EN ook met de normale post en maak daar ook melding van op je brief.

Waarom is het zinvol om de stukken per gewone post te versturen, als ze ook aangetekend worden verstuurd?
rien_nl

Leeftijd: 53

BerichtGeplaatst: za 30 mrt 2013 0:44    Onderwerp: aangetekend Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad wordt bijna altijd geadviseerd het dubbbel te doen.

Ik denk dat de reden is, toen post nl nog ptt heette een aangetekende brief er een dag langer over deed
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: za 30 mrt 2013 9:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is zinvol om het dubbel te doen omdat je een aangetekende brief soms een hele tijd later weer terugkrijgt omdat hij niet is aangenomen of opgehaald. Als je dan in je administratie en op je brief hebt vastgelegd dat je de brief zowel aangetekend als per gewone post hebt verstuurd kan de andere partij zich er moeilijker op beroepen dat hij de brief niet zou hebben ontvangen. De administratie van bijvoorbeeld een overheidsorgaan is echter wel wat betrouwbaarder dan die van een willekeurige particulier. Dus hoe een rechter met dat laatste omgaat weet ik niet.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 30 mrt 2013 18:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Het is zinvol om het dubbel te doen omdat je een aangetekende brief soms een hele tijd later weer terugkrijgt omdat hij niet is aangenomen of opgehaald. Als je dan in je administratie en op je brief hebt vastgelegd dat je de brief zowel aangetekend als per gewone post hebt verstuurd kan de andere partij zich er moeilijker op beroepen dat hij de brief niet zou hebben ontvangen.

Niet aangenomen of opgehaald geldt als ontvangen, dus dit kan het m.i. niet zijn.

Het dubbele versturen lijkt me eerder hetzij een service, hetzij een manier om in het belang van beide partijen de procedure te bespoedigen.

Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: di 02 apr 2013 14:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat dachten de heren juristen van een email met "leesbevestiging" en "afleverstatusnotificatie"?

Dan heb je niet alleen bewijs dat je iets hebt verzonden, maar ook een nadere aanduiding van dat "iets" (namelijk de tekst van de email).

Goedkoper en beter?
Regin

BerichtGeplaatst: di 02 apr 2013 20:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Niet aangenomen of opgehaald geldt als ontvangen, dus dit kan het m.i. niet zijn.

Het dubbele versturen lijkt me eerder hetzij een service, hetzij een manier om in het belang van beide partijen de procedure te bespoedigen.

Inmiddels heb ik geleerd dat het soms wel zo praktisch is om zowel aangetekend als per post te versturen. Ook al geldt in juridische zin dat niet aangenomen of opgehaald geldt als ontvangen, in de praktijk weet je met een reguliere verzending zeker dat er ergens een brief op de mat ligt. De kans is dan groter dat de geadresseerde deze brief daadwerkelijk leest.

hermanJ schreef:
Wat dachten de heren juristen van een email met "leesbevestiging" en "afleverstatusnotificatie"?

Dan heb je niet alleen bewijs dat je iets hebt verzonden, maar ook een nadere aanduiding van dat "iets" (namelijk de tekst van de email).

Goedkoper en beter?

Ontvangst- en leesbevestigingen worden soms wel eens (ook) gebruikt, maar voor echt belangrijke stukken als sommatiebrieven en dergelijke zou ik toch de aangetekende post blijven gebruiken. Zo veel geld kost het nu ook weer niet en het scheelt ontzettend veel gedoe achteraf.
hermanJ

Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: vr 05 apr 2013 3:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
hermanJ schreef:

Goedkoper en beter?

Ontvangst- en leesbevestigingen worden soms wel eens (ook) gebruikt, maar voor echt belangrijke stukken als sommatiebrieven en dergelijke zou ik toch de aangetekende post blijven gebruiken. Zo veel geld kost het nu ook weer niet en het scheelt ontzettend veel gedoe achteraf.

Ik ben blij dat je meer vertrouwen stelt in laagbetaalde postbezorgers dan hoogbetaalde IT-ers Very Happy
Regin

BerichtGeplaatst: za 06 apr 2013 9:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hermanJ schreef:
Ik ben blij dat je meer vertrouwen stelt in laagbetaalde postbezorgers dan hoogbetaalde IT-ers Very Happy

Wat een denigrerende opmerking. Het gaat niet om vertrouwen in personen en al helemaal niet om vertrouwen gebaseerd op salaris. De verzending van aangetekende post is een gestandaardiseerde procedure met zodanige waarborgen dat gemakkelijk bewezen kan worden dat een verklaring iemand heeft bereikt. Automatische elektronische bewijzen zijn niet opgesteld door een onafhankelijke derde en dus eerder vatbaar voor manipulatie. De overtuigingskracht van dergelijke bewijzen neemt navenant af.
jpst

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: za 06 apr 2013 18:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met alle respect, maar een bepaalde bevolkingsgroep heeft niet zo veel op met verantwoordelijkheden.
Zo heb ik ook al meer dan eens mijn aangetekende post gewoon in de brievenbus teruggevonden.

Dus in theorie heb je gelijk, in de praktijk gaat het vaak ook anders. Er is genoeg bekend, ook over postpakketbezorgers, waar men zich niet aan die procedures houdt. Op zo'n moment is een procedure niet meer dan een stuk papier zonder enkele waarde.

Hoe de rechtspraak hier mee omgaat is mij niet bekend. Lijkt mij dat als iets aangetekend bezorgd had moeten worden, maar de handtekening niet klopt dat je dan weer terug bij af bent.
Regin

BerichtGeplaatst: zo 07 apr 2013 14:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor zover je betoogt dat als de procedure voor aangetekende post niet wordt nageleefd, de bewijskracht ervan afneemt, ben ik het natuurlijk met je eens. Als je zeker wil weten dat iets aankomt, zou ik zoveel mogelijk middelen gebruiken: aangetekende post, gewone post en e-mail met lees/ontvangstbevestiging. Ik bedoelde eerder alleen maar te zeggen dat ik voor belangrijke stukken niet alleen zou vertrouwen op elektronische bewijsmiddelen. De kenschets van postbodes als een bevolkingsgroep zonder verantwoordelijkheidsgevoel laat ik voor jouw rekening.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds