|
Auteur |
Bericht |
rien_nl
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 30 mrt 2013 0:30 Onderwerp: Commissionair |
|
|
Als ik de wet goed begrijp kan een commissionair zowel uit naam van zijn lastgever een overeenkomst afsluiten maar ook op zijn eigen naaam indien de lastgever zich niet bekend wil maken.
De vraag is : Indien de commissionair op zijn eigen naam handelt stuurt hij dan ook de facturen of moet ik hem de factuur sturen en ten tweede als er problemen zijn moet hij die dan afhandelen of kan hij dan naar zijn lastgever verwijzen _________________ Late haver komt ook op |
|
|
|
 |
KathyKat
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: di 02 apr 2013 23:08 Onderwerp: |
|
|
Een tussenpersoon kan inderdaad op twee manieren handelen:
A. Tussenpersoon handelt in naam van de principaal, voor rekening van de principaal (directe vertegenwoordiging)
B. Tussenpersoon handelt in eigen naam voor rekening van de principaal (middellijke vertegenwoordiging)
Quote: | De vraag is : Indien de commissionair op zijn eigen naam handelt stuurt hij dan ook de facturen of moet ik hem de factuur sturen en ten tweede als er problemen zijn moet hij die dan afhandelen of kan hij dan naar zijn lastgever verwijzen |
Indien er sprake is van middellijke vertegenwoordiging betekent het, dat de rechtsgevolgen intreden voor de tussenpersoon zelf en niet voor de principaal. De fractuur moet dan gestuurd worden naar de tussenpersoon en niet de achterman en als er problemen zijn moet u dat ook met de tussenpersoon afhandelen.
Alleen bij onmiddellijke vertegenwoordiging dient de fractuur te worden gestuurd naar de achterman en de problemen afhandelen met de principaal, aangezien de rechtsgevolgen voor zijn rekening komen en de tussenpersoon tussenuit valt. _________________ Cogito ergo sum |
|
|
|
 |
KathyKat
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: di 02 apr 2013 23:17 Onderwerp: |
|
|
Alleen indien tussenpersoon en principaal uitdrukkelijk hebben afgesproken dat er direct zal worden geleverd of verkregen door de principaal, DAN pas hoeft u te handelen met de principaal als er problemen zijn en de factuur naar de principaal sturen.
Ik zou eerst voor de zekerheid vragen aan de tussenpersoon wat voor rol hij heeft voor wat deze verhouding. _________________ Cogito ergo sum |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: wo 03 apr 2013 0:25 Onderwerp: |
|
|
Lastgeving is niet helemaal hetzelfde als vertegenwoordiging. De lasthebber (commissionair) die in eigen naam en voor rekening van de lastgever handelt, kan uit eigen naam facturen sturen. De rekening wordt vervolgens vereffend tussen de commissionair en de lastgever op grond van de lastgevingsovereenkomst.
De derde kan in ieder geval terecht bij de commissionair die in eigen naam handelt. Als er problemen zijn is de derde op grond van art. 7:421 BW bevoegd om de lastgever direct aan te spreken. De commissionair is in zo'n geval verplicht de identiteit van de lastgever prijs te geven. |
|
|
|
 |
|